דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לבעלי שליטה (ב) - היבטי מע'מ במכירת דירה לחברה 

מאת    [ 05/01/2006 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 5084 פעמים ]

בשבוע שעבר, ציינו כי אחת מהשיטות לכיסוי גרעון של בעל שליטה לחברה שבשליטתו (בעקבות משיכות כספים מהחברה) הינה מכירת דירת מגוריו לחברה. ברשימה זו נדון בהיבטי המע"מ הכרוכים במכירה זו.
ראשית, יש לציין כי מי שמוכר דירה פרטית לגוף המסווג לצורך מע"מ כ"עוסק" בא לכאורה בגדר הכלל של "עסקת אקראי" כהגדרתה בחוק מע"מ. המדובר בעסקה החבה במע"מ אולם בניגוד למקרה הרגיל הקונה ולא המוכר הוא אשר חייב להוציא חשבונית (מכח תקנה 6ב לתקנות מע"מ). את החשבונית מוציא הקונה (העוסק) על שמו שלו (חשבונית עצמית) ובדו"ח החודשי למע"מ רשאי הקונה לדווח על סכום המע"מ בעסקה ולדרוש החזר בגינו כתשומות, כך שסך הכל המע"מ לתשלום הינו אפס.
עם זאת, אם הדירה הפרטית שתימכר מיועדת להשכרה לאחר מכן לבעל השליטה על מנת שתשמש לו להמשך אורח חייו הרגיל, הרי המדובר בשימוש הפטור ממע"מ, מאחר והשכרת דירה למגורים לפחות מ-10 שנים פטורה ממע"מ מכח סעיף 31(1) לחוק. כתוצאה מכך שהמדובר בעסקה פטורה, הרי שבעת מכירת הדירה והוצאת החשבונית העצמית לא רשאי העוסק לקזז את מס התשומות הגלום בחשבונית העצמית, לאור הוראת סעיף 41 לחוק מע"מ, הקובעת שאם נועדה הדירה לשימוש שאיננו חייב במע"מ, כי אז לא יותר ניכוי מס התשומות. כתוצאה מכך עלול איפוא להיווצר מצב בו תחול חובת תשלום מע"מ בפועל במכירת דירה מאדם לחברה שבשליטתו.
פתרון אחד לסוגיה זו הינו מכירת הדירה מהיחיד לחברה אחות שאיננה רשומה כעוסק, כאשר התמורה תשולם לחברה הרשומה כעוסק וכך ייסגר הגרעון. מימון התמורה יעשה בדרך של קבלת הלוואה מן החברה הרשומה כעוסק לחברה האחות, תמורת שטר הון. עיסקה סיבובית זו, הומצאה לראשונה בשנת 93' ע"י יצחק צ'יקורל, רו"ח ממחלקת המיסים של משרד ברייטמן אלמגור ושות', ונראה כי עד היום היא לא הותקפה ולא הועלו טענות כנגדה כעיסקה מלאכותית.
שיטה נוספת הינה קבלת אישור מרשויות מע"מ על כך שמכירת דירת מגורים מאדם פרטי לחברה בשליטתו איננה דורשת הוצאת חשבונית, או שבעת הוצאת החשבונית רשאית החברה מכח תקנה 6ב, להוציא חשבונית עצמית עם מע"מ אפס, או ללא מע"מ כלל מכח סעיף 31(1) לחוק, באשר אילו היתה החברה כעוסק מוכרת דירת מגורים במקום האדם הפרטי, היתה פטורה ממע"מ. טיעון פרשני זה לחוק מע"מ, שנועד לפתור מלכודת מס הגלומה בחשבונית העצמית, מקובלת על משרדי מע"מ בהיותה תואמת גישה פרשנית כלכלית נאותה, וככזו מאמצים אותה משרדי מע"מ האזוריים ללא היסוס. הנהלת אגף המכס ומע"מ טרם נחשפה להתלבטות הקשורה בסוגיה זו ואין לדעת כיצד יכריעו בסוגיה מנהל האגף, מר מוטי איילון, סגנו, מר אברהם אריאל והיועצת המשפטית של האגף טלי אלדר ירון. אנו מבטיחים כי עם פרסום החלטה של הנהלת אגף המכס ומע"מ בנושא יפרסם המדור את עמדתם.
נציין עוד כי השכרת הדירה ע"י החברה לבעל השליטה פטורה ממע"מ ומכירתה בסוף התקופה אף היא פטורה ממע"מ מכח סעיף 31(4) לחוק ומהטעם שאילו נרכשה הדירה מקבלן לשם השכרתה, לא היה ניתן לקזז את מס התשומות. לפי גישה פרשנית זו המקובלת על הנהלת מע"מ, מכירת דירה תהיה איפוא פטורה ממע"מ.


אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב