דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחריות רשויות ציבוריות לנזק שארע לרכב כתוצאה ממפגעים בכביש אשר בתחומן 

מאת    [ 25/08/2008 ]

מילים במאמר: 868   [ נצפה 4112 פעמים ]

מאת : עו"ד מני ארבל

נהג רוכב על קטנועו בכביש ולפתע נתקל הקטנוע בבור פתוח. הנהג מאבד את שיווי המשקל ומחליק עם הקטנוע.
יצויין כי מאורע זה הינו תאונת דרכים ולכן אם נפצע הנהג יוכל להגיש תביעה בגין נזק הגוף שנגרם לו, מכוח ביטוח החובה של הקטנוע.
אך מה לגבי הנזק לקטנוע ולרכושו של הנהג? האם יש לנהג את מי לתבוע, ואם כן באיזו עילה? מאמר זה יעסוק בתשובה לשאלה זו.
ראשית על הנהג לבדוק מיהו הגוף האחראי על הכביש הספציפי בו נהג. לדוג' עיריה, מע"צ, רשות מקומית אחרת וכד'.
החוק והפסיקה קובעים את תחומי אחריות רשויות הציבוריות השונות.
כך לדוגמא, חוק פקודת העיריות [נוסח חדש] קובע בס' 235 את חובותיה של עיריה לדאוג לתחזוקה תקינה של הכבישים. כך נקבע בס' קטן (2): תדאג לתיקונו, ניקויו, הזלפתו, תאורתו וניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט; ובס' קטן (3) נקבע: תמנע ותסיר מכשולים והסגת גבול ברחוב; ובס' קטן (5) נקבע: תנקוט אמצעי זהירות נאותים נגד תאונות בשעת בנייתם או תיקונם של רחובות, ביבים או תעלות.
סמכויות העיריה נקבעו בסעיף 249 לפקודת העיריות [נוסח חדש]. ס' קטן(11) - לסלול כל רחוב שאיננו רכוש הפרט ולדאוג למצבו התקין של כל רחוב כאמור ובס' קטן (29) - לעשות בדרך כלל, כל מעשה הדרוש לשם שמירה על תחום העיריה...
לאחר שאיתר הנהג את הרשות המתאימה וסמכויותיה, עליו לבדוק האם הפרה הרשות את חובות המוטלות עליה מכוח החוק והאם פעלה ברשלנות.
לעניין הוכחת האחריות, הפסיקה מטילה במקרים רבים אחריות על רשויות ציבוריות. כך לדוג' בע"א 176/59 עירית תל אביב-יפו נ. ראש חודש, פ"ד טז 301 קבע מ"מ הנשיא אגרנט כי פקודת העיריות (נוסח חדש) מטילה על עירייה את התפקיד לתקן את הדרכים הציבוריות וכי תפקיד זה הוא תפקיד עיקרי והכרחי. ממשיך השופט אגרנט ואומר בעמ' 305: "נוכח אופיו זה של התפקיד האמור, מחייב ההגיון לקבוע כי, מקום שקיימים שקע, בור או פגם אחר בכביש הציבורי שבתחומי העיריה, אשר מהווים סכנה למשתמשים בו, תהא העיריה חייבת כלפיהם לנקוט אמצעי זהירות סבירים."
ובפס"ד 5128/05 (שלום נתניה) דראושה מריאנה ואח' נ' דרך ארץ הייוויז 1997 בע"מ מיום 30/1/2006, נדון מקרה בו ארע נזק לרכב שפגע בלוח עץ גדול בכביש 6. שם נקבע: " מדיניות משפטית ראוייה יש בה לקבוע, לעניות דעתי, כי קמה חובת זהירות קונקרטית של הזכיין כלפי התובעים, מקום בו מוטלים מכשולים על הכביש... הטעם לכך ... החשש לסיכון חיי אדם בכביש מהיר ביותר והן נוכח גביית דמי האגרה על ידי הזכיין... הנתבעת ... לא פעלה להגדלת תדירות הסיורים ובכך התרשלה והפרה את חובת הזהירות שלה כלפי התובעים ...".
בפס"ד 1408/02 (בימ"ש לתביעות קטנות טבריה) גנון נ' אילון מיום 4/2/03 נדון מקרה בו ארעה תאונת דרכים בין שתי מכוניות בין היתר כתוצאה מכתם שמן. שם דובר על כביש באחריות מע"צ. כתם השמן היה ברוחב של כ40 ס"מ ובאורך של 2 ק"מ. בפסיקתו כי מע"צ תשפה את הנתבעת ב50%, אומר כב' השופט יונתן אברהם: "אין מדובר בדבר של מה בכך אלא במפגע מהותי שמהווה סכנה לציבור רחב של משתמשים בכביש. במפגעים גדולים מסוג זה אין להקל ראש ויש לקבוע נורמה שיהיה בה כדי לגרום לצד ג' להערך לאיתורם באופן עצמאי ולהסרתם מבעוד מועד ובהקדם. .... כאמור במפגעים גדולים ובולטים מסוג זה צריכה מ.ע.צ להערך כדי לטפל מיד לאחר גרימתם ולא רק לאחר שנודע לה עליהם בעקבות תאונה. אשר על כן מ.ע.צ חבה חובת זהירות כלפי הנתבעת כמי שהשתמשה בכביש, חובה שהופרה והיתה אחד הגורמים לתאונה."
עם זאת, יש לציין כי החובות המוטלות על הרשויות אינן חובות מוחלטות. עפ"י הפסיקה אין לעיריות אחריות אבסולוטית ורחובת ומדרכות עיר אינם משטח סטרילי. בע"א (ירושלים) 4344/97 כהן נ' עירית רמת גן תק-מח 98, נדון מקרה של הולכת רגל שנפלה ברחוב לאחר שנתקלה בבליטה על גבי המדרכה. בדחותו את התביעה, אומר כב' הנשיא ו' זילר: "... רחובות ומדרכות עיר אינם "משטח סטרילי" ואין להתייחס אליהם כאל מקום שאין בו סדקים, בליטות ... עובדה זו איננה רק מציאות המוכרת לכולנו, אלא שזוהי מציאות הכרחית... ציבור המשתמשים ער לכך ... והוא נדרש למינימום ההכרחי של זהירות ...ואי אפשר לבוא בטענות על העירייה על ש"אי-יושר" זה לא תוקן.".
יש לקחת בחשבון כי התנהגותו של הנהג תשפיע על התשובה לשאלה האם בית המשפט יקבע כי יש לו אשם תורם. בבר"ע 212/04 (מחוזי י-ם) מר אברהם יהודיוף נ' עירית ירושלים מיום 21/09/2004, דובר ברכב שנכנס לבור בכביש ונגרם לו נזק. כב' הש' יוסף שפירא פסק בעניין זה כי יש להכיר באשם תורם של הנהג בשיעור של 50% וזאת לאור היכרותו הטובה של המערער את הכביש, ידיעתו על כך שקיימים בו לעיתים בורות ומפגעים ולאור מזג האויר הגשום ששרר בעת התאונה, על כן היה על המערער לנהוג ביתר זהירות ובייחוד לנהוג במהירות נמוכה באותם קטעים.
ובפס"ד 5128/05 (שלום נתניה) קבע כב' השופט אורן שוורץ: "כאשר אני בוחן נתונים אלה לצד שעת האירוע, שעה של אור יום מלא בחודשי הקיץ, אני סבור שלתובע 2 ישנה אחריות לאירוע הנזק בשיעור של 30%, שהרי אם אכן היה שומר על מרחק בטיחות מספק מהרכב שלפניו יתכן והיקף הנזק היה קטן".
אם יקבע בית המשפט כי אכן הרשות הציבורית הפרה את חובותיה והתרשלה, עדיין יצטרך התובע להוכיח את הנזק שנגרם לו כדי לקבל פיצוי על נזקיו.
יצויין כי קביעותיהם של כבוד השופטים בתיקים שאינם בבית המשפט העליון אינן יוצרת הלכה המחייבת את כל השופטים באשר הם.

כל האמור במאמר הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ודעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ פרטני מעו"ד המתמחה בתחום.
עורך דין, עוסק בעיקר בתיקי תאונות דרכים,נזקי רכוש וגוף,ביטוח לאומי, ביטוח, רשלנות רפואית, תעבורה והוצאה לפועל
ענת אנבר משרד עורכי דין
שד' שאול המלך 39 תל אביב
טל' 036964291, 0524550497
מייל: inbarlaw@netvision.net.il
אתר: http://www.anatinbarlaw.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב