דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עמלות בנקים וחיובים שונים הם בעצם ריבית 

מאת    [ 02/09/2008 ]

מילים במאמר: 308   [ נצפה 2844 פעמים ]

חוק הריבית מגדיר "ריבית" כ"כל תמורה הניתנת בקשר עם מילווה ויש בה משום תוספת לקרן, לרבות דמי עמילות ודמי ניכיון המשתלמים כאמור, בין שנקראים בשם ריבית ובין שנקראים בשם אחר, למעט כל סכום המתווסף לקרן עקב תנאי ההצמדה לשער החליפין של המטבע הישראלי, למדד המחירים לצרכן או למדד אחר שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".

הגדרה זו נועדה למנוע מן המלווה להטעות את הלווה ע"י מתן כינויים שונים לתשלומים המהווים למעשה ריבית לכל דבר ועניין, בכל מצב בו משלם לווה למלווה תשלום הנוגע לאשראי שנתקבל ע"י הלווה מאת המלווה.

בהקשר זה יש לזכור, כי לא תמיד רואים מבחינה כלכלית בעמלות כתשלום עבור שירות שניתן. פעמים רבות, בהקשר של יחסי בנק לקוח, מן הראוי לראות בעמלות שונות שנגבות מן הלקוח ע"י הבנק כחלק אינטגרלי מן הריבית אותה גובה הבנק מן הלקוח ולטעון כי הבנק גבה, עקב כך, ריבית גבוהה מן הריבית עליה הוסכם בינו לבין הלקוח.
בנוסף, כאשר בנק גובה מלקוח הוצאות שכ"ט עו"ד והוצאות משפטיות טרם גמר ההליך המשפטי, יש ויראו אף בהן חלק מן הריבית שגבה הבנק שלא כדין מן הלקוח.

לדוגמה, בעניין א. צ. ברנוביץ ובניו קבלנות ובניה בע"מ נ' טפחות, בנוגע לשאלה האם תשלומים שכונו בשם "עמלה", "הוצאות שכ"ט עו"ד" ו"הוצאות משפט" בהם חייב הבנק את לקוחות נוסף על ריבית, מהווים הפרה של חוק הריבית.
הבנק, באותו מקרה, טען כי אין המדובר בריבית מוסווית אלא בהוצאות לגיטימיות.
בפועל, התברר כי טענה זו לא היתה נכונה עובדתית, וממילא מדובר בתמורה הנכללת בהגדרת "ריבית" בסעיף 1 לחוק הריבית, והבנק חויב להשיבה.

לפיכך, יש לבחון היטב את מהותם הכלכלי של חיובי החשבון כדי לוודא באם הם בגדר ריבית פועל, אודותיה לא גילה הבנק ללקוח גילוי נאות ואינה עולה על הריבית הסבירה באותן נסיבות פיננסיות או על הריבית המקסימלית המותרת עפ"י החקיקה, הפסיקה והוראות המפקח על הבנקים.


מקורות: "ריבית" מאת ד"ר אברהם ויינרוט, חוק הריבית, "חובות החלות על הבנקים" כרך ד'- "אשראי בנקאי" מאת עו"ד גלעד נרקיס ועו"ד מיכל צפוני.


בעלת תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה- האוניברסיטה העברית, ירושלים.מעל 20 שנות ניסיון בתחומי החשבונאות והכלכלה ועשרות הצלחות בעקבות מתן חוות דעת מומחה בתחום הכספים: הערכות שווי ואומדן נזקים כספיים (כגון למוניטין/מהפרת חוזים ועוד)לפירמות מובילות במשק וללקוחות פרטיים, בדיקות בנקים. מוסמכת המכון לחוות דעת מומחים ובוררות, יוצאת BIG 4, נמנית על רשימות המומחים של בית המשפט המחוזי בתל אביב, של ההסתדרות הציונית העולמית ושל משרד המשפטים. יועצת ועדת חוקה חוק ומשפט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב