האם זה תקין שילד בן ארבע משתמש בצורה שווה בשתי ידיו ולא מעדיף אחת על חברתה?
עפ"י השקפתי המצב המתואר הוא מצב רצוי: עד גיל 4-3 חשוב שהילד יפעיל את שני צדי הגוף- ידים, רגלים, אזנים ועינים. ע"י כך יתפתחו בתודעתו תחושה ומודעות לסימטריה של גופו ובעקבותיהם ההכרה שלגוף יש שני צדדים: ימין ושמאל. ילד שלא מפעיל את שני צדי גופו, יהיה חלש באחד מהם, מה שעלול לגרום לקשיים שלפעמים נראים כלא קשורים לענין: סרבול, קואורדינציה לקויה- גסה ועדינה, קושי בחצית קו אמצע וכו'.
ע"י תירגול מוטורי מכוון של שני צדי הגוף אנו מפעילים אזורים שונים. מטרת התרגילים לשפר את ביצועיו של הילד בכל הנוגע לחציית קו האמצע, שווי משקל, קואורדינציה, שבלעדיהם הוא יתקשה בביצוע פעולות, אף פשוטות ביותר כמו גם למידת קריאה כתיבה וחשבון!
לכל ילד חייב להיות צד דומיננטי (אין יתרון לצד זה או אחר). התפתחות הצד הדומיננטי היא שלב מאוחר יותר בהתפתחות הילד ומועדה,כאמור, בגיל 4-3 ולפעמים אף עד גיל 6. צד דומיננטי אין פרושו צד חזק וצד חלש. גם הצד הלא דומיננטי חייב להיות חזק דיו כדי לסייע לצד הדומיננטי. לכן חשוב לא להזניח גם את התפתחות הצד הלא דומיננטי. לדוגמה: היד הלא כותבת משמשת לתמיכת הגוף ולייצובו בזמן הכתיבה. ברור שכאשר היא מתקשה במלוי תפקידה, יאלץ הילד הכותב למצא דרכים אחרות לייצב עצמו (ולשם כך הוא יאלץ להקצות משאבים), וכך תפגע יעילות כתיבתו ובעקיפין גם כשר למידתו.
וטיפ להורים:
התפתחותו המוטורית של הילד בגילים הצעירים חשובה מאד לתפקודו בהמשך חייו, ואף קריטית. לכן יש חשיבות רבה למעקב שוטף בשלבים השונים של ההתפתחות ולהתראה במקרים של בעיות או אף של חשד לכאלה.
חשוב להדגיש שלכל אחד ואחד מכם, ההורים, יש את הכלים ואת היכולת לעודד את התפתחות שני צדי הגוף אצל ילדכם. כל שנדרש מכם הוא להקפיד בעת פעולות יומיומיות פשוטות כמו הושטת חפצים- להושיט פעם ליד ימין ופעם ליד שמאל, משחקים בכדור (זריקה, בעיטה, קליעה)- כל פעם ביד או ברגל אחרת, דיבור אל הילד- כל פעם בצד אחר כדי לגרום לו להפעיל את שתי אוזניו ועוד, כיד הדמיון הטובה עליכם.
כתיבה: כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית http://www.finkler.co.il