דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


"מיומנו של חוקר" - סיפורי חקירות ופוליגרף - דין שתיקה כדין הודאה 

מאת    [ 04/09/2008 ]

מילים במאמר: 1643   [ נצפה 3460 פעמים ]

הפעם התקשר אלי קב"ט של אחד מבתי המלון הגדולים בתל-אביב. "אני חייב את עזרתך המיידית" אמר, ובאותו הרגע רצה להגיע היישר לאשדוד להיפגש במשרד. תמהתי בחיוך שכן נדיר שקב"ט מתל-אביב ירצה לבוא ולהיפגש באשדוד, ככל הנראה החקירה קשורה לבית המלון ובדרך כלל אני הוא זה שנקרא להגיע, נו, רוצה לבוא? שיבוא.

כאשר הגיע הקב"ט למשרדי, סיפר שתיירת צרפתייה המגיעה שלוש פעמים בשנה כלקוחה קבועה של המלון, הגיעה לפני כשבועיים. "התיירת אשת עסקים הנוהגת לבצע את עסקיה מהמלון, מוכרת היטב לצוות הצעיר והחרוץ של המלון, עד כדי כך שמזהים אותה כשועלה לא קטנה ועל אף גילה המופלג 60, היא נראית משופצת למשעי, מתוחה ומורמת לכל דעה של מנתח פלסטי מתחיל, אלא שזו גם יודעת לבלות עם בחורים צעירים. לפי השמועות שמתרוצצות בקרב הקב"טים, נערי ליווי חסונים מגיעים אליה כמיטב הממון אותו מפזרת ברוחב לב. לכל הדעות הצרפתייה שמגיעה בגפה עושה עסקים גם ביום וגם בלילה, מה נגיד? דולצ'ה ויטה!

לעניינינו, הצרפתייה ששהתה בשבוע שעבר, עזבה את המלון לפני כשלושה ימים, כאשר חזרה לצרפת, התקשרה למלון והודיעה ששכחה בכספת החדר סכום של 1400$, ובקשה שנוציא את הכסף ונחזיק בידנו במעטפה עד שתשלח מישהו לקחת אותה עבורה". מאחר ובאותו הרגע הקב"ט הראשי לא היה, נשלח לחדר הקב"ט התורן, פתח את הכספת, הוציא את הכסף, שם במעטפה והוריד אותה למטה לפקיד הקבלה. כל האירוע תועד על ידו ונרשם ביומן המבצעים של מחלקת הביטחון במלון.

היה זה סוף השבוע התאריך נרשם יחד עם פרטי האירוע, בקבלה ספרו יחד הקב"ט והפקיד את הסכום, וידאו שיש שם 1400$ וחתמו שניהם על גובה הסכום ביומן המבצעים. את המעטפה העבירו לכספת כלי הנשק של הקב"טים.

לאחר מכן התקשרו לתיירת הצרפתייה והודיעו לה שהכסף נמצא וכי היא יכולה לשלוח מישהו מטעמה לקחת אותו. ביום א' הגיע צוות המלון שלא ידע שהמקרה טופל, נכנס לחדרה של התיירת הצרפתייה ולהפתעתו גילה שהכספת נעלמה, לאחר בירור הבינו כי במוצאי השבת הכספת של אחד מאורחי המלון התקלקלה, ומאחר והיה זה סוף השבוע לא היה שירות החלפות ולכן נאלצו לתת לאורח כספת מחדר אחר, את זו של התיירת, עם זאת לא היה מקום לדאגה, המעטפה עם הכסף נמצאה בכספת כלי הנשק של הקב"טים מוכנה ומזומנה למסירה.

ואכן, בחור צעיר ומדושן הגיע לקחת את הכסף עבור הצרפתייה, ככל הנראה הצעיר קשור לעסקיה בארץ. הקב"ט הממונה ניגש לכספת הנשק להוציא את המעטפה, הקיש את הקוד, פתח את הכספת ויחד עם המעטפה עשה דרכו לדלפק הקבלה, שם חיכו לו הפקיד והבחור החביב. מרוצים מהסיטואציה פתחו השלושה את המעטפה, ספרו הכסף, והנה חסרים 400$. הבחור הצעיר הסתכל במבוכה על פקיד הקבלה והקב"ט, "חסרים 400$" אמר.

השניים החליפו מבטים תוהים, ספרו כל אחד בתורו את הכסף בשטרות של 100 שניהם הגיעו ל 1000$ בלבד! הקב"ט מסר את הכסף לצעיר, התנצל על התקרית, בדק שוב את הסכום הרשום ביומן המבצעים ואמר שהעניין ייבדק ולאחר בירור יקבל תשובה. המבוכה הייתה רבה, מבחינה חוקית האחריות במקרה של איבוד/שכחת כסף בבית מלון חלה על הלקוח, אך מאחר ועובדי בית המלון הודיעו על הסכום שנמצא והתחייבו להחזירו לתיירת, ומאחר ומדובר בלקוחה קבועה של המלון, אין הדבר נראה בעין יפה שרק חלק מהכסף הוחזר לה.

הקשבתי בדריכות לכל הפרטים שסיפר הקב"ט ושאלתי "האם כל הקב"טים שהיו מעורבים בפרשייה עדיין עובדים במלון?"
"כן " השיב הקב"ט, "למעט שניים שפוטרו ביום חמישי בגלל כללי משמעת וחשש לאמינות".
הרהרתי בפרשה, תמוהה בעניי שמתוך הסכום הכולל של 1400$ נלקחו רק 400, מדוע לא לקח הגנב את כל הסכום?

"ומה לגבי אלה שפוטרו?" שאלתי
"עשיתי חקירה קצרה וגיליתי שביום שבת הם הגיעו בשעה 23:00 למלון, הסתובבו קצת, רחרחו, נכנסו לחדר הקב"טים, ליד הקב"ט התורן פתחו את יומן המבצעים, קראו בו וראו את התקרית עם הכסף, לפיכך הם גם ידעו שהמעטפה הועברה לכספת כלי הנשק, בנוסף בדקתי את המצלמות ומשעה 23:15 עד 24:00 כל המצלמות צלמו את השניים מסתובבים באזור"

לי כמו לחברי הקב"ט היה ברור שיש כאן עבודת פוליגרף ויש להביא את כל הנוגעים בפרשה כולל את שני הקב"טים החשודים, להיבדק בדיקת אמינות. כ-20 עובדים היה עלילבדוק, הוחלט לחלק את העבודה ליומיים ולבדוק בכל יום עשרה עובדים משך הבדיקה לכל אחד עורכת כשעה.

לא בזבזתי זמן מיותר והתייצבתי בבית המלון כבר ב - 7 בבוקר ביום המיועד. כל הקב"טים נכנסו להיבדק בסרט נע, האחד אחרי השני. השניים הראשונים שנכנסו הלוא הם שני החשודים שפוטרו. לפני ל בדיקה מתוחקרים הנבדקים ללא קשר למקרה וזאת על מנת לבדוק כיצד גופם מגיב לשאלות באופן נורמאלי, להפתעתי הרבה השניים יצאו נקיים ללא רבב, לא היה שמץ של שקר בפיהם והם לא אלו שגנבו את הכסף.

אחריהם נכנסו קב"טים נוספים לתחקור ותשאול, התרשמתי מכולם, בחורים טובים, מלח הארץ... אלא שדבר בולט אפיין את החבר'ה מלבד היותם יוצאי יחידות קרביות ומבחרות בצבא, 90% מהנבדקים נמצאו משתמשים בסמים קלים, קרי: ג'ויינטים חשיש וכיוצא בזה, בנוסף הבנתי שפעילות "תת קרקעית" מתרחשת במהלך ומעבר לשעות העבודה. עובדי המלון באשר הם, קב"טים, חדרניות, פקידות קבלה וכו', מנצלים את חדרי האורחים לאחר עזיבתם, לפעילות לילית מטורפת, העובדים נכנסים חרש לאחד החדרים, שותים, מעשנים, חוגגים ואף מקיימים יחסים מסוגים שונים במקום העבודה ובחדרי האורחים, אלא שאני לא נקראתי מטעם 'כלבוטק' לחשוף עובדות "מרעישות" אלו, כי אם לתפוס את הגנב שלקח 400$ מכספת הקב"טים השמורה.

לאחר שבדקתי שמונה קבט"ים ואף אחד מהם לא הראה סימני מצוקה כשנשאל על הכסף, נותרו עוד שניים בחוץ. מספר 9 נכנס וסיפר שהוא עובד שלוש שנים בבית המלון, לפני כן עבד במלון אחר והוא מבין הוותיקים, יוצא יחידה קרבית. עשה רושם של בחור ענייני ורציני, בן למשפחה טובה העונה על כל הקריטריונים הבסיסיים, עם זאת בחושיי שהתחדדו עם השנים, הבחור לא "התיישב טוב" האינטואיציות הבלשיות שלי אותתו שזהו הגנב!

מניסיון העבר, נחקר אשר מפגין ידע נרחב על תחום הפוליגרף, מנסה להרשים בידיעותיו ולהתפלמס עם החוקר, נמצא אשם ברוב המקרים. לפי העבר, כל אלו שניסו להתחכם הם אלה שיש להם מה להסתיר, יש גם את אלו שמנסים "לעבוד על המכונה" כמו עצירת הנשימה או גרימת כאב במקום אחר בגוף בזמן השאלה כדי להסב את תשומת הלב למקום אחר, כל אלו אינם אלא טיפשים שהרי מיד המכונה "מפילה" אותם כשקרנים, אבל הטריק הידוע ביותר הוא עישון ג'וינט לפני הבדיקה כדי להוריד את רמת החרדה, אלא שהחכמולוגים לא יודעים שהחוקר המדופלם בודק קודם איך הגוף מגיב במצבו הרגיל, ורק אח"כ שואל את שאלות המחץ.

קב"ט מספר 9 היה מאותם חכמולוגים, ראשית הוא הפגין ידע לא מבוטל, אמר שנכנס לאינטרנט וחיפש חומר על נושא הפוליגרף והתחיל ל"התפלצף" בנושא. כמיטב המסורת חיברתי את הבחור למכונה וטרם התחיל לתחקרו, בדקתי את הפרמטרים הנורמאלים שהגוף מפיק, מיד ראיתי שעל פי דיווחי התרשים, מספר 9 חצי מת! הפרמטרים היו מאוד נמוכים והתגובות איטיות, לפיכך הסקתי שהוא לקח משהו "מאלחש" לפני הבדיקה, בין היתר כאשר נשאל על עניין גנבת הכסף ראה שהוא משקר באופן מיידי.

"טוב, מחר אני עושה לך בדיקה חוזרת" אמרתי לו, "אלא שהפעם אני מביא ערכת גילוי סמים ואם אני מוצא סביבך שביב של "הילת ג'וינט", אני מזמין מייד מישהו מתחנת המשטרה שיעצור אותך במקום ברור?" הקב"ט המבוהל הנהן בראשו ויצא. אחריו נכנס מספר 10, כאשר חובר למכשיר, זיהיתי בדיוק את אותו הדבר כמו אצל קודמו, וגם לו הודיע על בדיקה חוזרת ועל "ערכת הגילוי לסמים", כמו כן נמצא גם זה דובר שקר באשר לגנבת הכסף.

למחרת הופיעו שני הליצנים לבדיקה חוזרת, החלטתי להגדיל ולעשות הפעם ולהביא את "הערכה לבלש מתחיל" משחק שקניתי לבתי הבכורה בחנות הצעצועים, בערכה ישנו ספריי ריסוס אותו מרססים הילדים כאשר הם רוצים לגלות כתב סתרים. הושבתי את מספר 9 והחלתי לרסס לו מול הפרצוף, לאחר מכן בצדדים ומסביבו, הבחור המבוהל לא ידע שכל המשחק הזה שווה כקליפת השום שכן סמים ניתן לגלות אך ורק באמצעות בדיקת שתן או דם אבל מה אכפת לי שיחשוב מה שהוא רוצה?
לאחר טקס הריסוס לקחתי זכוכית מגדלת, קירבתי לפרצופו של הבחור והבטתי בו מקרוב, הסתכלתי ישר לתוך עיניו ועשיתי פרצופים רבי משמעות... לאחר דקה סיננתי לעברו "אני לא מאמין לך שלא לקחת כלום", הצעיר בלע רוק ונשבע שלא עישן דבר. חיברתי את הבחור למכונת הפוליגרף וזיהיתי שהפרמטרים חוזרים להיות של אדם "חי", לאחר מספר שאלות אמרתי "עכשיו אנחנו משחקים משחק קטן שנקרא "אני בודק אתה שותק" מטרת המשחק כמובן הייתה לראות איפה התגובות החריפות ביותר שלו, כששאל על גניבת הכסף, הבחין מיד באופן בולט שהצעיר משקר.

אמנם הבחור לא לקח ג'וינט, אבל הוא גנב את הכסף. את אותו תהליך עבר גם קב"ט מספר 10, גם הוא רוסס וגם איתו "שיחקתי". אני שכבר ידעתי שמדובר בגנבים, רציתי בעזרת השאלות לדעת בדיוק היכן נמצא הכסף. בעודו שותק נשאל הקב"ט איפה נמצאים ה 400 $?, האם הם בבית? האם במלון?"

לפי תגובות הגוף ישר הבנתי היכן נמצא הכסף והסקתי שהכסף נמצא בבית המלון, בשיטת "אני בודק אתה שותק", ביררתי איפה בדיוק הכסף והגעתי לזה שהתגובות החריפות ביותר היו בשאלה "האם הכסף נמצא בקבלה?"

לאחר שעתיים של תחקור שלחתי את הקב"ט לבדוק היטב את אזור הקבלה ואמרתי לו "כשתמצא את המעטפה, אל תיגע בה, הכנס אותה לתוך שקית ניילון והבא אותה אלי", לא עברו 30 דקות והקב"ט חזר עם המעטפה שנמצאה מודבקת מתחת לדלפק הקבלה של המלון. כפי שביקשתי, המעטפה הוכנסה לשקית ניילון.

באותו הרגע כינסתי את שני הליצנים ואמרתי להם "המשחק נגמר, מכוון שאתם חובבנים, יש לי שתי אפשרויות עבורכם, האחת לשמוע מכם ברגע זה למה לקחתם את הכסף והשנייה, להעביר את השקית ישר מפה לזיהוי הפלילי של מעבדת המשטרה, שם תכנסו כבר לאופרה אחרת שלא תדעו איך לצאת ממנה".

השניים התחילו לרעוד וסיפרו את סיפורם. מסתבר שבתוך מערך הקב"טים יש "קליקות", חבורת הצעירים מול חבורת הוותיקים. הם המשתייכים לחבורת הוותיקים ניסו להפליל כגנבים את חבורת הצעירים מתוך סכסוך שנבע מחוסר הסכמה על שעות העבודה והמשמרות ובין היתר הייתה בם קנאה שמקורה בהצלחת הצעירים בקרב עובדות המלון.

הוותיקים ניסו בכל דרך לגרום לפיטוריהם של הקב"טים הצעירים וכשאלו פוטרו, לא היה להם די בזאת, הם חיפשו נקמה ולכן ביימו גנבה של כסף בתקווה שיאשימו את החבר'ה הצעירים ויגישו תלונה נגדם במשטרה, זו גם הסיבה שהוותיקים ווידאו שהמפוטרים הצעירים יתועדו במצלמות המלון בשעה שביקרו בו. שני הגנבים הוקלטו בזמן שהתוודעו על מזימתם ולמרות שלא היה להם שום עניין אישי בכסף, החליט הקב"ט הראשי לגשת עם החומר המוקלט למשטרה ולהגיש נגדם תלונה שבהמשכה נעצרו השניים.
ומוסר ההשכל מהו? פוליגרף כמו בפוליגרף גם כשאתה שותק אפשר להוציא ממך האמת, כנאמר "דין שתיקה כדין הודאה".


*** כל הסיפורים, העלילות, הרעיונות והתכנים אמיתיים. זהויות האנשים והמקומות שונו בכוונה תחילה
למען שמירה על סודיות הלקוחות הנאמנים. ***



קיין פוליגרף וחקירות
פלא - 050-5307716
אתר אינטרנט: http://www.kainn.co.il


קיין - פוליגרף וחקירות
נתן קיין - מנהל



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב