דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עם ישראל חי 

מאת    [ 04/09/2008 ]

מילים במאמר: 858   [ נצפה 2670 פעמים ]

עוד מילדותו שנא הנרי את היהודים. הוא חש שקיים בהם משהו מסתורי ואפל. הוא אף פעם לא הצליח להבין את תחושותיו או לפחות למצוא להן הסבר הגיוני או סיבה פסיכולוגית כלשהי. אבל ככל שחלפו השנים הלכה התחושה הזו והתגברה בו.

לימים גדל הנרי פורד והתפרסם כאיש שהמציא את הגלגל והיה מהראשונים שהפכו את תעשיית המכוניות באמריקה למנוף לפיתוח הכלכלה האמריקנית כולה. אולם ככל שגדלה חברת המכוניות שייסד, כך התעצמה בו תחושת השנאה ליהודים. ההון הרב שצבר אפשר לו לממן את הקמתו של העיתון האנטישמי "The Dearborn Independent" וכן להפיץ ברבים את "הפרוטוקולים של זקני ציון" בהיקף שהיכה גלים אף באירופה. יש האומרים שפורד אף הרחיק לכת ושכר צוות חוקרים פרטיים מיוחד שעקב אחר דמויות יהודיות בולטות בניסיון לחשוף את הרשת היהודית שתכננה, לדבריו, להשתלט על כל העולם. פורד היה גם האמריקני היחיד שהוזכר בספרו של היטלר "מיין קאמפף" וגם קיבל את אות ההוקרה הגבוה ביותר שהעניק הרייך לאדם שאינו גרמני.

תמוה ככל שיהיה, סיפורו של פורד אינו יחיד במינו. מצטרפת אליו שרשרת ארוכה של אנשי רוח, מדינאים והוגים ביניהם המחזאי המפורסם וויליאם שיקספיר, המלחין הגרמני וואגנר, המשורר פושקין, הסופר דוסטוייבסקי ועוד רבים אחרים.

התופעה צוברת תאוצה

אולם סיפורים אלה מהווים רק את קצה הקרחון. בשנים האחרנות אנו עדים לגלי אנטישמיות הולכים וגואים, ורק לפני ימים ספורים היינו עדים להתבטאותו של נשיא איראן מחמוד אחמדי-נג'אד לפיה יש לקיים משאל עם ולקבוע להיכן תועבר ישראל.

דוח של המכון לחקר האנטישמיות והגזענות באוניברסיטת תל אביב מוצא כי מספר הפגיעות ביהודים בעולם הוכפל בשנת 2006 בהשוואה לשנת 2005; בחודש יולי האחרון פורסם דוח מטעם ארגון זכויות האדם האמריקני "זכויות אדם תחילה" ובו פסקו העורכים באופן חד משמעי כי בשנה האחרונה "הפשעים אנטישמיים הגיעו לרמות שיא". עוד עולה מהדוח כי בעשור האחרון האנטישמיות באירופה נמצאת במגמת עלייה מתמדת; בארגנטינה נרשמה עלייה של כשלושים ושישה אחוזים במספר האירועים האנטישמיים בשנת 2006 לעומת שנת 2005. עלייה חדה באירועים האנטישמיים נרשמה גם באוסטרליה הרחוקה. ובעצם איפה לא? אפילו בישראל התגלתה תנועה ניאו-נאצית שהפתיעה את כולם באלימות ובחוסר הבושה שלה להיחשף לציבור.

אז מה כבר עשינו שכולם כל כך אוהבים לשנוא אותנו?

מסע שורשים

על מנת להתחקות אחר המקור לאנטישמיות נצא למסע בזמן ונחזור כחמשת אלפים שנים לאחור. באלף השלישי לפני הספירה התרכזו סביב מסופוטמיה - ערש התרבות האנושית באותם ימים, מספר האנשים הגדול ביותר בעת העתיקה. תושבי האזור חיו בנחת כמשפחה מאוחדת ושלווה: "ויהי כל-הארץ, שפה אחת, ודברים, אחדים" (בראשית, יא', א'). עד שלפתע הפר כוח לא מוכר בעוצמתו את השלווה הפסטורלית.

לראשונה בהיסטוריה פרץ האגו בכל אוכלוסיית המקום וכתוצאה מכך נדחפו בני האדם לשלוט על הטבע ולנצל את הכול ואת כולם לטובתם האישית. בניית מגדל בבל מסמלת את צמיחתו של האגו ומיטיבה לתאר את השינוי שהתרחש באותה התקופה: "...אם נפל אדם ומת לא היו שמים את לבם אליו, ואם נפלה לבנה אחת היו יושבים ובוכים ואומרים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה" (פרקי דר' אליעזר, כד).

קבלה בהתהוות

בעת שכולם היו שקועים בעצמם התגלה באחד מן הבבלים רצון להבנת סוד החיים. אותו בבלי אברהם שמו הרגיש כי אין טעם להמשיך ולהשתעבד לאגו שהורס כל חלקה טובה והחל לחפש אחר חיים נעלים יותר. הוא חיפש, חקר ופיתח שיטה רוחנית שיכולה להעניק לאדם את היכולת להתעלות מעל לאגו המפריד בין בני האדם ולהתאחד על בסיס אהבת הזולת. את עיקרי שיטתו כתב בספר הקבלה החשוב שמיוחס לו, "ספר יצירה".

אלה שהקשיבו והתרכזו סביבו, למדו את השיטה והפכו לקבוצת המקובלים הראשונה בהיסטוריה. עם השנים גדלה הקבוצה וממנה נולדה האומה הישראלית. ייחודה של אומה חדשה זו מושרש במטרה הרוחנית לשמה נוצרה: יישום שיטתו של אברהם - חכמת הקבלה - להתעלות מעל האגו.

בחזרה לעתיד

בימינו הגיע האגו האנושי לדרגת התפתחותו הסופית. המקובלים כתבו בכל הדורות כי בתקופתנו, בשונה מתקופת בבל, האנושות תהיה בשלה לקלוט את שיטתו של אברהם. הם אף הרחיבו ואמרו כי האנושות תזדקק לשיטה זו ותתבע אותה מאלה שמחזיקים בה - בני האומה הישראלית. תפקידה של האומה הישראלית, על פי בעל הסולם, הוא ליישם תחילה את שיטת הקבלה על עצמם ולאחר מכן להעבירה לאומות העולם. כל זמן שהאומה הישראלית מונעת שיטה זו מן האנושות, מעמיק הסבל הכללי. אומות העולם חשות בסבל הזה ולכן ככל שאנו מתעכבים במימוש תפקידנו אנו מעוררים עלינו שנאה גדולה יותר בקרבן. העולם מרגיש שיש בנו היהודים משהו מיוחד ושאנחנו מחזיקים את המפתח לגורלו הטוב בידינו.

העובדה שהאומה שייסד אברהם שכחה את ייעודה, אינה מבטלת את חובת מימוש המשימה מעלינו.

הכול תלוי (בעיקר) בנו

הבנת תפקידו של עם ישראל כמעין "מתאם" שתפקידו להעביר את השיטה להתעלות מעל האגו לכלל האנושות, מסייעת לנו להבין את השורש לאנטישמיות.

במאמריו הרבים חוזר בעל הסולם ומסביר שתופעת האנטישמיות אינה תלויה באומות העולם אלא אך ורק בתפקודו של עם ישראל או ליתר דיוק במימוש תפקידו. אל לנו להסתמך על אומה מסוימת שתסייע לנו או לקוות שיחסו של העולם ישתנה לטובה, כל עוד איננו ממלאים את תפקידנו כלפיו.

הרב קוק, אחד מגדולי המקובלים במאה העשרים, תיאר זאת בשפתו הפיוטית: "עתה קרבו הימים שהכל יכירו וידעו שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי התורה [הקבלה] בשפה ברורה ...רק כשנהיה מה שאנו צריכים להיות תשוב לאנושות הסגולה העליונה" (ספר האורות, דף קנה).

עלינו להתחיל ללמוד מחדש את שיטתו של אברהם וליישם אותה בינינו על מנת להשלים את ייעודנו האמיתי כעם. כאשר נשיג את האחדות בינינו מתוך גילוי אהבת הזולת, נוכל להגיש לאנושות כולה את השיטה לה היא מייחלת כל כך, השיטה לאיחוד ולאהבה בין בני האדם.

"קבלה לעם" מטעם קבוצת המקובלים "בני ברוך" הוא עיתון הכתוב "בגובה העיניים" ושואף להעביר את חכמת הקבלה האותנטית בשפה פשוטה, קלה ומדעית. "קבלה לעם" הוא עיתון א-פוליטי, לא מסחרי ומטרתו היא להפיץ בצורה חופשית וללא תשלום את הידע העצום הטמון בחכמת הקבלה.

לקריאה נוספת:
חינוך על סדר היום
ראש השנה הרוחני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב