דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שפת גוף נכונה בראיון עבודה 

מאת    [ 20/08/2008 ]

מילים במאמר: 732   [ נצפה 2792 פעמים ]

אל תסתכל בקנקן?!
האמרה המפורסמת "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו" היא אמרה חשובה. עם זאת, למה שיש בקנקן אין חשיבות גדולה יותר מאשר למראהו של הקנקן.
כשאנו פונים לרכוש מוצר כלשהו, מעבר לתכונותיו וליכולותיו, שלהן אנו מייחסים בדרך כלל חשיבות רבה, אם נודה על האמת, אנו מייחסים חשיבות רבה גם למראהו של המוצר. כל פרסומאי מתחיל, יודע זאת.
 
שפת הגוף שלנו היא המארז של המסרים שאותם אנו מעבירים, באופן מודע או באופן לא מודע, למי שאנו מתקשרים אתו. מעבר למסרים שאנו מעבירים בצורת מילים ומשפטים, תוכן המסרים שאנו מעבירים כולל בנוסף גם את התקשורת הלא-מילולית, התקשורת הבין-אישית.
 
מחקרים שנערכו בתחום של תקשורת לא מילולית מראים כי לשפת הגוף יש תפקיד מרכזי, אם לא דומיננטי בהעברת מסרים. המחקרים מראים כי התקשורת הלא-מילולית, דהיינו התקשורת הבין-אישית מהווה בין 55 אחוזים לבין 90 אחוזים מתהליך העברת מסרים.
שפת גוף בריאיון עבודה
ריאיון עבודה הוא אחת הדוגמאות הבולטות לחשיבותה של שפת הגוף והתקשורת הבין-אישית. האמרה המפורסמת "אין הזדמנות שנייה ליצירת רושם ראשוני" מתגלה כנכונה מתמיד, כשמדובר בריאיון עבודה.
 
מאחר שהרושם שאנו מבקשים להותיר בפני המראיין הוא חשוב, רצוי שנעביר את המסר הנכון, בשפת המילים ובשפת הגוף כאחד. על מנת למקסם את הצלחתו של ריאיון העבודה, עלינו להקפיד לעשות כמיטב יכולתנו על מנת שהרושם שנותיר בריאיון העבודה יהיה הרושם הנכון, שיסייע לנו בקבלת התפקיד המיוחל, ובנוסף, יקל על המראיין את ההחלטה לגבי התאמתנו לתפקיד.
 
לאופן שבו נציג את עצמנו בריאיון העבודה, חשיבות גדולה. לכן, עלינו לבוא לריאיון העבודה כשבאמתחתנו כל הכלים שבהם ביכולתנו להשתמש, על מנת להגביר את סיכויינו לקבל את התפקיד, ככל שרק ניתן.
 
שימוש נכון ומושכל בשפת הגוף שלנו, ומודעות להשפעתה על המראיין ועל הרושם שנותיר עליו, תוך אימוץ כללים בסיסיים של מה נכון לעשות במסגרת התקשורת הבין-אישית המתקיימת בריאיון העבודה, ומה לא נכון לעשות במסגרתה, יוכלו להכריע את לשון המאזניים לגבי ההחלטה אם נקבל את התפקיד, או שמא לא נקבלו.
הכנה לראיון עבודה וריאיון העבודה עצמו - שימוש מושכל בשפת הגוף ובתקשורת בין-אישית נכונה
במסגרת ההכנה לריאיון עבודה, שמהווה תהליך חשוב ומכריע בהגברת הסיכויים לקבלת התפקיד, לא אחת אנו מתכוננים על ידי הכנה מראש של תשובות לשאלות החוזרות על עצמן במסגרת ריאיונות עבודה (ספר על עצמך; מנה תכונות חיוביות/שליליות; מה חשוב לך במקום העבודה; כיצד אתה מתמודד עם כשלון ועוד כיו"ב).
 
לא אחת, מועמדים לתפקיד חוטאים בהזנחת חלק הארי בהכנה לריאיון העבודה, והוא האלמנט המכריע של הכנה בכל הקשור לתקשורת בין-אישית, לשפת הגוף.
 
הגם שלהכנה בכל הנוגע לתקשורת המילולית חשיבות רבה, הזנחת ההכנה בכל הנוגע לתקשורת בין-אישית ולשפת הגוף עלולה להיות בעוכריו של המתכונן לריאיון העבודה.
 
לפיכך, במסגרת ההכנה לריאיון העובדה מומלץ להוסיף תרגול בכל הנוגע לתקשורת הבין-אישית ולשפת הגוף.
 
רצוי לעבוד עם פרטנר (בן זוג, חבר או כל אדם שאת דעתו אתם מעריכים), שמעבר לחיווי דעתו לגבי התקשורת המילולית, יחווה דעתו גם לגבי התקשורת הבין-אישית. יש הנוהגים להתכונן לריאיון מול מראה. עם זאת, בכך לא די.
 
למראה, להבדיל מהפרטנר המוצע, אין יכולת להעניק משוב ביקורתי על איכות וטיב התקשורת, המילולית והבין-אישית גם יחד. ככלל, קשה לנו לבקר את עצמנו, ובכל מקרה, לעשות זאת באופן אובייקטיבי. לאור זאת, נראה כי לשימוש בפרטנר, אין תחליף טוב יותר.
 
על הפרטנר לשים דגש, בכל הנוגע לתקשורת הבין-אישית, לתנועות הגוף, לשימוש בידיים, לאופן הישיבה, ובכלל, לאווירה שמשרה המרואיין.
 
מעבר לכללי לבוש והופעה כגון גילוח, איפור, תסרוקת וכיו"ב, ישנם כללים בסיסיים שבהם ניתן לנקוט במסגרת ריאיון העבודה.
 
מחקרים מראים לדוגמה, כי חיוך כלפי המראיין, יוצר אפקט שנקרא "אפקט המראה", שבו המראיין מרגיש יותר בנוח, והופך את הריאיון לשיחה נינוחה שמעבר לנעימותה, היא מקלה על המרואיין.
 
בנוסף, ישיבה מול המראיין ברגליים ובידיים שלובות, יוצרת אווירה סגורה ולא נעימה, שגורמת לנוקשות מצד המראיין.
 
רכינה קדימה לכיוון המראיין, תוך נגיעה בסנטר (בתנוחת חשיבה), מעניקה למראיין תחושה שאתם מגלים עניין בדבריו ומאזינים להם בקשב רב. לעומת זאת, התקרבות יתר למראיין, נגיעה בחפצים על שולחנו וכיו"ב, עלולה להיתפס כפגיעה במרחב האישי שלו וכחוסר נימוס, ולהעכיר את האווירה בריאיון.
סיכום
עמדנו בקצרה על החשיבות הרבה של שפת הגוף ותקשורת בין-אישית נכונה, ועל שימוש מושכל בהן. מודעות להשפעה של התקשורת הבין-אישית, היא צעד חשוב אך לא מספיק להצלחה בריאיון העבודה.
 
את המודעות הזו, יש לפתח בהכנה מדוקדקת לריאיון העובדה, תוך קבלת משוב אובייקטיבי. מעבר להכרת הכללים הבסיסיים, יש להקפיד על תרגול נכון ויישום של שימוש נכון בכללי התקשורת הבין-אישית.
 
מעבר לשיפור סיכוייכם לזכות במשרה הנחשקת, ככל שתפתחו את יכולותיכם בשימוש נכון בתקשורת הבין-אישית, תוכלו בנקל לפענח את המסרים שמעביר המראיין עצמו אליכם באמצעות שפת גופו, ולתקן במידת הצורך, את שיש לתקן במסגרת ריאיון העבודה.
בהצלחה.
מאמר זה מטעם סדנת גנב ההצגות - הסדנה החווייתית המקצועית בישראל לפיתוח שפת גוף ותקשורת בין אישית. לקישור: שפת גוף >>. הסדנה מטעם אתר הפורומים המשפטיים: http://www.lawforums.co.il. באתר הפורומים המשפטיים מאמרים נוספים בנושא שפת גוף ותקשורת בין אישית שפורסמו באתר הפורומים המשפטיים בלבד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב