דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד להתגבר על פחד משינוי? 7 העקרונות החשובים 

מאת    [ 04/09/2008 ]

מילים במאמר: 1140   [ נצפה 9991 פעמים ]



כיצד להתגבר על פחד משינוי? 7 העקרונות החשובים / מאת יואב ברנזון

(1) שינויים קטנים



אנשים מפחדים משינוי כי שינוי נתפס בעיניהם כמשהו "גדול", "רציני", "מהפכני" שדורש הכנה ממושכת ועשייה מאומצת. אלא שלאמיתו של דבר אין צורך לחשוב כך, שכן שינוי הוא דבר נמשך. שימו לב - שינוי קורה כל הזמן. שינוי - בכל מקום ובכל זמן- הוא אוסף מתמשך של מספר עצום של שינויים קטנים, אפילו מזעריים. כך אצל בני האדם וכך בטבע. היום הופך ללילה לא ברגע אחד אלא כתוצאה משינויים רבים ומזעריים. החורף הופך לקיץ כתוצאה מסדרה ארוכה מאוד של שינויים.



לכן, הדרך הטובה, היעילה והקלה ביותר להתגבר על הפחד משינוי - היא לבצע את השינוי כמערך רחב של שינויים זעירים. אין צורך לעשות שינוי בבת-אחת. ברוב המקרים, שינוי מרוכז וחד-פעמי הוא אסון, כי הוא אינו טבעי ורגשי אלא שכלתני, כוחני וברוטאלי. במקום זאת, ניתן לעשות "שינוי מזדחל", או שינוי טבעי - כלומר שינוי שנבנה לאט ובהדרגה, שינוי שבו מפרקים את המטרה לקוביות קטנות ובכל פעם מטפלים בקוביה אחת, כך שבסופו של דבר השינוי המצרפי והמצטבר הוא עצום.



(2) שינויים הפיכים



החכמה בחיים היא לא לפחוד לעשות טעויות. מרוב שאנשים פוחדים וחוששים לטעות - הם מפסיקים לחיות ולחדש, ובמקום זאת נצמדים אל המוכר ואל העבר. זכרו, ישנם מעט מאוד שינויים בלתי הפיכים. רוב השינויים שאנו מכניסים לחיינו ניתנים לשינוי גם בדיעבד. בדקו אם הדברים החדשים שהכנסתם לחייכם עובדים עבורכם ועושים לכם טוב. אל תחששו להכניס דברים שאולי במבט ראשון הם שגויים. מהר מאוד תיווכחו בעצמכם האם באמת מדובר בשינוי חיובי או שלילי.



היו המעצבים של חייכם. תנו לעצמכם חופש לעצב את חייכם בצורה שנראית לכם הטובה והמתאימה ביותר לעצמכם. הכניסו והוציאו דברים. שנו דברים. אם חידוש מסויים אינו נראה לכם - החזירו את הישן. אם שינוי מסויים אינו מתחבר לכם - חפשו לו תחליף אחר. הרגישו מספיק משוחררים כדי לנוע בחופשיות מהחדש אל המוכר ומהמוכר אל החדש. זכרו - כמעט הכל בחיים הוא הפיך, ולכן מותר לעשות טעויות כי כמעט תמיד ניתן לתקן אותן בדיעבד.



(3) חדש בתוך ישן



טיפוח - אחד מסוגי השינויים המספקים והמהנים ביותר הקיימים. טיפוח הוא הכנסת החדש בתוך הישן. הרבה פעמים אנו מתפתים לחשוב שאם רק היינו יכולים לזרוק את הישן ולהביא במקומו חדש - הכל היה מסתדר. אלא שמחשבה זו היא מחשבה שטחית ברוב המקרים. דווקא האפשרות העומדת לנו לחדש את הישן ולשדרג אותו היא מיידית, קלה ופשוטה בהרבה.



למשל, לפני שאתם מוכרים את ביתכם כי "נמאס" לכם ממנו או לפני שאתם נפטרים מהמכונית שלכם כי "כבר לא בא לכם עליה" או לפני שאתם מתפתים לזרוק מכשיר חשמלי כי הוא "לא עובד" - בדקו האם ביכולתם לתקן, לטפח ולשדרג את מצבכם. אווררו את ביתכם. נקו את מכוניתכם. תקנו את המכשירים שלכם. קנו רהיטים חדש, מפות, וילונות. חדשו את הבית מבפנים בעלות נמוכה אך עם סיפוק עצום. אם תעשו כן - תגלו שאתם יכולים בקלות רבה לבצע שינוי משמעותי שישנה את הרגשתכם לטובה.



(4) גמישות



ידע הוא כוח. ידע מאפשר לכם גמישות וביטחון. ככל שתדעו יותר על עצמכם ועל השינויים שאתם רוצים להכניס לחייכם - כך תוכלו לבצע את השינויים עליהם אתם חולמים בקלות ובנחישות גדולה יותר. בדקו היטב את כל האלטרנטיבות העומדות בפניכם לפני שאתם מבצעים שינוי - כך תוכלו לבצע שינוי בצורה שלמה וללא חשש.



היו סבלניים. שינוי הוא תהליך - לא מטרה. השקיעו זמן ומחשבה בתכנון השינוי - לא רק בביצועו. זכרו, הסבלנות תמיד תשתלם לכם. היא תאפשר לכם לבצע שינויים מרחיקי לכת בקלות ובהרמוניה, לאחר שנערכתם לשינוי בשקט, בשלווה וביסודיות. הגמישו את העמדות שלכם כלפי שינוי. אל תגידו "אני יודע בדיוק מה יהיה", אלא היפתחו לתסריטים אלטרנטיביים וחיוביים. אל תיסגרו את עצמכם בעמדות מבוצרות - תמיד אמרו לעצמכם "אני מוכן ללמוד משהו חדש היום", או "אני רוצה לדעת יותר" או "אני מוכן לוותר על העמדה הישנה שלי, כי היא כבר אינה מביאה לי טוב".



(5) שחררו את העבר



מי שרוצה ליצור שינויים חדשים וחיוביים בחייו - חייב תחילה לוותר על העבר. שחררו את הישן מחייכם בכל דרך אפשרית. זרקו חפצים ישנים, בגדים בלויים ודברים לא נחוצים. אל תפחדו. עשו זאת מכל הלב. זכרו, ככל שתפנו יותר מקום - כך החדש יפרוץ לחייכם בצורה משמעותית ועמוקה יותר. החליטו לעשות סדר משמעותי בחייכם - בכל תחום ותחום. אל תדחו דברים ללא סוף. החליטו לטפל בכל עניינכם בצורה שיטתית, נחושה ורציפה - כך תחסכו לעצמכם אנרגיה יקרה ותורידו מעל גבכם משא כבד ביותר.



הישן חלף ומת - אל תיצמדו אליו, כי אין בו כל ברכה עבורכם. השתמשו ב"מבחן הנחיצות" כדי לדעת מה לזרוק וממה להשתחרר: "אני משחרר מעצמי ומחיי את כל מה שאינו נחוץ לי באמת כרגע". מבחן זה יקל עליכם להשתחרר ולהרגיש משוחררים מכל מה שצברתם בחייכם - פיזית ורגשית. אם משהו אינו נחוץ לכם באמת - אין לכם צורך בו. היו קלים. שחררו את העבר - ותראו כיצד אתם הופכים קלילים וזורמים יותר ויותר. אל תחששו לשחרר מערכות יחסים שליליות. אל תפחדו לשחרר חפצים ומסמכים מיותרים. שחררו רהיטים ובגדים. שחררו הרגלים ודפוסים מזיקים. שמרו על הניקיון והטוהר בפנימיות ובחיצוניות שלכם - והשינוי החיובי המיוחל יבוא כבר מעצמו לתוך חייכם.



(6) לירות לכל הכיוונים



שינוי נובע רק ממקום משוחרר ויצירתי. לכן, כדי לבצע שינויים - עליכם להיות באמת משוחררים ופתוחים לעמדות ולדעות שונות מאלה שאתם מורגלים, אחרת תמיד תגיעו לאותו המבוי הסתום. בואו מגישה של "אין לי מה להפסיד". הגישה הזו תפתח אתכם לאפשרויות שעד היום נראו לכם "משוגעות" או "מטורפות". תנו לראש שלכם להיפתח ונסו דרכים לא מקובלות, נועזות, ישירות ואף אגרסיביות. זכרו, כעס הוא מניע מצויין לביצוע שינויים. הכעס מאפשר לנו לפעול מעבר לפחדים הרגילים וההגיוניים שלנו שעוצרים אותנו מלשנות את חיינו ואשר דוחקים אותנו שוב לאותה הקופסה הסגורה והמתסכלת. זעם וכעס יאפשרו לכם לבצע שינויים שדחיתם במשך שנים.



שינוי ושחרור חסימות נובע מהיכולת לירות לכל הכיוונים. אל תינעלו רק על כיוון מסוים. היו פתוחים לכל הזדמנות ואפשרות. את מלאכת הסינון תמיד תוכלו לעשות מאוחר יותר. אבל בשלב השינוי עצמו עליכם להיות פתוחים לאפשרויות שונות ומשונות. עשו את השינוי בדרכים יצירתיות שמעולם לא ניסיתם. הפתיעו את עצמכם - והשינוי יבוא לכם בקלות. הפסיקו לחשוב כל כך חזק - והשינוי יתרחש מאליו. הרשו לעצמכם לפעול ממקום רגשי. לעתים קרובות דווקא הייאוש דוחף אותנו לעשות דברים מאוד יצירתיים ונכונים - פשוט משום שאנו נמצאים במצב מאוד אמיתי שבו בעצם אין לנו מה להפסיד ואנו נחושים מספיק לירות לכל הכיוונים.



(7) אופטימיות ואהבה



היו אופטימיים חסרי תקנה. היו אופטימיים נחושים ונצחיים. זו סגולה לשינויים קלים וכייפיים. לעולם אל תיכנעו לפסימיות ולחוסר האונים שתוקף אותכם מפעם לפעם. זכרו, אופטימיות מגשימה את עצמה. צרו לעצמכם תסריטים חיוביים. הזמינו לחייכם שינויים חיוביים - והם יקרו. נסו לפרש כל דבר בחייכם בצורה חיובית. נסו ליזום ולשנות את כל מה שנראה לכם טעון שיפור. האמינו ביכולת שלכם לשלוט בעולמכם ולעצב את חייכם בכל מאת האחוזים.



אהבו את עצמכם. אהבה היא שינוי. זכרו - ככל שתאהבו את עצמכם יותר כך חייכם יהיו דינאמיים יותר, מעניינים יותר ומספקים יותר. קבלו את עצמכם. קבלו את העובדה שאתם משתנים כל הזמן ושאתם זקוקים לשינוי מתמיד. היו שונים. תנו לעצמכם להיות מה שאתם - שונים, מיוחדים, ייחודיים, חדשים וספונטניים.



וטיפ לסיום: כל שינוי יביא לכם ברכה. כל שינוי שתעשו מקפל בתוכו הזדמנות עבורכם לצמוח, לגדול, להצליח ולהיות מאושרים יותר.



יואב ברנזון http://www.ybc.co.il הוא מומחה, מנטור ומאסטר בעל שם לאומי ובינלאומי בנושא ההצלחה העסקית והזוגית בחיים. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-18 השנים האחרונות .

הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים http://www.ybc.co.il/fs.htm - שיטה עולמית ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים.

הוא כתב 7 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.

הוא פרסם למעלה מ-1,500 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה.

הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות והלא מודעות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב