דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פעילות גופנית לפי גיל 

מאת    [ 08/08/2008 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 4476 פעמים ]

פעילות גופנית על פי גיל
אורי לאוגומר "כושר מאוזן" 
בשנים האחרונות המודעות לחשיבותה של הפעילות הגופנית גוברת בצורה משמעותית. ההמלצות די ברורות, אך האם כדאי להתמקד בסוג פעילות מסוים בגיל זה או אחר? על שאלה זו ננסה לענות במאמר זה.רוב מערכות הגוף מגיעות לשיאן בגיל 30 מגיל זה מתחילה ירידה מתונה. עד גיל זה מערכת השלד והשרירים נמצאת בשיאה, זהו גיל שבו קל יחסית להעלות מסת שריר. בעוברנו גיל זה  מתחילים שינויים רבים :

  • ירידה במסת השריר
  • עלייה במסת השומן
  • פחיתה בהולכת הגירוי העצבי
  • ירידה בגמישות הגוף
  • ירידה במסת עצם,
  • חוסר איזון בין שרירים
 שינויים נוספים כגון שינויים הורמונאליים בגיל המעבר, יכולת הראייה והשמיעה פוחתות, יציבה פחות טובה ועוד.לפעילות הגופנית השפעה רבה על עיקוב תהליכים אלו ושיפור התפקוד. להלן המלצות לדגשים בפעילות גופנית על פי גיל:הערה:  בכל הגילאים יש להקפיד באימונים אווירניים (אירוביים) על עבודה בדופק המתאים לגיל המתאמן ולכושר הגופני של המתאמן. 
עד 30- כפי שציינו עד גיל זה רוב המערכות נמצאות בשיאן לכן אלו הרוצים לעלות מסת שריר חשוב כי יתחילו לעשות זאת בגילאים צעירים. זהו גיל בו קל יחסית להשיג את מטרות האימון. חשוב להדגיש תזונה נכונה לבנות העשרה זהו הגיל בו תקבע צפיפות העצם ולעתים דיאטות קיצוניות עלולות לפגוע בתהליך, מה שעלול להופיע שנים מאוחר יותר, בנוסף חשוב לבצע תרגילים עם משקל גוף אשר יוצרים עומס על העצמות מה שעשוי לגרות תהליכי בניית עצם. בגילאים אלו ניתן לבצע פעילויות עצימות כגון קפיצה על חבל אשר עשויה בנוסף לשיפור הכושר הגופני לגרות בניית עצם.
30- 40  -  גיל בו הקריירה המקצועית מתחילה, המשפחה גדלה וההתמודדות מול לחצים/מחסור בזמן פנוי גוברת, זהו גיל בו חשוב למצוא זמן לאימונים. המפתח לפעילות גופנית בגיל זה הוא ביכולת מציאת הזמן לאימונים. מומלץ 3 פעמים בשבוע .בגיל זה מתחילים לאבד מסת שריר בין 1% ל2% בשנה. גם בעיות גב עלולות להופיע בגיל זה .מפאת קוצר הזמן אימון מחזורי עשוי להיות פתרון אופטימאלי זהו סוג אימון המשלב הן פעילות אירובית והן תרגילי כוח מה שמאפשר את תחזוקת הגוף בצורה יעילה.חשוב לשלב אימוני כוח בכדי להאט/לעצור תהליכי איבוד מסת שריר ועצם, שילוב של פעילויות המדגישות אימון ליבה (Core) חשובות לשמירה על יציבה נכונה ועשוי למנוע בעיות/כאבי גב.לנשים בגיל זה בנוסף לנאמר, חשוב לשלב תרגילים לחיזוק רצפת האגן, שרירים אלו עלולים להיחלש בעקבות הלידות.
 40-50-  גיל בו הילדים כבר גדולים (יחסית) והמשפחה מבוססת. יותר קל למצוא זמן לאימונים אם כי לא תמיד עושים זאת. זהו גיל בו רבים מעלים משקל בעיקר בגלל תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית. תהליכי איבוד מסת השריר ועצם ממשיכים, בנוסף גמישותנו הולכת ופוחתת.בגיל זה חשוב לשלב אימוני כוח הן לגברים והן לנשים, מתאמנים רבים נוטים לבצע פעילויות אירוביות וזונחים את אימוני הכוח, אך חשיבותם רבה מאד הן לשימור מסת שריר /עצם והן לשימור ולשיפור תפקודנו היומי, לכן חשוב לשלב אימוני כוח בתכנית האימון תוך דגש על תרגילים פונקציונאליים המדגישים הן את התפקוד הכללי של הגוף והן שיפור שיווי משקל.את האימונים האירוביים מומלץ לגוון.
 50 ומעלה-  גיל המעבר המתאפיין בשינויים הורמונאליים הן בנשים והן בגברים.זהו גיל בו אנו מאבדים גמישות מפרקים, סכנת הנפילות גוברת ופציעות שכיחות יותר. גם בגיל זה חשוב לבצע אימוני כוח לנשים חשוב להמשיך בתרגילים לחיזוק רצפת האגן.בנוסף לחשיבות שימור מסת שרירי /עצם חשוב להוסיף בגיל זה תרגילים לשיפור שיווי משקל , אלו הם חלק מתרגילים פונקציונאליים המיועדים לשפר שיווי משקל, בגיל זה מערכות הגוף איטיות יותר וכתוצאה  מכך הסכנה לנפילות גוברת, תרגילים אלו עשויים לשפר את שיווי המשקל והן את תפקוד הגוף. בנוסף זהו גיל בו אנו מאבדים גמישות בצורה מהירה ולכן חשוב לשלב תרגילי גמישות בתכנית האימון.
אורי לאוגומר, אתלט בנבחרת ישראל לאתלטיקה קלה (1971 - 1974) ושיאן הנוער בריצות למרחקים בינוניים וארוכים.
מפתחה של שיטת D5 - תוכנית אימון אישי ב-5 ממדים ובהתאם ל-5 ערכי יסוד לשיפור איכות החיים.
לאוגומר הינו מנהל פורום אימון וכושר גופני באתר "דוקטורס" וכן מרצה בקורסים למאמנים בבית הספר להסמכות ולהשתלמויות באוניברסיטת תל אביב. לאוגומר הינו איש מקצוע בחינוך גופני יותר מ-25 שנה והוא השתלם והוסמך גם על ידי הגופים הבאים:
National Academy of Sport Medicine - NASM - הסמכה של מאמן כושר ומאמן אישי.
Y.M.C.A, USA - הסמכה של מאמן כושר, והסמכה להכשרת מאמני כושר.
Dancing Thru Pregnancy, Inc.- הסמכה לאימון נשים בהריון, לאחר לידה ולגיל המעבר.
כושר מאוזן WWW.fitnessinbalance.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב