דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמחרות BMBY בין שותפים 

מאת    [ 03/09/2008 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 12622 פעמים ]

שותפים עסקיים מקימים ישות משפטית נפרדת (חברה) או מסגרות אחרות כמו 'שותפות' או 'שותפות מוגבלת', בשל ההערכה שלזכות כל שותף בודד יווצר שווה ערך כספי גבוה ממה שהיה משיג, לו פעל לבדו. האידיאלי להתקשרות הינה שותפות סינרגטית, המביאה לתמורה סופית הגבוהה מהתרומה של כל שותף לבדו.
לאחר שחקרתי את נושא ההתמוטטות הכלכלית מצאתי שאפילו 'ניהול סיכונים' שיטתי פוסח על ניתוח מערכת היחסים בין שותפים, מחוסר יכולת לכמת אותה. אולם, מערכת יחסים זו הינה גורם מרכזי, בסיום חיי העסק, שווה ערך באופיו לגירושים בנשואים. תלכיד אנושי בעייתי הוא מתכון לסיום התקשרות בין שותפים, כיון שהשיקולים בעיקרם כלכליים וכמעט חד ממדיים. הפרידה, הפירוק העסקי, מגיעים בנקודה בה לאחד השותפים נראה מחיר הפירוד 'זול' או אפילו השקעה עתידית משתלמת.
אישית אני בין הממליצים לכלול אפילו זה בחוזה הנישואין את מנגנון הגירושין. אולם, בודאי בכל הקשור ליחסים בין שותפים, שההמלצה הינה הכרח. מניסיוני למנגנון ה bmby (קיצור ל buy me buy you) יתרון על דרכי הפרידה האחרים, סיכוי מעולה לשפר את תחושת כל הצדדים ולצמצם את מחיר הפרידה. כאשר מגיעים למצב של dead lock כלומר שיתוק עסקי, הרי בכוחו של סוג התמחרות זה למנוע התמוטטות כלכלית.
להמחשה אביא דוגמא אמיתית, בה טיפלתי בעבר. שני שותפים הקימו חברה בדרום למכירת ציוד. שותף אחד מהאיזור היה המשקיע הכספי השני בעל מוניטין בתחום, בעלים של עסק זהה בצפון. השותפות הצליחה מעל למשוער עד שהשותף מהדרום גילה שחברו מווסת לקוחות בין העסק המשותף, בו הוא בעלים במחצית מהמניות, לבין העסק בצפון. הסכסוך גלש לאלימות והעסק שותק. הליך ה bmby הוציא את 'איש הדרום' עם מלוא השקעתו והציב את 'איש הצפון' לבדו בעסק. בתנאים שנוצרו שני הצדדים חשו מסופקים.
מבחינה טכנית ההליך דומה למכירה פומבית, אך מתוחכם ממנו. כל צד מתחייב במעטפה לסכום המכסימאלי שהוא יהיה מוכן לשלם, עבור הוצאת חברו, כלומר רכישת יתרת מניות העסק. שותף יחשוש להציע 10,000 דולר לעסק ששווה מיליון, שכן שותפו עלול לרכוש את העסק ב 11,000 דולר בלבד. מנגד, אם יציע 1,200,000 דולר, יתכן ויצא עצמו רוכש חלק ששותפו היה מוכן לשלם עליו, לדוגמא 120,000 דולר בלבד. לכן, המנגנון יוצר מצב בו העסקה נסגרת קרוב לשווי האמיתי לעסק, שבו שני השותפים מכירים היטב. כללי המשחק חייבים להיות מוסכמים מראש, ולכן גם נראים לכולם הוגנים. בתהליך עצמו שני הצדדים לוקחים בהחלט אפשרות שיפסידו ואף קובעים לכך גבול לוגי מבחינתם, מהלך המרכך תחושות תסכול, ומונע מצבים המתרחשים בהתמחרות 'פתוחה'.
בהליך עצמו חייב להיות נוכח בורר מוסכם, שלא מסתפק רק במהלך הטכני של פתיחת המעטפות אלא עוסק בהבטחה של תיעוד ההסכמות והמהלך מתחילתו, התמנותו החתומה על ידי הצדדים ובעיקר רישום הפרטיכל בהליך עצמו. הניהול הטכני הנכון יוצר מצב שהסיכוי לביטול הליך ה bmby בבית משפט, נמוך אפילו מביטול פס"ד של בורר מוסכם.
יש לזכור שה bmby אינה 'תרופת פלא' לכל מצב. לדוגמא כונס יעדיף להמשיך בהליך התמחרות אחרי פתיחת מעטפות, ומכירת נכס נדל"ן תגיע לתוצאות טובות בהרבה בשיטת התמחרות פתוחה ופומבית.


יעקב בן שאול, יועץ בעל ניסיון עיסקי-שיווקי רב, מרצה על האפשרות ל'מגה חיים' וספריו "מחזור החיים השני - החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה" (ספרות עכשיו, 2008) וספר הניהול: "למות כלכלית ולהישאר בחיים" (פרדס, 2007)
אתר המחבר:
http://www.benshaul.co.il
להתקשרות:
benshaul@benshaul.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב