דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור למכירת שתי דירות מגורים בעת ובעונה אחת כיצד 

מאת    [ 05/01/2006 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 4993 פעמים ]

סעיף 49ב(2) פוטר מכירת דירת מגורים יחידה, אם לא נמכרה דירה אחרת ב-18 חודש שקדמו למכירה. לענין זה גם אם למוכר פחות מ-25% מדירה אחרת, עדיין יחשב כבעל דירה יחידה. כיצד ניתן למכור 2 דירות כמעט במקביל? קודם על המוכר למכור את חלק דירתו מתחת ל-25% על פי סעיף 49ב(1), בהנחה שלא מכר בפטור ב-4 שנים אחרונות, ומיד אח"כ יוכל למכור את דירתו השניה (100% בעלות) בפטור לפי סעיף 49ב(2). לפני כשבועיים התפרסמה כתבה ב"גלובס נדל"ן", מטעם אנשים בכירים בנציבות, כאילו לפיהם הדעה המובעת לעיל איננה מקובלת על נציבות המס; זו גם דעתו של פרופ' הדרי וירדנה סרוסי בספרם על מס שבח מקרקעין. נראה לנו כי דעה זו אינה מוצדקת והדעה דלעיל, לפיה אכן ניתן למכור שתי דירות בפטור, היא הדעה הראויה והנכונה. הטענה כאילו מכירת דירת מגורים פחות מ-25% פוסלת את הפטור למכירת הדירה הגדולה מסתמכת על לשון 49ג שם נאמר כי אין בבעלות פחות מ - 25% כדי לשלול את הפטור במכירת דירה ישנה רק אם לנישום יש חלק בדירה - בלשון הווה, ולטעמם סייג הבעלות בדירה יחידה ממילא לא נשמר אם המכירה לפי סעיף 49ב(1) של 25% קדמה למכירת ה - 100% לפי 49ב(2). לדעתנו אין ב-49ג או ב- 49ב(2) כדי לקבוע שמכירת פחות מ-25% בדירה הפטורה לפי סעיף 49ב(1) פוסלת על פי 49ב(2), ומכירה זו איננה מפריעה כלל למכירת דירה גדולה לפי 49ב(2). לא זו בלבד, אלא שלפי 49ב(2) סייפא, לא ניתן למכור בפטור ממס חלק בדירה שהוא פחות מ-25%, והמסקנה ברורה. מטרת המחוקק ליתן פטור לדירה וכן פחות מ- 25% לדירה, ולא לפסול פטור זה. פס"ד רם עליו מסתמכים כותבי המאמר מתייחס למערכת עובדתית אחרת בה ניסו למכור את חלק הדירה לאחר דירת המגורים האחרת, וזאת עפ"י סעיף 49ב(2) שהסיפא לו כאמור שוללת את הפטור מניה וביה.
לגישתנו 49ב(2) הקובע בלשון הווה כי פחות מ - 25% בדירה אינם נחשבים לדירה נוספת, חל גם אם נמכר אותו חלק בדירה קודם למכירה לפני 49ב(2), כיוון שההתייחסות הינה לכל התקופה בה היו קיימים ה - 25% וברור כי בעת המכירה 25% אלו כבר אינם קיימים.

49ו' : מתנה פחות מ-50%
קבלת 50% לפחות במתנה נחשבת כקבלת דירה במתנה. כך לשון 49ו'. יוצא כי מתנה יותר מ-50% מחייבת במס גם את המיעוט נרכש בכספי הנישום. כך לדוגמא, אם נמכרה דירה מושכרת פחות מ-3 שנים, לאחר ש-50% ממנה נתקבלו במתנה מהורה, יחוייבו במס גם 49% שניקנו בכספי הבן המוכר. מכאן כי מקום בו המתנה היא 49% והרכישה מכספי הבן היא 51%, יש פטור מלא גם לחלק שנרכש המתנה. זו העמדה הנכונה, לדעתנו, ואנו מקווים כי בית המשפט העליון יאמץ זאת מהטעם הנזכר לעיל.

העברה אגב גירושין לא בגדר מתנה
האם הסדר גירושין מהווה מתנה? המחוקק קבע כי לא יראו בהסדר אגב גירושין כמכירה, די בכך כדי לקבוע כי העברה אגב גירושין לאישה ואף לילדים בגירים של דירת מגורים איננה דורשת תקופת צינון עד למכירה פטורה על ידם, זאת בשונה ממתנות אשר דורשות צינון בידי המקבל כדי ליתן את הפטור. מאידך, יתכן כי העברה מאח לאח של מקרקעין שאינם דירת מגורים מזכה, אשר התקבלו אגב גירושין, אינם פטורים ממס מכירה, כיוון שאחים לצרכי מס מכירה נחשבים קרובים רק אם המקרקעין התקבלו או בהורשה או ללא תמורה, אך לא נאמר מאום על גירושין והגם שספק אם לכך כיוון מחוקק המשנה, סיכון מס המכירה עדיין קיים אם כי אינו צודק.


אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
זיו שרון, עו"ד
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב