דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חבות מעביד לגבי תאונה שעשה עובד שנהג ללא רשיון 

מאת    [ 20/08/2008 ]

מילים במאמר: 404   [ נצפה 2198 פעמים ]

ת"א 44226/06, ביטוח ישיר, אי.די.אי. חברה לביטוח בע"מ ואח' נ' טימותי שגלוב ואח'

כבוד השופטת מיכל ברק??נבו

עו"ד כצנלסון לתובעים; עו"ד ברדה לנתבעים

13.08.2008

העובדות:
1. הנתבע 1, אשר עבד אצל הנתבעים 2-3, גרם לתאונה בין כלי רכב בו נהג, השייך לנתבע 2, לבין רכב בו נהג התובע 2, המבוטח על ידי התובעת 1. בדיעבד, התברר לנתבעים 2-3 (להלן - הנתבעים), שרשיון הנהיגה של הנתבע 1 נשלל ימים ספורים לפני שקרתה התאונה, ועל כן במועד התאונה נהג ללא רשיון בתוקף. לטענת התובעים, הנתבעים 2-3 חבים כלפי התובעים בגין נזקיהם, וזאת מכוח סעיף 13 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] (להלן - הפקודה), הקובע את חבות המעביד למעשה שעשה עובד שלו. לטענת הנתבעים 2-3, החבות אינה קמה מקום שבו ביצע העובד עבירה פלילית (נהיגה ללא רשיון), ובכך חרג מההרשאה שקיבל מהמעביד.

החלטה:
2. אין לפרש את הביטוי "המעשה" שבסעיף 13 לפקודה בצורה רחבה, כפי שמציעים הנתבעים, באופן שהכוונה ל"נהיגה כדין". אילו אימצנו פרשנות כזו, צודקים התובעים בטענה שכל אימת שהיה העובד מבצע עבירת תנועה, היתה נשללת חבות המעביד. ברור, שאין כל כוונה כזו. חלק לא מבוטל מהעוולות המבוצעות על ידי נהגים, נובע מנהיגה שלא על פי חוקי התעבורה, וברור שחבות המעביד לגבי הנזקים הנגרמים במקרים כאלה אינה נשללת. "המעשה" בו עסקינן הוא הנסיעה שנסע העובד. את "המעשה" הזה אישר המעביד והנתבע 1 עשה אותו תוך כדי עבודתו, כך שחל סעיף 13(א) לפקודה.
3. אשר לסעיף 13(ב): הנהיגה ללא רשיון בר תוקף מהווה "ביצוע לא נאות של מעשה שהרשה המעביד". אין מקום לפנות להוראות חוק השליחות, כטענת הנתבעים, שכן סעיף 13 לפקודה הוא דין מיוחד, הדן בחבות המעביד על מעשה שעשה עובדו, בעוד חוק השליחות הינו דין כללי. לא זו בלבד, אלא שסעיף 14 לפקודה הוא הסעיף הדן ב"חבותו של שולח" (בנפרד ובמובחן מסעיף 13, הדן ב"חבות מעביד", שהוא סוג מיוחד של שולח), ואפילו לגבי סעיף 14 נקבע שמערכת יחסים של שולח ושלוח לפי פקודת הנזיקין אינה אותה מערכת יחסים בה דן חוק השליחות.
4. גם משיקולים של צדק יש להגיע למסקנה שהמעביד חב כלפי צד ג שניזוק, שהרי בכל אותם ימים בהם ביצע הנתבע 1 עבודות הכרוכות בנהיגה במשאית למען הנתבעים, לאחר שלילת רשיונו ולפני התאונה, הם גם הפיקו תועלת מהעבודה, ופירותיה העשירו אותם. לכן צודק שאם נגרם גם נזק, ישאו אף בו. מכל המקובץ עולה כי יש לחייב את הנתבעים לשאת בנזקי התובעים.
5. על הנתבעים 2-3 לשלם לתובעת 1, ביטוח ישיר, סך של 36,930 ש"ח. כמו כן ישלמו הנתבעים 2-3, לתובע 2, סך של 2,601 ש"ח. התביעה נגד הנתבע 1 נמחקה ללא צו להוצאות.



את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב