דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אובדן כושר עבודה לפי מבחן סובייקטיבי 

מאת    [ 07/08/2008 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 3650 פעמים ]


האירוע

אוטם שריר הלב בו לקה פסח וולושין שינה את אורח חייו. הוא חדל לעבוד כנהג משאית כבדה, ופנה לעבודות נקיון, תחזוקה וצילום מסמכים במשרד. וולושין לא הצליח להחזיק מעמד באף אחת מהן. לבסוף מצא את מקומו במכירת כרטיסי פיס בהיקף מצומצם של חמש שעות ביום כמצוות רופאיו.

באמתחתו של וולושין היתה פוליסת "שלב" בחברת הביטוח הסנה, אך פנייתו לחברה לקבלת תגמולי ביטוח נדחתה בטענה שמצבו אינו עונה על הקריטריונים לזכאות על פי הפוליסה. וולושין העביר לפיכך את תביעתו להכרעת בית המשפט המחוזי בתל אביב.

שני תנאים מצטברים


הזכות לתגמולי ביטוח בפוליסות "שלב" קמה בהתמלא שני תנאים מצטברים. התנאי הראשון פשוט וברור - על המבוטח להוכיח כי כושרו להמשיך בעיסוקו האחרון נשלל החלטית. במקרה זה לא היה ספק כי וולושין אינו מסוגל להמשיך בעבודת הנהיגה על משאית כבדה, הכוללת גם פעולות נלוות בלתי אפשריות מבחינתו, כמו החלפת גלגל, סידור מטען וסגירת דפנות הרכב.

התנאי השני לעומת זאת, הינו מעורפל יותר והגבולות בו לעיתים דקים לאבחנה . במסגרת תנאי זה על המבוטח להוכיח שאין באפשרותו לעסוק בעיסוק סביר אחר המתאים לנסיונו, השכלתו והכשרתו.

בחינת כושרו של המבוטח לפי התחום בו הוכשר


השופט אורי שטרוזמן, שבפניו הובא הענין, קובע כי אין צורך שהמבוטח יצא לגמרי ממעגל העבודה כנכה מאה אחוז על מנת שיזכה בתגמולים. יש לבחון את המקרה תוך שימת לב לכושרו של המבוטח לעבוד בתחום שהוכשר לכך.

השכלתו של וולושין היתה ארבע שנות לימוד בחו"ל, הכשרתו בנהיגת רכב וטרקטור ונסיונו רב השנים היה בנהיגת משאיות כבדות בכבישי הארץ. בהתחשב באלו, עבודות נקיון, צילום, מכירת כרטיסי פיס אינן סבירות עבור וולושין. העיסוק הסביר היחיד האפשרי עבורו הוא נהיגת רכב או טרקטור והשאלה היא אם הוא מסוגל עדיין לעבודה זו.

העדפת המבחן הרפואי הסובייקטיבי


בפני השופט הובאו חוות דעתם של שני מנהלים של מכוני לב, פרופ' קפלינסקי מבית החולים שיבא מצד אחד וד"ר אהרונסון מקופת חולים לאומית מצד שני.

השופט קבע כי למעשה שני הרופאים אינם מייחסים לחולי לב כשירות רבה לעבודה, אך הראשון נוקט במבחן אוביקטיבי ורואה הכרח לעודד את כולם לשוב בהקדם לעבודה מלאה. השני נוקט במבחן סוביקטיבי המודד כל אחד לפי יכולתו האישית, הפיזית והנפשית.

השופט שטרוזמן מעדיף את המבחן הסוביקטיבי של ד"ר אהרונסון. "נפשו של אדם, אישיותו, היא ללא ספק מרכיב חשוב בקביעת כושר עבודתו אחרי התקף לב. אם אין בכוחו הנפשי של החולה לשוב לעבודה מלאה בגלל התקף לב שעבר עליו והטיל עליו את מוראו לעתיד ורופא מומחה הכיר בכך - דינו של החולה כדין מי שאיננו כשיר באופן מוחלט לעבודה מלאה".

מסקנתו של השופט שטרוזמן היתה לפיכך שוולושין אינו מסוגל לנהוג ברכב או בטרקטור ולכן הוא זכאי לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסת שלב.

מסמך 17
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב