דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בשורת ה-Cloud Computing 

מאת    [ 13/08/2008 ]

מילים במאמר: 679   [ נצפה 3867 פעמים ]

תגיות: pCon, מחשוב, ענן, Cloud, גריד, קלאסטר

המסר העיקרי הוא - נראה שמחשוב הענן הוא העתיד של כולנו, וככל שנמהר להבין במה עוסקת הטכנולוגיה כך ייטב לכולנו. איזה פתרונות מוצעים בתחום? מה צופן לנו העתיד? והאם המנמ"ר וגף המחשוב צריכים להתחיל לחשוש למקום העבודה שלהם?

לשלב משאבים מרחוק

מחשוב ענן (Cloud Computing) מאפשר לשלב יחד משאבים שונים ולגשת אליהם מרחוק, דרך האינטרנט. מדובר בקפיצה מחשבתית, כחלק מהאבולוציה של הווב, מחיבור קבוצת מחשבים לאספקת כח מחשוב גדול (גריד/קלאסטר), דרך הצעת תוכנות כשרות (SaaS) ולעבר מושג כללי יותר, שמכונה XaaS או הכל כשירות. מושג זה, מתייחס גם לשרותים כמו גיבוי מקוון, לצד שרותי חומרה כאחסון מקוון או טיפול בשרתים פיזיים, כשהמשתמש עובד מולם מרחוק.

תועלות הענן

התועלות שמציע מחשוב Cloud רבות ומגוונות, החל מעלות נמוכה עד אפסית בהשוואה לרכישה ותחזוקה של חומרה ותוכנה, דרך שיתופיות וניידות ברמות גבוהות מבעבר, ועד עוצמות מחשוב אדירות. כל זה, במקביל ליכולת הארגון להפנות את המשאבים שנחסכו, ליוזמות עסקיות חדשות.

חברות המחקר מסכימות כי מדובר במהפך אמיתי, גם אם רק בתחילת הדרך. לפי Forrester, מחשוב ה-Cloud מסתמן כ-Disruptive Technology קלאסית, ולפי Gartner מומלץ לארגונים לחשוב על פתרון זה גם מנקודת מבט של תחרות, מאחר וארגונים שישתמשו בה ייהנו מחסכון כספי וגם ייתפסו כחדשניים יותר. יותר מכך: לפי ניקולאס קר (Nicholas Carr), מחשוב Cloud יוביל לכך שרוב מחלקות ה-IT לא יהיו עוד נחוצות.

מחשוב Cloud קשור באופן הדוק ומתבסס על לא מעט, טכנולוגיות ומודלים שונים, החל מ-SaaS, דרך קלאסטרים ו-Grid, ועד שירותי ווב ומערכות הפעלה מקוונות. האפשרות ליישם מחשוב Cloud מתחזקת בזכות האינטרנט והפס הרחב, המבטלים בהדרגה את מגבלות זמן התגובה האיטי. גם התחזקות יכולת התקנים ניידים לקבל תקשורת ולהריץ יישומים, תורמת, וכן התחזקות כוח העיבוד, כולל ריבוי ליבות.

לפי Gartner, מחשוב ה-Cloud צפוי להפוך להיות חשוב כמו סחר מקוון. לפי IDC, למרות שהתחום בתחילת הדרך, המודל מתאים לארגוני SMB, שרבים מהם כבר מוצאים אותו מושך. לפי Forrester, השיטה עדיין לא מתאימה לארגונים גדולים, אך בקרוב גם הם יוכלו ליהנות מיתרונותיה.

וזו רק ההתחלה! ספקיות ענק משקיעות מיליוני דולרים בפתרונות אלה, כולל מיקרוסופט, IBM, גוגל ואחרות, במטרה להגיע למצב בו כל השירותים נמצאים באינטרנט, ומשתמש הקצה אינו זקוק לדבר, מלבד יחידת קצה. גם ענקית האחסון EMC נכנסה לכך לאחרונה, עוד אינדיקציה משמעותית לגבי העניין הגואה בתחום זה והבטחה לעתידו.

לפי Gartner, מחשוב Cloud צפוי לשנות לחלוטין את שוק ה-IT, כשעד 2010 יהיו ל-80% מספקיות הטכנולוגיה המובילות, תשתיות המבוססות על מודל זה. להמחשת המצב היום, נציין שרק 3% מהכנסות Sun מגיעות מתחום ה-On Demand, אבל זה הוא תחום ההכנסות בעל שיעור הגידול הגבוה ביותר אצלה. Merrill Lynch מתארת תחום זה כהזדמנות עסקית, שתגיע בשנת 2011 להיקף כספי של 160 מיליארד דולר.

פתרונות מובילים

? ב-Adobe מציעים את Adobe Air, סביבת ריצה ליישומי אינטרנט עשירים, העובדים גם באופן בלתי מקוון. להורדה בחינם, כולל ערכת פיתוח (SDK), מאתר החברה.

? Amazon - Amazon Elastic Compute Cloud (או EC2) מאפשר לשכור כח מחשוב מרחוק (ב"ענן") ולהריץ עליו יישומים.

? Dell - מציעים סיוע בתכנון ותמיכה בתפעול, של דטה סנטרים בגישת Cloud. שרות נוסף, מציע אופטימיזציה לביצועי המערכת.

? EMC - נכנסה בתנופה לתחום זה עם שתי רכישות: חברת Mozy, שמוצריה עוסקים בגיבוי מקוון, וחברת Pi, שמוצריה עוסקים באחסון ושיתוף מידע אישי מקוון.

אלא רק חלק מהפתרונות בתחום. רשימת פתרונות מלאה ניתן למצוא בתחקיר שערכנו.

האם למנמ"ר יש מה לדאוג?

האם יחליף ה-Cloud, את עולם המחשוב, כפי שאנחנו מכירים אותו כעת? לפי Saugatuck Technology, עד 2013 ינוהלו לפחות חמישית מפעילויות ה-IT בסביבות Cloud. עם זאת, במקרים מסויימים לא יוכל ה-Cloud לתת מענה לכל הצרכים, וסביר להניח שפעילויות הכוללות ניהול מידע ובינה עסקית, תישארנה בתוך הארגון.

מה שכן צפוי להשתנות, הוא תפקיד ה-CIO. בעקבות התרחבות השימוש בשרותי מחשוב חיצוניים לארגון ב-Cloud, ייקטן הצורך של המנמ"רים לעסוק בתפעול השוטף ותפקידם יוכל להתמקד יותר בצד העסקי.

לסיכום

אנחנו בפתחה של פריצת דרך, שעשויה בהחלט לשנות את הדרך בה אנו עובדים. לכן, מומלץ וחשוב להכיר אותה ולנצלה בחוכמה.

הערה חשובה - הסיפור על מחשוב הענן - העתיד? לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על מה שארגונים צריכים לדעת היום בנושא Cloud Computing. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי?


למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב