דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אין לאפשר עיקול זמני על בית שנמכר, הגם שהמוכרים מנהלים לגביו הליכים לביטול הסכם המכר 

מאת    [ 01/09/2008 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 2074 פעמים ]

רע"א 6621/08, אורי עיני ואח' נ' אורה שיפריס ואח'

כבוד השופט י' דנציגר

עו"ד י' שמלה למבקשים

24.08.2008

העובדות:
1. בפנינו בקשת רשות ערעור על פס"ד של ביהמ"ש המחוזי.
2. עפ"י הנטען בבקשה, המבקשים מכרו למשיבים בית ביהוד (להלן:"הבית"). הזכויות בבית הועברו ונרשמו ע"ש המשיבים במינהל מקרקעי ישראל, והמשיבים אף קיבלו את החזקה בבית.
3. המשיבים הגישו לביהמ"ש המחוזי תביעה לביטול הסכם המכר ולסעד של השבה ופיצויים. עם הגשת התביעה, ביקשו המשיבים צו עיקול זמני על נכסים של המבקשים. ביהמ"ש המחוזי נעתר לבקשת המשיבים והטיל עיקול זמני על מספר נכסים של המבקשים בהם, בין היתר, נכס אחר ביהוד, זכויות במניות חברת ביטוח, וכלי רכב.
4. המבקשים הגישו בקשה להמיר את העיקולים באופן שהם ייוחדו ויוטלו על נכסים אחרים. לענייננו רלוונטית בקשתם להמיר את העיקולים כך שיוטלו, בין היתר, על הבית נשוא התביעה.
5. רשם ביהמ"ש המחוזי, אבי זמיר (להלן:"הרשם "), קבע כי אין מניעה עקרונית להמרת העיקולים, אולם דרש מהמבקשים להשלים נתונים ראייתיים.
6. לאחר שהמבקשים הגישו "השלמת נתונים" ביחס לשווי הבית, ניתנה החלטה נוספת ע"י הרשם, במסגרתה נדחתה בקשת המבקשים להמיר את העיקול כך שיחול על הבית, מהטעם שלא ניתן להטיל עיקול על נכס של המשיבים.
7. המבקשים ערערו על החלטת הרשם, וערעורם נדחה ביום 3.7.2008, ע"י נשיא ביהמ"ש המחוזי, השופט א' גורן (להלן:"הנשיא").
8. מכאן הערעור.
הבקשה נדחתה.

החלטה:
1. הלכה היא כי ערכאת הערעור תמעיט מאוד בהתערבותה בהחלטות הערכאה הדיונית בבקשות לסעדי ביניים זמניים. כלל זה נכון על אחת וכמה כאשר מדובר בבקשת רשות ערעור ב"גלגול שלישי" של ההליך. במקרה כזה, כידוע, תינתן רשות ערעור אך ורק כאשר עולה שאלה בעלת חשיבות ציבורית או משפטית החורגת מעניינם של הצדדים הקונקרטיים.
2. במקרה דנן, מדובר בשאלה נקודתית, בעניין המרת עיקולים שהוטלו על נכסי המבקשים במסגרת התביעה. למרות שנטען כי מדובר ב"שאלה משפטית עקרונית בעלת גוון כללי", טענות המבקשים נוגעות לאופן בו יישם ביהמ"ש המחוזי את ההסדר החקיקתי הקיים בעניין השאלה מהו נכס "בר-עיקול", שאלה שכבר נדונה והוכרעה בעבר ע"י בימ"ש זה, ואין הצדקה לדון בעניין בפני ערכאת ערעור שנייה.
3. יתרה מכך, ערעור המבקשים נדחה ע"י הנשיא, בראש ובראשונה, מאחר שטענתם בדבר "עיקול עצמי" לא נטענה קודם להגשת הערעור. בקביעה מעין זו בוודאי שאין מקום להתערבותו של בימ"ש זה.
4. מעבר לנדרש, ולגופו של עניין, תקנה 374(ב) לתקנות סדר הדין האזרחי עפ"י לשונה, אינה חלה על המקרה דנן, שהרי אין חולק כי בטרם הוכרעה התביעה לביטול ההסכם, וכל עוד הזכויות בבית רשומות ע"ש המשיבים, הבית נשוא התביעה אינו בגדר "נכס של המשיב", כלשון התקנה.
5. טענה שלא נטענה מפי המבקשים הינה כי זכויותיהם בבית הינן בגדר "זכות שטרם הגיע מועד מימושה", ולפיכך נכנסות הן למסגרת הגדרת "נכסים" כמשמעו של מונח זה בתקנות סדר הדין האזרחי, אולם ספק אם גם נימוק זה היה מועיל להם במקרה דנן.
6. המונח "נכסים" מוגדר בתקנה 1 לתקנות סדר הדין האזרחי:" 'נכסים' - לרבות כל חוב, בין אם הגיע מועד פרעונו ובין אם לאו, וכל זכות, בין אם הגיע מועד מימושה ובין אם לאו".
7. כידוע, יש להבחין בין חוב עתידי שטרם הגיע זמן פירעונו, שהוא ניתן לעיקול, לבין סיכוי לאפשרות של היווצרות חוב עתידי, שאינו ניתן לעיקול.
8. מבלי להיכנס לעובי הקורה, ביהמ"ש סבור כי כאשר מדובר אך ורק ב"ציפייה" של המבקשים, או "סיכוי" בעלמא כי המשיבים יזכו בתביעתם ולפיכך יבוטל המכר והזכויות בבית יחזרו להיות של המבקשים, לא ניתן לומר כי זכויות אלה הינן ברות-עיקול.
9. ממילא, כאמור, הטענה כי זכויות אלה הינן בגדר "זכות שטרם הגיע מועד מימושה" לא נטענה מפי המבקשים. לאור דברים אלה, כאמור, ביהמ"ש מסכים עם התוצאה אליה הגיעו הערכאות דלמטה.
10. אשר על כן, דין הבקשה להידחות.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב