דואר ישראל - האיילה חדלה לדהור - פרק א'
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

דואר ישראל - האיילה חדלה לדהור - פרק א' 

מאת    [ 16/08/2008 ]
מילים במאמר: 804   [ נצפה 2982 פעמים ]

 
 
  דואר ישראל - האיילה חדלה לדהור
סיפור ישראלי מאת אבי שניאור, אוגוסט 2008

מערכות מסחר מקוונות דוגמת eBay תרמו וסיפקו את הכלים ליצירת שוק מסחרי חדש וגלובאלי בו כל משתמש, אדם פרטי כמו גם חברה גדולה מתחרים על מגרש אחד, ללא הבדלים והעדפות. כללי המשחק השתנו וכל יזם בעל רצון והתמדה מסוגל להתחרות ואף להביס גם את ענקי השוק. מאות מיליוני מוכרים וקונים מכל העולם הצטרפו לשוק הענקי הזה והם מספקים אפשרויות בלתי מוגבלות לקונה הפוטנציאלי וחוויית קניה זמינה, נוחה, זולה ומהירה.

משתמשיeBay  שעוסקים בקניה ומכירה של מוצרים שונים שולחים ומקבלים אותם ברחבי העולם באמצעות חברות שילוח שונות, אך בעיקר הם מסתמכים על רשויות הדואר הלאומיות בכל מדינה.

בישראל נאלצים משתמשי eBay המקומיים, הן הקונים והן המוכרים להשתמש בשירותי דואר ישראל וזאת מכיוון וחברת דואר ישראל, חברה ממשלתית מתחילת 2006, אוחזת במונופול הרשמי להעברת דברי הדואר בישראל.
בישראל אמנם פועלות חברות שילוח בינלאומיות דוגמת UPS, DHL, FedEx ,אך השירותים שחברות אלו מציעות, מיועדים בעיקר לפלח השוק הגבוה כמו חברות הי-טק, הדורשות שירותי אקספרס ומוכנות לשלם על כך כסף רב.

שוק הדואר העולמי עבר בשנים האחרונות תהפוכות רבות אך עושה רושם שמרביתן חלפו מעל לראשה של חברת דואר ישראל, שלא השכילה לצעוד קדימה, לא טרחה להתקדם טכנולוגית ונשארה מאחור בפיגור של שנים אחרי רשויות דואר דוגמת ארה"ב, גרמניה, אנגליה וכד'.

התפשטות האינטרנט בקצב מסחרר והפיכת העולם לשטוח כפי שטוען בספרו הכלכלן תומס ל. פרידמן, הובילו להתפתחויות טכנולוגיות רבות. טכנולוגיות אלו הוטמעו גם בשוק הדואר שהפך נגיש וקל יותר לשימוש לקהל הרחב וזאת ממחשבו של כל משתמש וללא צורך להגיע עוד לסניף הדואר המקומי.

התפתחותן של מערכות מסחר מקוונות דוגמת 'eBay שסחפו אליהם מאות מיליוני משתמשים, יצרה צורך לספק שירותי שילוח לכל אותם סוחרים וקונים, שירותים מהירים, מקוונים בזמן אמת, אמינים וזולים.

חברות הדואר בעולם לא התעלמו מתופעת המסחר המקוון. הן עברו שינויים והתאמות טכנולוגיות ואחרות כדי לספק את הצורך לדיוור בעידן המקוון וכדי להגדיל את נתח השוק בו הן פועלות.

אך בעוד רשויות הדואר בעולם זיהו את הצורך והפוטנציאל המסחרי בעולם שטוח, ללא גבולות ומכשולים, וערכו שינויים מתבקשים, החליטה משום מה חברת הדואר בישראל שלא להצטרף למהפכה. היום באמצע 2008 יש לישראל חברת דואר איטית, מסורבלת ומפגרת יחסית למערב, חברה שמערימה קשיים ומציבה מכשולים רבים בדרכם של צרכניה.
זה לא שאין או לא היו תקציבים לדואר ישראל, היו גם היו, אך אלו הוצאו על מסעות פרסום ראוותניים,  השקעה מסיבית שאינה נגמרת בשינוי תדמית, קידום ויחצנות של בכיריה ועוד ועוד, הכסף הושקע במקומות הלא נכונים. במקום לשפר את השרות ולהצעידו לעולם החדש, הושקע הכסף בתדמית ובמעטפת ריקה מתוכן ולא בעיקר, בשרות הדואר לציבור.

ראשי חברת דואר ישראל שכחו את מטרות ויעדי החברה כפי שרשום באתר החברה : "חברת דואר ישראל שמה לעצמה ליעד להיות המוביל הארצי של דואר, חפצים וכספים בישראל ולרחבי העולם, על יסוד עקרונות עסקיים וקווי מוצרים רווחיים, בתנאי תחרות הוגנים, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר. החברה מתחייבת לספק שירות ברמה גבוהה, בסטנדרטים בין-לאומיים, לכל מקום ברחבי המדינה"

לב ליבו של שירות הדואר הוזנח. מציעים לנו ביטוחים ושירותים בנקאיים ומה לא, אבל את השרות העיקרי שנחוץ לכולנו = הטיפול בדברי דואר, שכחו, הזניחו וגרמו לו להגיע למצב אנוש ומבייש.

כדי לראות עד כמה טענותיי נכונות, הבה נבחן את המסלול אותו עובר מוכר ישראלי ב-eBay לעומת מוכר אמריקאי בבואם לשלוח דבר דואר לחו"ל באמצעות חברת הדואר הלאומית.

מסלולו של מוכר ישראלי המשתמש בשירותי חברת דואר ישראל:


    • צריך לצאת מביתו, להפסיד זמן, לנסוע לסניף הדואר לבזבז דלק ולזהם את הסביבה, למצוא חניה ולשלם עליה ואז לעמוד בתור בסניף הדואר, תור שמתארך מפעם לפעם.
    ההגעה לסניף נדרשת בדר"כ פעמיים, פעם כדי לרכוש ולהצטייד בנדרש ופעם כדי לבצע משלוח.
    • לקנות בעלות גבוהה יחסית קופסת קרטון (מתוך מבחר מאוד מצומצם) או מעטפה למשלוח.
    מי שאינו בקיא ברזי שיטות המשלוח האפשריות, צריך לנחש או להתחיל לשאול מה מגבלות המשקל, מה סוג השרות המתאים לכל קופסא ועוד, מכיוון והמידע אינו מופיע על האריזה.
    • לבקש טופס מהפקיד ולמלא ידנית הצהרת מכס (מסמך בינלאומי ידוע ומוכר). בחלק מהסניפים לא מחזיקים טופס זה במלאי ואז צריך לבקש ואף להתווכח עם הפקיד שיש טופס שכזה ולהגיע שוב רק כדי לקבל את הטפסים.
    • לבקש טופס מהפקיד ולמלא ידנית טפסי שילוח כמו הודעת דואר רשום, אישור מסירה וכד'
    • לארוז ולסיים את ההכנות למשלוח בתנאים מחפירים של חוסר מקום וחוסר ציוד.
    • לעמוד שוב בתור כדי לבצע משלוח ולסיים סוף סוף את ההליך המייגע
    • לנסות לעקוב אחר דבר הדואר בדרכו ליעד באתר האינטרנט של דואר ישראל, שבמרבית המקרים המשוב המתקבל ממנו מפגר בשעות או ימים אחר מיקומו האמיתי של הפריט בתחנה כלשהי בדרך.

בעיות נוספות בהן נתקל הסוחר בישראל:
- בדיקת תעריפי המשלוח באינטרנט, דבר כה ברור בעידן בו אנו נמצאים ממש לא עובד כראוי.
תחזוקת אתר הדואר כושלת ובמקרים רבים יש טעויות רבות ואין קשר בין המחיר באתר למחיר בדלפק.
- התעריף מורכב, מסובך, מייגע ומצריך דפדוף בתפריטים רבים כדי להגיע לנדרש, אין כל טבלה/מסמך שמרכז את כל התעריפים באתר הדואר.
טבלת ריכוז מחירים חלקית נמצאת בסניפים אך אינה מחולקת לציבור, גם לא למי שמבקש.
- ביול באינטרנט - על זה עוד לא שמעו כאן.

 להמשך עבור/י לפרק ב'

==========================
כל אחד יכול eBay
אימון אי ביי קבוצתי או אישי
למתחילים ולכל המעוניין
כולל לארגונים ומרתון אימון
www.Avi4You.com
==========================
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב