דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודיעין תחרותי בשירות היזמים 

מאת    [ 13/08/2008 ]

מילים במאמר: 346   [ נצפה 3011 פעמים ]

מודיעין תחרותי בשירות היזמים

מאת אבנר ברנע ותמר אלמור





לעתים קרובות אנו פוגשים ביזמים שפיתחו טכנולוגיה מעניינת שמחפשת שוק - טכנולוגיה שמאפשרת להריח ריחות דרך המחשב, טכנולוגיה שמעלימה ריחות חזקים או טכנולוגיה להקלטה דיגיטלית של קול אנושי באמצעות מכשיר זעיר וזול. ואולם במקרים רבים יזמויות אלה לא מצליחות להמריא. אחת הסיבות לכך היא חוסר היכולת של היזם ליצור יתרון תחרותי שנותן ערך ללקוחות.

כדי ליצור ערך ללקוח חייבים להבין מה מתרחש בסביבה העסקית שאליה פונים ולענות על כמה שאלות: האם יש מוצרים המציעים פתרונות דומים? האם יש מתחרים שפיתחו טכנולוגיה זהה? מי מוצא ערך בטכנולוגיה זו? כדי לענות על שאלות אלה יש צורך במודיעין תחרותי (Competitive Intelligence או CI).

CI מאפשר לבחון את הסביבה העסקית משני היבטים. האחד, הבנת המצב התחרותי והצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים בתחום שאליו מכוון המיזם. השני, שרטוט תמונת מצב לטווח ארוך, עם דגש על ההתקדמות של המתחרים ושל הטכנולוגיות הרלוונטיות.

המודיעין התחרותי מספק כלי איסוף וניתוח להערכת המצב, להצבעה על הזדמנויות עסקיות ולהתרעה מאיומים מצד מתחרים, שתורמים להבנת הסביבה העסקית שבה שואפת החברה לפעול. לרוב נוהגים היזמים לבצע בדיקה ראשונית, אך לעתים קרובות מעקב שוטף אחר הסביבה התחרותית לא מתבצע או שנעשה בדיעבד, בחופזה, רק לפני צמתי הכרעה חשובים.

תהליך פיתוח המוצר יכול להימשך תקופה ארוכה, אפילו שנים, כך שמאז הבחינה ההתחלתית, לא נעשה מאמץ שיטתי להביא בפני מקבלי ההחלטות מידע שוטף על המתרחש סביבם. היעדר פעילות מסודרת כזו עלול להביא למצב שההתקדמות הטכנולוגית נעשית ללא מצפן אמיתי, המסמן לאן הולך השוק ומצביע על פערים אפשריים בין כיווני השוק ואיומי המתחרים לבין התקדמות הפיתוח של המוצר החדש. גם אם מידע בנושאים אלה יגיע באקראי לידיעת מי מאנשי החברה, בהיעדר פעילות שיטתית, ניתוח המשמעויות שלו לא ייעשה כנדרש. הניתוח וההערכה חיוניים במיוחד אם הם מעלים ספקות לגבי הכיוון שאליו מכוונת החברה.

מודיעין תחרותי מאפשר ניצול הזדמנויות אקטיווי, מתריע על איומים מצד הסביבה העסקית ומשמש כקטליזטור לבחינתם על ידי החברה. השימוש הקבוע במודיעין תחרותי מאפשר ליזמים לבנות ערך ללקוחות הפוטנציאליים ולפתח את הטכנולוגיה שמאפשרת לרעיון היזמי ליהפך לעסק רווחי.

-

פרופ' תמר אלמור היא מרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל, ואבנר ברנע הוא יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי.
פורסם ב- TheMarker ב- 10 באוגוסט 2008.
פרופ' תמר אלמור היא מרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל, ואבנר ברנע הוא יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי.
avnerpro@netvision.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב