דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבלת ערעור על צו עשה זמני שניתן המאפשר להביא לאלתר 369 עובדים זרים לארץ לעבודה במשקים חקלאיים 

מאת    [ 01/09/2008 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2476 פעמים ]

בר"ם 7191/08, מדינת ישראל - משרד התעשייה המסחר והתעסוקה נ' התאחדות חקלאי ישראל ואח'

כב' השופטת מ' נאור

עו"ד יוכי גנסין ואח' למבקשת, עו"ד חגית ויינשטוק ואח' למשיבים

20.08.2008

העובדות:
1. בפנינו בקשת רשות ערעור מטעם המדינה על החלטת ביניים של ביהמ"ש לעניינים מנהליים בירושלים, במסגרתה, וכסעד זמני, ניתן צו עשה המורה למדינה לאפשר לעותרים בעתירה המנהלית, שהם המשיבים בבקשה דנן, להביא לישראל לאלתר 369 עובדים זרים לעבודה במשקים חקלאיים.
2. עם בקשת רשות הערעור, הוגשה בקשה לעיכוב ביצוע ההחלטה. ביהמ"ש החליט לדון בבקשת רשות הערעור כאילו ניתנה רשות, והוגש ערעור ע"פ הרשות שניתנה.
הערעור נתקבל.

החלטה:
1. אכן, השאלה העומדת במרכז הדיון בעתירה המנהלית, השאלה של ידיים עובדות למשקים החקלאיים היא שאלה בוערת ודחופה, העשויה להצדיק- כפי שביקשו העותרים בעתירה המנהלית- דיון דחוף.
2. אכן ביהמ"ש מוסמך ליתן כסעד זמני צו עשה הנותן לעותרים את הסעד העיקרי שביקשו בעתירתם- אפשרות לייבא עובדים זרים. אך ביהמ"ש סבור שלא היה ראוי לעשות כן בנסיבות המקרה דנן.
3. ביהמ"ש היה ער לכך שהסעד שניתן על ידו- צו עשה זמני שהוא הסעד המבוקש בעתירה- הוא סעד חריג. ביהמ"ש שם את הדגש על מצוקתם הקשה של החקלאיים, המשוועים, ובדחיפות לידיים עובדות למשקיהם. אולם, בבחינת מאזן הנוחות זהו רק פן אחד של העניין.
4. תוצאת ההחלטה היא ש-369 עובדים זרים יובאו ארצה, כשגורלם תלוי בתוצאות ההתדיינות. אם יזכו העותרים בעתירתם המנהלית- יוכלו העובדים הזרים להישאר בארץ. אם תידחה העתירה- יוחזרו אחר כבוד לארצותיהם.
5. ביהמ"ש סבור שאין מקום לחשוף 369 עובדים זרים לסיכון מעין זה במסגרת סעד זמני. לא קשה לשער את עוגמת הנפש וההפסדים שיגרמו לעובדים כאלה אם יאולצו לחזור לארצותיהם. אין זה נכון לאפשר להביא ארצה עובדים, בנסיבות בהן שאלת העסקתם לאורך זמן- תלויה על בלימה.
6. מדובר באנשים אנונימיים, בד"כ חסרי השכלה, שקשה להבטיח שיקבלו בחו"ל הסבר נאות בדבר הסיכון בו הם נמצאים- לחזור כלעומת שבאו. קשה לצפות שעובדים כאלה יוכלו באמת ובתמים לקבל החלטה מושכלת.
7. בלב המחלוקת מצויה טענת העותרים לפיה משרדי הממשלה הנוגעים בדבר אינם מקיימים את החלטת הממשלה בדבר "מכסת" העובדים הזרים בענף החקלאות. את המחלוקת העובדתית בעניין הזה, קשה לפתור במסגרת צו זמני, והיא מצריכה בירור.
8. ואולם, גם אם נניח כי אכן אין בנמצא עובדים זרים בישראל בכמות ההולמת את "המכסה", האם פירוש הדברים הוא שיש להקצות את ההיתרים דווקא לעותרים? מן העתירה המנהלית עולה שרבים מחקלאי המדינה נמצאים במצב דומה לזה של העותרים.
9. אם נותרה "מכסה" זו או אחרת של הקצאות, ואם יש זכות לעותרים ושכמותם "שהמכסה" ע"פ החלטת הממשלה "תמוצה", הקריטריון להקצאה אינו יכול להיות שכל הקודם בפנייתו לביהמ"ש- זוכה.
10. השאלה כיצד יש לחלק את יתרת "המכסה", ככל שהיא קיימת, טעונה ליבון ובירור. כך גם שאלות שונות שבעובדה הנוגעות לזכאות של כל אחד מן העותרים, ובהן השאלה האם ממלאים העותרים או מי מהם את התנאי להעסקת עובד זר במסגרת "מכסת היבוא" שהוא העסקת עובד ישראלי.
11. אכן, נוצרה בהילות בשל צורכי החקלאות. העותרים הטוענים כי החלטת הממשלה מיום 10.2.2008, אינה מקוימת, פנו לביהמ"ש בעתירתם ביום 16.7.2008. מצוקתם מובנת, אך לא היה מקום לפתור אותה בדרך של צו עשה זמני המאפשר להביא ארצה מאות עובדים זרים כדי שאלה יעבדו דווקא במשקי העותרים. הדרך הראויה היא בירור דחוף של העתירה, ובראש ובראשונה- בירור העובדות.
12. אשר על כן, הערעור מתקבל, והצו הזמני מבוטל.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב