דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוקח מסביר: עוד סיכונים של תרופות נוגדות דיכאון 

מאת    [ 07/09/2008 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 5636 פעמים ]

 

רוקח מסביר: זעם רצחני של אם הוא תופעת לואי של נוגדי דיכאון

גם 'מסעות ההרג' בבתי ספר בארה"ב היו קשורים לנטילה של נוגדי דיכאון בידי אותם נערים

 

הסתכלות שטחית על הריגתם של ילדים תמימים בידי הוריהם יוצרת את הרושם כי כל אדם יכול להפוך פתאום למפלצת ללא כל סיבה או הסבר.

 

רק הבנה מלאה של ההשפעות של סמים יכולה לחשוף את ההסבר האמיתי למקרים המזעזעים הללו. זהו מידע שחובה לפרסם אותו, כיון שאסור שיהיה טיוח בנושא כה גורלי.

 

כיצד ייתכן שאדם מדוכדך, שבקושי מתנהל בחיים, הופך פתאום לחיה חסרת מעצורים?

כיצד קורה שמבוגר, שאנשים בטחו בו, מאבד בין רגע את כושר השיפוט שלו, ורוצח את ילדיו, אולם לאחר שנים אנו מגלים כי יצא מן האשפוז ו'שפיותו שבה אליו', כמו במקרה של מרינה דוידוביץ' (ראה ידיעות אחרונות גיליון יום ו', 5.9.08).

 

התשובה היא סמים פסיכיאטריים, במיוחד נוגדי דיכאון, שאנשים אלה נטלו.

בשנים האחרונות הצטברו עדויות רבות אודות הקשר בין נטילת תרופות נוגדות דיכאון לבין התקפי זעם, רציחות והרג המוני. מכירים קשר בין שתיית אלכוהול לזעם ולאלימות?

 

12 מתבגרים שביצעו הרג המוני בבתי ספר בארה"ב ובמדינות אחרות בשנים האחרונות נטלו או בדיוק הפסיקו לקיחת תרופות נוגדות דיכאון, לעיתים בשילוב עם תרופות נוספות. (הרשימה המלאה ברשותי)

 

חשוב לציין שהתופעות הקשות, שיפורטו בהמשך, עלולות לקרות בעיקר כאשר מתחילים ליטול את התרופה, כאשר מגבירים מינון או כאשר מפסיקים ליטול אותה באופן פתאומי.

 

זוהי תופעה ידועה, שאותו סם, בריכוזים שונים בדם, עלול לגרום להשפעות שונות ואף הפוכות לחלוטין מהמצופה. שימו לב לדוגמאות הבאות:

 

1. אלכוהול-מרומם מצב רוח במינון קטן, אולם עלול לגרום למדכא של מערכת העצבים בריכוזים גבוהים ואף להתקפי זעם בשימוש יומיומי או בכמות גדולה.

2. עלון אזהרה של הFDA משנת 2004 מזהיר כי כל נוגדי הדיכאון ממשפחת SSRI, שאמורים לטפל בדיכאון, עלולים לעיתים דווקא להגביר מחשבות אובדניות או התנהגות אובדנית. (פירוט בהמשך).

3. ריטלין-סם ממריץ בטבעו, גורם לריסון ודיכוי של ילדים מיד לאחר נטילתו (דיכוי תיאבון, דיכוי מצב רוח),  אולם גורם להמרצה משמעותית כאשר ריכוזו בדם פוחת לאחר מספר שעות עד כדי התנהגות חסרת שקט, ואף אלימה. (ראו אזהרה בנושא גם בעלון התרופה).

 

חייבים להבין שרישום סמים פסיכיאטריים לאוכלוסיות הולכות וגדלות יוצר מצב בלתי נמנע, שבו  המשתמשים בהם עלולים לסבול משינויים פתאומיים במצב הרוח. זה קשור במיוחד לנטילה לא סדירה או להגברה פתאומית במינון. התוצאה של תנודות פתאומיות כאלו במצב הרוח עלולה, כפי שנוכחנו, לסכן מבוגרים וילדים המצויים בקרבת המטופל ללא כל אזהרה מוקדמת.

 

חשוב להבין כי לחברות התרופות עניין רב שמידע כזה לא ייחשף, ובמקרים רבים הן שוכרות רופאים ורוקחים, כדי שיטענו בבית המשפט, כי לא היה קשר בין האירועים לבין התרופות, שלקחו הרוצחים (סימוכין מצויים ברשותי), אולם כל אדם חייב להביט בעצמו על העובדות הללו ולהיות מודע להן.

 

רשימה חלקית של אזהרות בינלאומיות בנוגע לנוגדי דיכאון   (הרשימה המלאה ברשותי)

 

בפברואר 1995: פרסמה ה'רשות האוסטרלית לתרופות' עלון אזהרה על כך שלנוגדי דיכאון מסוג SSRI ישנה תסמונת גמילה. בין התסמינים המדווחים היו: חרדה, אי שקט, הזיות, מצבי רוח משתנים וסיוטי לילה.

 

באוגוסט 2003: הוציאה יצרנית ה'Effexor' (נוגדי דיכאון ממשפחת SSRI) אזהרה לרופאים בארה"ב על כך שהתרופה עלולה לגרום לעוינות, מחשבות אובדניות, ופגיעה עצמית מתחת לגיל 18.

 

באוקטובר: הודיעה רשות התרופות האוסטרלית שנוגד הדיכאון 'Remeron' , המשווק גם בארץ, יכול לגרום לתופעות קשות שביניהן: חרדה, אי שקט, סיוטי לילה והזיות.

 

במרץ 2004: פרסמה הועדה המייעצת של הFDA  הנחייה גורפת לגבי נוגדי דיכאון ממשפחת ה-SSRI  המזהירה כי תרופות אלה גרמו לחרדה, עצבנות, התקפי פאניקה, חוסר שינה, עוינות, תוקפנות, אימפולסיביות, חוסר שקט חריף ופסיכוזה, וכן החמרה בדכאון והתנהגות אובדנית.

 

בדצמבר: פרסמה הרשות האוסטרלית לתרופות אזהרה, הממליצה על זהירות ברישום נוגדי דיכאון לילדים ומתבגרים עקב הופעת מחשבות אובדניות, תוך ציטוט מחקר חדש שהראה שProzac (SSRI) גרם לעלייה בהתאבדויות, פגיעה עצמית, תוקפנות ואלימות.

 

באוגוסט 2005: פרסמה הרשות האירופית לתרופות אזהרה חריפה בנוגע לנוגדי דיכאון לילדים עקב: התנהגות אבדנית כולל ניסיונות התאבדות ומחשבות אבדניות, תוקפנות, עוינות וכעס או התנהגויות דומות.

 

בנובמבר: ועדת הFDA לבטיחות בשימוש תרופתי דיווחה על 'מחשבות רצח' כתופעה שלילית של שימוש בEffexor בשחרור מושהה (SSRI).

 

לסיום: מצורפים 3 קישורים לקליפים קצרים שנועדו להגביר את מודעות הציבור לנושא:

 

http://www.cchr.org.il/newsletters/kamp2007/psa1.html

http://www.cchr.org.il/newsletters/kamp2007/psa2.html

http://www.cchr.org.il/newsletters/kamp2007/psa3.html

 

אילן סלומון

רוקח, יועץ ומטפל

 

 

אילן סלומון
רוקח, יועץ ומטפל
www.helpful.co.il
ilansalom@gmail.com
054-5481939



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב