כב' השופט: א' קיסרי
21.08.2008
העובדות:
1. המבקש מס' 1 הוא סגן ראש העיר קריית ביאליק והוא, כמו המבקשים 2 ו-3, חבר מועצת העיר. המשיב 1 הוא ראש העיר קריית ביאליק והמשיב 4 הוא מי שמונה על ידי ראש העיר להיות מנכ"ל המשיבה 2, עיריית קריית ביאליק.
2. המבקשים הגישו עתירה מנהלית ובה ביקשו, בין השאר, להורות כי מינויו של מיכאלי כמנכ"ל העירייה בטל בהיותו בלתי חוקי או נגוע בפגמים מהותיים שיש בהם כדי להביא לבטלותו.
3. עיקר טענתם של המבקשים הוא שמינויו של מיכאלי, שנעשה ביום 6.7.08, הוא מינוי שנעשה בתוך תקופה של ארבעה חודשים לפני הבחירות הצפויות לרשויות המקומיות, וככזה הוא עומד בסתירה להנחיות הכלולות בחוזר מנכ"ל משרד הפנים, סותר את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, והוא נעשה בהליך שאינו תואם את הוראות פקודת העיריות הנוגעות למינוי מעין זה.
ההכרעה:
1. לכאורה יש ממש בטענות המבקשים, כמו גם בטענות משרד הפנים, בנוגע לפגמים שנפלו במינויו של מיכאלי לתפקיד המנהל הכללי של העירייה, ואם כך הדבר הרי שמתעצם השיקול של הפגיעה באינטרס הציבורי כשיקול של מאזן נוחות המחייב את מתן הסעד הזמני.
2. מעמדם החוקי של חוזרי מנכ"ל משרד הפנים הוא כשל הנחיות פנימיות. סטייה מהנחיות כאלה מחייבת שיתקיים טעם חשוב לכך.
3. אם נראה כהנחיות פנימיות את חוזרי מנכ"ל משרד הפנים, על ראש העיר להראות נסיבות מיוחדות המצדיקות סטייה מהנחיה כזאת.
4. מינוי מנכ"ל לעיריה אינו חייב להיעשות באמצעות מכרז, כי אם בדרך של מינוי מועמד מבין אלה "שועדת המכרזים לבחירת עובדים בכירים אישרה את כשירותו והתאמתו לתפקיד". אלא כשירותו והתאמתו של מיכאלי נקבעו על ידי ועדה בהרכב שנפל בו פגם, כיוון שבניגוד להוראת סעיף 169ב(ב)(2) לפקודה, לא נימנו על חבריו שני חברים במועצת העיר. תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, וייתכן שהיא נעוצה בעובדת היות מועצת העיר לעומתית כלפי ראש העיר, עדיין את מצוות סעיף 169ב(ב)(2) חובה לקיים, ולא ניתן לעקוף חובה זו או להתעלם ממנה אך ורק מפני שחברי מועצת העיר נוקטים גישה לעומתית כלפי ראש העיר.
5. שמירה על עקרונות של טוהר בחירות ומניעת חשדות ולזות שפתיים, היכולים להיות קשורים במינויים ערב בחירות, מחייבת שמינוי למשרה בכירה בעירייה יידחה עד לאחר הבחירות, גם אם הדבר כרוך בהמשך הקשיים בניהול ענייני העירייה הנובעים מכך שתקופה ארוכה לא מונה לה מנכ"ל.
6. גם אם מניעיהם של המבקשים נטועים בקרקע של העימות הפוליטי בינם לבין ראש העיר וגם אם יש במתן הסעד הזמני המבוקש כדי לגרום נזק לשמם הטוב של ראש העיר ושל מיכאלי, אין בכל אלה כדי להוות שיקול הגובר על הצורך בשמירה על שלטון החוק ובהקפדה על ההנחיות הכלולות בחוזרי מנכ"ל משרד הפנים (ובכללם הנחיות היועץ המשפטי לממשלה).
7. ביהמ"ש נעתר לבקשה ומורה לעירייה להימנע מלהעסיק את המשיב 4 בתפקיד של מנהל כללי של העירייה, ולהימנע מלשלם לו, או בגינו, תשלומי שכר, תנאים נלווים והוצאות.
21.08.2008
העובדות:
1. המבקש מס' 1 הוא סגן ראש העיר קריית ביאליק והוא, כמו המבקשים 2 ו-3, חבר מועצת העיר. המשיב 1 הוא ראש העיר קריית ביאליק והמשיב 4 הוא מי שמונה על ידי ראש העיר להיות מנכ"ל המשיבה 2, עיריית קריית ביאליק.
2. המבקשים הגישו עתירה מנהלית ובה ביקשו, בין השאר, להורות כי מינויו של מיכאלי כמנכ"ל העירייה בטל בהיותו בלתי חוקי או נגוע בפגמים מהותיים שיש בהם כדי להביא לבטלותו.
3. עיקר טענתם של המבקשים הוא שמינויו של מיכאלי, שנעשה ביום 6.7.08, הוא מינוי שנעשה בתוך תקופה של ארבעה חודשים לפני הבחירות הצפויות לרשויות המקומיות, וככזה הוא עומד בסתירה להנחיות הכלולות בחוזר מנכ"ל משרד הפנים, סותר את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, והוא נעשה בהליך שאינו תואם את הוראות פקודת העיריות הנוגעות למינוי מעין זה.
ההכרעה:
1. לכאורה יש ממש בטענות המבקשים, כמו גם בטענות משרד הפנים, בנוגע לפגמים שנפלו במינויו של מיכאלי לתפקיד המנהל הכללי של העירייה, ואם כך הדבר הרי שמתעצם השיקול של הפגיעה באינטרס הציבורי כשיקול של מאזן נוחות המחייב את מתן הסעד הזמני.
2. מעמדם החוקי של חוזרי מנכ"ל משרד הפנים הוא כשל הנחיות פנימיות. סטייה מהנחיות כאלה מחייבת שיתקיים טעם חשוב לכך.
3. אם נראה כהנחיות פנימיות את חוזרי מנכ"ל משרד הפנים, על ראש העיר להראות נסיבות מיוחדות המצדיקות סטייה מהנחיה כזאת.
4. מינוי מנכ"ל לעיריה אינו חייב להיעשות באמצעות מכרז, כי אם בדרך של מינוי מועמד מבין אלה "שועדת המכרזים לבחירת עובדים בכירים אישרה את כשירותו והתאמתו לתפקיד". אלא כשירותו והתאמתו של מיכאלי נקבעו על ידי ועדה בהרכב שנפל בו פגם, כיוון שבניגוד להוראת סעיף 169ב(ב)(2) לפקודה, לא נימנו על חבריו שני חברים במועצת העיר. תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, וייתכן שהיא נעוצה בעובדת היות מועצת העיר לעומתית כלפי ראש העיר, עדיין את מצוות סעיף 169ב(ב)(2) חובה לקיים, ולא ניתן לעקוף חובה זו או להתעלם ממנה אך ורק מפני שחברי מועצת העיר נוקטים גישה לעומתית כלפי ראש העיר.
5. שמירה על עקרונות של טוהר בחירות ומניעת חשדות ולזות שפתיים, היכולים להיות קשורים במינויים ערב בחירות, מחייבת שמינוי למשרה בכירה בעירייה יידחה עד לאחר הבחירות, גם אם הדבר כרוך בהמשך הקשיים בניהול ענייני העירייה הנובעים מכך שתקופה ארוכה לא מונה לה מנכ"ל.
6. גם אם מניעיהם של המבקשים נטועים בקרקע של העימות הפוליטי בינם לבין ראש העיר וגם אם יש במתן הסעד הזמני המבוקש כדי לגרום נזק לשמם הטוב של ראש העיר ושל מיכאלי, אין בכל אלה כדי להוות שיקול הגובר על הצורך בשמירה על שלטון החוק ובהקפדה על ההנחיות הכלולות בחוזרי מנכ"ל משרד הפנים (ובכללם הנחיות היועץ המשפטי לממשלה).
7. ביהמ"ש נעתר לבקשה ומורה לעירייה להימנע מלהעסיק את המשיב 4 בתפקיד של מנהל כללי של העירייה, ולהימנע מלשלם לו, או בגינו, תשלומי שכר, תנאים נלווים והוצאות.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il
http://www.takdin.co.il