דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משמעות העדרו של מכתב דחייה מטעם חברת הביטוח 

מאת    [ 01/09/2008 ]

מילים במאמר: 424   [ נצפה 2983 פעמים ]

מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com

במאמר קודם - "חשיבות מכתב הדחייה של חברת הביטוח" - עמדתי על החובה המוגברת שהוטלה על חברות הביטוח, לכלול את כל נימוקיהן לדחיית תביעת מבוטח כבר במכתב הדחייה הראשון שנשלח אליו. כפי שהוסבר, בתי המשפט בישראל לא יאפשרו לחברת ביטוח להעלות בפניהם טענות הגנה אשר לא פורטו במכתב הדחייה.

אך מה יעשה בית המשפט כאשר חברת הביטוח אינה מגיבה כלל לדרישת המבוטח, אינה שולחת לו מכתב דחייה כלשהו, ובמקביל מתחמקת מביצוע תשלום תגמולי הביטוח?

שאלה זו עלתה לאחרונה להכרעתו של בית המשפט השלום בתל-אביב (בש"א 163633/08): המוסך של התובע נשרף עד ליסוד, והתובע פנה לחברת הביטוח בדרישה לתשלום תגמולי הביטוח. חלפו כשישה חודשים, אף לא התקבלה כל תשובה עניינית מצד חברת הביטוח, אשר נקטה סחבת לא ברורה בטיפול בנושא - מחד, לא נשלח כל מכתב דחייה עם פירוט נדרש של נימוקי הדחייה, אך מאידך, לא שולמו גם תגמולי הביטוח. בעקבות כך, נאלץ התובע לפנות לבית המשפט בתביעה כנגד חברת הביטוח. רק אז, בכתב ההגנה שהוגש מטעם חברת הביטוח, טענה חברת הביטוח כי אינה חייבת בתשלום, שכן לטענתה התובע הסתיר ממנה את האיומים הרבים שהופנו כלפיו ע"י גורמים פליליים, שסופם בהצתת המוסך.

התובע פנה לבית המשפט בדרישה למחוק את טענות ההגנה של חברת הביטוח, אשר מועלות לראשונה במסגרת כתב ההגנה שהוגש לבית המשפט, ולא במסגרת מכתב דחייה - שעל חברת הביטוח היתה חובה לשולחו לתובע.

בית המשפט קיבל בקשה זו של התובע במרביתה, וקבע כי אכן יש למחוק את כל טענות ההגנה של חברת הביטוח (ככל שהן אינן מתייחסות לגובה הסכומים הנתבעים). בית המשפט קבע כי העובדה שחברת הביטוח לא שלחה מכתב דחייה מפורט - אינה יכולה לסייע לה ולפעול לטובתה, כך שתאפשר העלאת כל טענה הגנה בפני בית המשפט. לא יתכן שבדרך זו יוכלו חברות ביטוח לעקוף את חובתן לפרט את כל נימוקי הדחייה במכתב מטעמן, ולהגיע לבית המשפט כאשר הן יכולות להעלות למעשה כל טענת הגנה העולה על רוחן. הדבר ירוקן מכל תוכן את החובה האמורה בדבר מכתב הדחייה המפורט.

השאלה העיקרית במצב בו לא נשלח מכתב דחייה, הינה מה פרק הזמן שבתומו חייבת חברת הביטוח לשלוח מכתב דחייה למבוטח. תשובת בית המשפט על שאלה זו הינה כי מדובר בפרק זמן קצר ואף מיידי, וזאת בהסתמך על חוק חוזה הביטוח. כמובן שפרק זמן זה נשקל בכל מקרה לנסיבותיו, אך לבטח בנסיבות המקרה הנדון - 6 חודשים הינה תקופה העולה בהרבה על תקופה סבירה למתן תשובה.

על כן, חברת ביטוח שלא שולחת למבוטחה מכתב דחייה תוך פרק זמן סביר וקצר - תוכל למעשה להעלות אך ורק טענות בדבר גובה תגמולי הביטוח שעליה לשלם, ולא טענות לגבי דחייה כוללת של התביעה.

מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com
עורך דין לירון אברבך, מוסמך (בעל תואר שני) במשפטים, מתמחה בדיני נזיקין (תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית), דיני מקרקעין, צוואות וירושות, וכן במשפט פלילי וצבאי.

ליצירת קשר -
טלפון: 050-9533502
דוא"ל: lironab@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב