דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שי טובלי - ביקורת קולנוע - שי טובלי - על קולנוע ומבקרי קולנוע - שי טובלי 

מאת    [ 27/08/2008 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 3262 פעמים ]

במאמרו החדש המוצג באתר - שי טובלי מדבר על קולנוע ומבקרי קולנוע מנקודת מבט שלא הכרנו.
http://www.newsun.co.il/article1.php?id=162
שמש חדשה - שי טובלי ואילון לסטר מביאים לעולם תרבות של אהבה בכל תחומי החיים

שי טובלי: "לאחרונה גיליתי שאין בנמצא ולו מבקר סרטים אחד שאני יכול לסמוך על חוות דעתו, מהסיבה הפשוטה שאין ולו מבקר אחד שהוא בעל סולם ערכים אמיתי. ב'סולם ערכים אמיתי' כוונתי לראיית הקולנוע - והאמנות ככלל - ככלים של שליחות מוסרית ורוחנית, כך שהביקורת תבדוק קודם כל ולפני הכל את המוטיבציה שמאחורי יצירת הסרט, את מהותו העמוקה ביותר. השאלה הגדולה, מבחינתי, ביחס לסרט (או לכל יצירת אמנות אחרת) היא: עד כמה הוא מלמד אותנו לאהוב, להיות בני אדם אחרים, לשאוף להשתנות ולהתפתח? האם יש משמעות לעצם קיומו מעבר לבידור חולף או אמנות מתוחכמת כזו או אחרת? האם הוא מגויס באמת ובתמים למען התפתחותו של הצופה?"
במאמרו כותב שי טובלי שבדרך כלל, אחת האינדיקציות המובהקות ביותר לסרט משמעותי היא המידה שבה הגיבור עבר טרנספורמציה לאורכו; המידה שבה הוא השתנה בעצמו - מחושך לאור, מבורות להארה, מפחד לגבורה וכן הלאה. שי טובלי: "אם הסרט אינו מציע גאולה ממשית לגיבור (כמו גם לצופה, כיוון שהשניים הם אחד), אין לו משמעות מעבר לעצם העשייה הקולנועית, ומתפקידו של המבקר האידיאלי לעשות הבחנות כאלה בשביל צופיו."
שי טובלי אומר שהבעיה הגדולה היא שלמבקרים הזוכים בעמדת הכוח בכלי התקשורת הדומיננטיים לא ממש אכפת. שי טובלי: "להם אכפת מה"מעשה האמנותי", וכך הם מבתרים את הסרט כמו גוויה לפרגמנטים של תסריט, בימוי, משחק וכו'. מיומנות עילאית בכל אלה תזכה את היוצרים במירב הכוכבים. התוצאה היא שתחכום אמנותי ווירטואוזיות קולנועית הם העומדים בראש סולם הערכים של המבקרים. הם כמעט שאינם בוחנים את השאלה "לטובת מה סרט זה מגויס?". כן, פה ושם ישנן חריגות מפתיעות לטובה - מאיר שניצר שיצא באומץ כנגד הסרט "האביר האפל" בטענה שמדובר ביצירה פאשיסטית (מה שנכון); או יאיר רוה שיצא כנגד סרטיו של מייק לי, ובמיוחד "חופשיה ומאושרת" החדש שלו, בטענה שלי הוא ציניקן ולא אוהב-אדם כפי שנוהגים להציגו (מה שנכון). ועדיין, התמונה הכללית היא נטולת ערכים אנושיים ממשיים."
עוד אומר שי טובלי שההוכחה הניצחת היא שלושת הסרטים הבולטים ביותר ב- 2008 (על פי המבקרים): "זה ייגמר בדם", "ארץ קשוחה" ו"לפני שהשטן ידע". שי טובלי: "שלושת הסרטים האלה הם אכן הדגמה וירטואוזית של קולנוע: "זה ייגמר בדם" הוא סרט מושלם מכל בחינה, "ארץ קשוחה" מבריק ו"לפני שהשטן ידע" מעולה. מסיבה זו - ומסיבה זו בלבד - הם זכו בביקורות שיצאו מגדרן, מפני שהמבקרים רואים את עצמם פטורים מהערכה מוסרית ורוחנית של היצירות."
שי טובלי: "ובכן, שלישיית סרטים זו סובלת בעיניי מהפרעה מוסרית חמורה. שלושתם מציגים אלימות בלתי פוסקת חסרת היגיון והצדקה; שלושתם משקפים את האלימות של גיבוריהם בצורה נייטרלית ללא עמדה מוסרית ברורה, ושלושתם אינם מציעים גאולה לגיבוריהם אלא להפך, לוכדים אותם (ואת הצופה האומלל) בתוך מעגל אכזרי וחסר תקווה. היעדר אהבה הוא המאפיין העיקרי של יצירות אלה, כאשר בגיבוריהן אין אפילו כמיהה לגילויה של אהבה ולמימושה."

שי טובלי - עוד על קולנוע ומבקרי קולנוע באתר של שמש חדשה

(שי טובלי)

שי טובלי, מורה רוחני ואיש חזון, יחד עם שותפו אילון לסטר מביאים לעולם ידע רחב היקף לאין שיעור שכל כולו הוא תשתית ליצירתה של תרבות אנושית חדשה. תחומי הידע המועברים על ידם נותנים מענה לכל הבעיות האנושיות היומיומיות ומציעים ראייה ייחודית ויצירתית בשילוב עם פתרונות מעשיים. הידע שמביאים שי טובלי חולש על נושאים כמו: מערכות יחסים וסקס, נשיות אמיתית, גבריות אמיתית, מהי המשמעות העמוקה של חיים בתוף גוף אנוש, מהי מערכת היחסים הנכונה שיכולה להיות לנו עם כדור הארץ, רפואה חדשה, פסיכולוגיה חדשה ועוד. ביקורת סרטים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב