דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העקרונות הבסיסיים האלוהיים שעומדים ביסודו של העולם וכיצד הם מתבטאים ביום יום 

מאת    [ 07/09/2008 ]

מילים במאמר: 722   [ נצפה 1883 פעמים ]

במושג עקרונות בסיסיים אני לא מתכוונת לחוקי הטבע הפיזיקאליים, אלא לעקרונות אחרים שנמצאים בטבע, שהם מעין אקסיומות, כלומר לא ניתן להוכיח כי הם קיימים אך בפועל כשאתה פועל לפיהם בבחינת "נעשה ונשמע" אתה נוכח לדעת שהם קיימים. את העקרונות האלה האדם לא יכול לשנות והם נעשו אך ורק לטובתו על ידי אותו כוח טבעי שיצר את העולם.

להלן מס' דוגמאות לעקרונות אלה על מנת שנבין את מהות הדברים:

1.כל אדם הינו ייחודי ולכל אדם כישרון הייחודי לו. כשרון זה הוא לאו דווקא היכולת לצייר או לפסל או לכתוב שירים, כישרון יכול להיות גם בישול, אפייה, יכולת הקשבה, סוגי חשיבה שונים, יכולת ניהול, דקדקנות בפרטים ועוד ועוד. וגם אם נמצא אנשים עם כישרון דומה בבסיס, האופן בו יתבטא הכישרון יהיה שונה וייחודי לכל אדם כמו שכל צייר מצייר ציורים באופן שונה. עקרון זה חשוב לנו בעיקר כאשר אנו רוצים לעסוק במשהו שמתאים לנו, שיהיה לנו טוב בו ושנצליח בו. אם אנחנו נבין שיש לנו כישרון כמו לכל אחד אחר, הביטחון העצמי שלנו יעלה וכאשר נפעל על פי הכישרון הייחודי לנו גם נצליח ונרגיש סיפוק במעשינו.

2.אם אדם עושה משהו שגורם לו להרגשה טובה, או עושה משהו שנובע אצלו מתחושה פנימית טבעית, ללא אלימות כלשהי כלפי האחר כמובן, לא יתכן וזה יזיק לו ולא יתכן שזה יזיק למישהו אחר. הכוונה בעיקרון זה הוא שאם אנו עושים משהו שעושה לנו טוב, העובדה שזה עושה לנו טוב מעידה שאנו עושים דבר טבעי ודבר טבעי לא יכול להיות רע ולא יכול להזיק לנו או לאחרים. וניקח כמה דוגמאות מחיי היום יום. לדוגמא אם שעובדת ומגדלת את ילדיה ורוצה לקחת כמה ימי חופש לעצמה, אין לה על מה להרגיש ייסורי מצפון כי אחר כך היא תחזור בכוחות מחודשים וזה יהיה טוב גם לה וגם לילדיה. או במקרה שמישהו רוצה להשקיע זמן בתחביב או עיסוק שגורם לו כיף וזה בא קצת על חשבון הזמן הפנוי שהיה לו עבור חברו, דבר שלא כל כך מוצא חן בעיני הצד שכנגד. במקרה כזה אין סיבה לא לעסוק בתחביב כי הסיבה של הצד שכנגד במקרה זה באה בדרך כלל מאינטרסנטיות וחוסר נוחות אישית , וזה לא מתפקידנו למלא את החסר בעיסוקים של מישהו אחר. אם נבדוק את זה לעומק אין בכך כדי לפגוע באדם השני בשום אופן.

3.עיקרון חשוב הוא גם העיקרון שבכסף כמו באוכל לכל אדם יש "קיבה" משלו, צרכים המתאימים לו וכישרון שניתן לו איתו הוא יכול להגיע לרווחה הכלכלית שמתאימה לו ולצרכיו.
לכל אדם אכן מתאימה ומגיעה רווחה כלכלית, אך המושג של רווחה זו שונה מאדם
לאדם. בניגוד למה שרובנו חושבים לא לכל אחד מתאימה חווילה ענקית שבאה או
אמורה לבוא בדרך כלל עם לקיחת אחריות גדולה יותר בחיים וגם דורשת אחריות
יותר גדולה בחיים לתחזק אותה, כמו שלא לכל אחד מתאים להיות איש עסקים
שנוסע כל היום בעולם וכך עושה את הונו או להיות מנהל בכיר שחולש על מספר
רב של עובדים. יש הרבה אנשים שרווחה כלכלית עבורם זו היכולת לחיות טוב
ביומיום, ללכת לפעמים למסעדה, לנסוע לפעמים לחו"ל ושיש יכולת לעזור
קצת לילדים שגדלים. הם לא מחפשים את האחריות הגדולה ואינם זקוקים
לחווילה ענקית עם מגרשי טניס וספורט.
על כל אדם להגדיר לעצמו את רצונותיו בתחום זה עפ"י מה שהוא היה רוצה, לא עפ"י מה שהחברה קובעת שעליו לרצות, ולהציב לו את המטרות בהתאם למה שמתאים לו אישית, כי גם יותר מדי כפחות מדי יכול לגרום ל"כאב בטן" וזאת משום ש: "מרבה נכסים מרבה דאגה", כמו שאמרו חכמינו, והכוונה היא שככל שיש לך יותר רכוש יש יותר דאגה ואחריות.

4.עיקרון נוסף הוא שהאדם נולד חופשי וכאשר הוא מאמין בכך הוא יכול לצאת ממצב של עבדות לחירות והוא יצליח בכך לבסוף. הכוונה בעיקרון זה הוא לאו דווקא עבד במובן שאנו מכירים מן העבר ההיסטורי. ישנם רבים שהם כעבדים במקומות עבודתם כיום. מנצלים את כישוריהם ללא שכר הוגן, הם עובדים הרבה שעות ללא פיצוי הוגן ולעיתים ללא תנאים סוציאליים, וזו העבדות החדשה, בימינו אנו. אם אותו אדם יאמין כי הוא יכול לשפר את מצבו ויחפש כיצד להגיע למצב בו הוא יעבוד בהתאם לכישוריו בדבר שתהיה לו תמורה הוגנת, הוא יגיע לכך לבסוף והטבע יהיה לצידו במאבק זה. לשם כך דרושה לעיתים התארגנות מאורגנת של עובדים וגם למעסיקים יש מה ללמוד בנידון אך זה נושא למאמר אחר. יחד עם זאת, העיקרון שהחופש הוא זכות טבעית וככזה אפשרי, עומדת בעינה.

עקרונות אלו הם חלק מהעקרונות שיש בעולם ושקיימים בטבע עבורנו ולטובתנו על מנת שחיינו יהיו טובים עד כמה שאפשר. עקרונות אלו אינם יכולים להשתנות על פי גחמות בני האדם. נכון שלעיתים זה נראה כאילו שכן, אך באחריתו של דבר הטבע הוא שקובע.
דפנה אשכנזי dafi_ash@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב