דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שפת גוף - שפה אוניברסלית 

מאת    [ 20/08/2008 ]

מילים במאמר: 515   [ נצפה 4859 פעמים ]


שפת גוף היא שם כולל לתקשורת הבנויה מהבעות פנים, תנוחות ומחוות גופניות.
 
למרות היותה שפה מלאכותית שאינה מאפשרת הבעה מילולית, עדיין נחשבת שפת הגוף לכלי תקשורת מרכזי, בהעדר כל צורת תקשורת אחרת. בדומה לשפת הצלילים המאפשרת שיח מוזיקלי בין אנשים הדוברים שפות שונות לחלוטין ושפת הסימנים של כבדי השמיעה והלשון, מאפשרת שפת הגוף תקשורת והבנה באמצעות המחשה פיזית.
 
לשפת גוף יש ביטויים רבים, חובקי עולם ותרבויות. רבים מהסימנים מתפרשים בצורה זהה, אך לעיתים ניתן להבחין בשינויי משמעות שלכל היותר גורמים לתקריות משעשעות. דוגמא לכך ניתן לראות בהנעת הראש ימין ושמאל, שבישראל משמעותו סירוב ובהודו הוא מבטא הסכמה ואישור.
 
מלבד היותה של שפת הגוף שפת תקשורת, היא משמשת גם את הגוף עצמו להחצנת תהליכים ותגובות נפשיות. לדוגמא פה הנפער בפתאומיות המעיד על הלם, תנועות חיזור המעידות על ענין מיני, כסיסת ציפורניים ופכירת אצבעות המעידות על לחץ וחרדה ותנועות גוף המעידות על שיעמום וחוסר עניין.
 
ניתן גם להבחין בתהליכים חיוביים הבאים לידי ביטוי בתנועות הגוף. כגון הליכה מהירה ונחושה המעידה על דבקות במטרה או שילוב זרועות ידיים להבעת אחדות.  
 
הביטויים הנפשיים של שפת הגוף רצוניים בחלקם אך ברובם אינם נשלטים ואף נוטים לרוב לייחס מידה של שגעון לאנשים שאינם שולטים בהבעות הפנים ובתנועות הגוף שלהם. ניתן לפיכך לקבוע כי לגוף שפה משלו ובחינה עמוקה מגלה את הדרך בה נחשף האדם דרך תנועות גופו.

גוף בונה שפה בונה גוף
שפת הגוף משמשת את האדם בכל שלבי חייו ומהווה מדד לבחינה בתהליכים רבים שהוא עובר. החל מינקות בה יכולה שפת הגוף להעיד על ערנות וצרכים פיזיים, דרך שלב הבגרות בו היא עשויה להעיד על מעמד חברתי ומידת הביטחון שיש לאדם ועד לראיונות עבודה בה על פי שפת הגוף של האדם ניתן לבחון את מידת האמינות של האדם ורצינות כוונותיו.
 
במרוצת השנים התפתחה שפת הגוף וכיום היא מהווה מוקד התעניינות למיליוני אנשים המכירים בחשיבותה וביכולתה.

מאות אנשי מקצוע ומרכזי לימוד מקיימים סדנאות וימי עיון, המלמדים את קהל האוכלוסיה את סודות שפת הגוף.

דוגמאות למרכזים שכאלה, ניתן לראות במכוני ההכנה לראיונות עבודה המלמדים את המועמדים את שפת הגוף הנכונה, שתסייע בידם לצלוח את הראיונות ותשרת אותם בעתיד ככלי לבניית יחסים חברתיים במקומות העבודה.

משרדי שידוכים ומכונים לשיפור יכולת התקשורת האנושית והבינאישית מכירים גם הם בחשיבותה של שפת גוף ככלי המסייע ביצירת קשרים זוגיים וחיזוק קשרים קיימים.

שפת גוף - זזים בשקט
שליטה בשפת הגוף מסייעת במגוון מקרים נוספים. חוקרי משטרה לדוגמא נעזרים בטכניקות שפת הגוף כדי להרשיע חשודים פוטנציאליים, קל יותר להתגונן מפני גורם מאיים באמצעות זיהוי כוונותיו על פי תנועות הגוף שהוא משדר.
 
נואמים נעזרים בתנועות גוף רבות כדי להמחיש ביתר קלות את דבריהם, לעורר בקהל קשב וריכוז וכדי לעורר בו רגשות מסוימים. שפת הגוף אף משמשת כלי עזר בידי מניפולטורים ונוכלים להשגת מטרותיהם ושליטה איכותית בה מסמא את עיני הקורבן. 
 
שפת גוף באה לידי ביטוי בשני אופנים. בתחום הפרטי, בו האדם נבחן כפרט יחיד ובתחום החברתי בו נבחן האדם כחלק מקבוצת אנשים. העולם המודרני כולו, הפך מודע יותר לנושא שפת הגוף ועושה בו שימוש גובר מיום ליום. לכן ככל שניטיב להכיר לעומק את יסודות השיטה ומאפייניה, נוכל בקלות רבה יותר להפיק ממנה תועלת ועולם חדש יפתח בפנינו. עולמה הסמוי של השיחה שבתנועה.

מאמר זה מטעם סדנת גנב ההצגות - הסדנה החווייתית המקצועית בישראל לפיתוח שפת גוף ותקשורת בין אישית. לקישור: שפת גוף >>. הסדנה מטעם אתר הפורומים המשפטיים: http://www.lawforums.co.il. באתר הפורומים המשפטיים מאמרים נוספים בנושא שפת גוף ותקשורת בין אישית שפורסמו באתר הפורומים המשפטיים בלבד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב