דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול נכון של כלכלת הבית 

מאת    [ 07/08/2008 ]

מילים במאמר: 659   [ נצפה 4332 פעמים ]

אם נתבונן היטב נבחין כי צרכיה של משפחה אחת שונים מצרכיה של משפחה שניה. ככל שרבות המשפחות בישראל כך קיים השוני ביניהן. דבר אחד לא משתנה כאשר רוצים להוציא משפחות עם צרכים שונים מהמינוס והוא: עקרונות הניהול הנכון של כלכלת הבית.

השלב הראשון בניהול נכון של כלכלת הבית הוא: ההכרה בבעיה. בודאי חשבתם שאם הגעתם עד הלום, אז אתם כבר מודעים לבעיה וישר ניתן להתחיל בשלב הבא. אז זהו, שלא! שלב ההכרה אינו רק מינוס בבנק, או שיחה עם מנהל הסניף או ביטול שיק או שניים. שלב ההכרה הוא מורכב יותר. בשלב זה אנו נלמד להכיר כל אחת מההוצאות שלנו. אנו נלמד איזה הוצאות הן חובה ואיזה הוצאות הן רשות.

ניתן לחלק את הוצאות הבית לשלושה סוגים עיקריים: הוצאות ברזל קבועות שעליהן אין לנו שליטה, כגון: ארנונה, משכנתא, גן ילדים, אינטרנט ועוד. הוצאות ברזל משתנות שעליהן יש לנו שליטה כלשהי: חשמל, מים, טלפון מזון. והוצאות משתנות שעליהן יש לנו שליטה רבה: יציאה לבילוי, מסעדות, בתי מלון, טיסות לחו"ל ועוד. שלב זה הוא השלב הקשה ביותר במסגרת ניהול נכון של כלכלת הבית.

במסגרת סדנא לניהול נכון של כלכלת הבית, אנו נלמד לטפל בכל אחד מסוגי ההוצאות, הן קבועות והן משתנות. החוכמה הגדולה היא, איך להתייעל בהוצאות שלנו כך שלא נצטרך לוותר על איכות החיים שלנו. התשובה טמונה כמובן בחשיבה שלנו ובהרגלים שלנו.

השלב השני בניהול נכון של כלכלת הבית הוא למידת הצרכים של המשפחה. אנו נבצע בדיקה מקיפה לאורך שלושת החודשים האחרונים הן מבחינת ההוצאות והן מבחינת ההכנסות. נוכל לייצר סכום הוצאות ממוצע חודשי וסכום הכנסות ממוצע חודשי.

לאחר שלב ההכרה ושלב למידת הצרכים אנו מוכנים לשלב ההתייעלות. שלב ההתייעלות מכיל מספר תתי שלבים. בראש ובראשונה, ניהול נכון של כלכלת הבית מתחיל בארגון וסדר. מעתה ואילך יהיה עלינו לארגן את הניירת שלנו באופן שוטף. מעקב פשוט אחר החיובים יכול לגלות לנו חריגות וחיובים לא סדירים ולעיתים גם חיובים מיותרים שניתן וחובה לבטל. חברות שגובות מאיתנו על בסיס הוראות קבע נוטות לטעות לעיתים לרעתנו ולא מתקנות את הטעות לבד. הישראלים מכנים זאת "שיטת מצליח".

כעת אנו מוכנים לקראת ההתייעלות. נוכל לקזז כמעט מיידית בכל ההוצאות שלנו במהלך החודש. ישנן הוצאות שניתן לקזז ללא כל מאמץ (רכישת מוצרי צריכה אצל המתחרים בהוזלה ניכרת במחיר), ישנן הוצאות שידרשו מאיתנו מאמץ קטן כגון: הרמת טלפון, שליחת פקס וכדומה. ולבסוף ישנן הוצאות שידרשו מאיתנו מאמץ רציני יותר כגון: קביעת פגישות, תהליכי משא ומתן ועוד. החוכמה היא, להתחיל בדברים הקטנים ולהקדם עד שנתחיל להתמודד עם הדברים "הכבדים" יותר.

הילדים שלנו הם חלק בלתי נפרד מההתייעלות שעלינו לעבור. הילדים שלנו הם צרכנים לכל דבר, עלינו ללמד אותם לקרוא פרסומות בצורה נכונה, לנהל את דמי הכיס שלהם בצורה יעילה, עלינו ללמד אותם לחסוך ולהתייעל ובקיצור עלינו ללמד אותם ניהול נכון של כלכלת הבית. במידה ונשתף אותם בתהליך, אנו נלמד לדעת שהם שותפים טובים למדי והם אפילו יתנדבו לעזור לנו בכל דרך.

השלב הבא בהתייעלות הוא הכנת תקציב שלא ניתן לחרוג ממנו. הכנת התקציב כוללת בעיקר מודעות להוצאות במהלך החודש ושליטה בהוצאות אלה. על ההכנסות שלנו קל לנו לפקח (במידה ואנו שכירים המשכורת שלנו קבועה מחודש לחודש) לפיכך בשלב זה של ניהול נכון של כלכלת הבית נצטרך להתמודד בעיקר עם ההוצאות.

השלב הלפני אחרון בהתייעלות הוא "שיטת המזומן". לדוגמא: לאחר שקבענו שההוצאה השבועית לקניות בסופר היא 500 ש"ח, לפני הקניה בסופר עלינו לגשת לכספומט, לבצע משיכה של הסכום ובהגיענו לקופה לשלם במזומן. חוסר היכולת לשלם בכרטיס אשראי יגרום לנו לא לחרוג מהתקציב שקבענו.

ניהול נכון של כלכלת הבית הוא בראש ובראשונה קבלת החלטות נכונות! אנו בחברת wayout נותנים לך את הכלים להגיע להחלטות נכונות בניהול התקציב המשפחתי כל יום. החלטות נכונות ניתן לקבל רק כאשר מתקיימים מספר תנאים:

יש לנו את הידע.
יש לנו את האמצעים והכלים להתמודד עם ההחלטה שלנו.
אנו מבינים את משמעות ההחלטה שלנו ומוכנים להתמודד עם תוצאותיה.

השלב האחרון הוא ללא ספק מעקב ובקרה. שלב זה לא נגמר לעולם. שלב זה הוא שינוי הרגלים שלא היו טובים ואשר הביאו אותנו למצב שלנו מלכתחילה. לכן, עלינו לשנות את החשיבה שלנו ואת ההרגלים שלנו ולמן את עצמנו לנהל מעקב ובקרה קבועים אחר ההוצאות שלנו.

למעשה, עלינו להתייחס אל התא המשפחתי שלנו כאל עסק כלכלי לכל דבר.
אלדד מרום
מאמן אישי ועיסקי מומחה לכלכלת המשפחה
http://lifecoacher.info



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב