דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בהשמנה באמצעות רפואה סינית 

מאת    [ 06/08/2008 ]

מילים במאמר: 882   [ נצפה 4177 פעמים ]

השמנה והתסמונת המטבולית
השמנה היא אחת מבעיות הבריאות הקשות ביותר בעולם המערבי. שכיחות בעיית ההשמנה עלתה בשיעור של כ- 150% במהלך 2 העשורים האחרונים. כיום כ- 30% מן האוכלוסייה הבוגרת בארה"ב מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר. מחקרים מארצות המעבר וישראל ביניהן מראים שלמרות שכיחותה השונה של הבעיה בין האוכלוסיות השונות, קיימת מגמה ברורה של עליה בשכיחותה. השמנה נגרמת כתוצאה ממאזן קלורי חיובי: אנשים אוכלים יותר ממה שהם מוציאים מבחינה אנרגטית, כלומר מחד, צורכים מזונות עתירי קלוריות ועתירי שומן, ומאידך, אורח חייהם כרוך בפעילות גופנית בלתי מספקת. ההשמנה אינה בעיה אסטטית גרידא שמפריעה לנו לבחור בגדים אופנתיים ומחמיאים.
מבחינה גופנית השמנת יתר קשורה בירידה בתוחלת החיים ובשכיחות יתר של מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, טרשת עורקים, שיגדון )גאוט), אבנים בכיס מרה, דלקות מפרקים (אוסטיאוארטריטיס), דום נשימה בשינה, החזר קיבתי וישטי (ריפלוקס), פגיעה בפוריות, סוגי סרטן מסויימים (רירית הרחם, צוואר הרחם, שד, כיס המרה). מבחינה פסיכולוגית השמנה פוגעת בדימוי העצמי.
ההתייחסות להשמנה היום היא כאל חלק מתסמונת רחבה שנקראת: התסמונת המטבולית, או סינדרום X. חברת השפע המערבית לוקה בעשורים האחרונים בסינדרום X . הסינדרום מתפשט כאש בשדה קוצים ואחראי במישרין להתגברות התחלואה והתמותה הנגרמות ממחלת הסוכרת וממחלות לב וכלי דם. לתסמונת כינויים נוספים: "תסמונת התנגודת לאינסולין", או "התסמונת המטבולית".
הסינדרום מאופיין במספר תסמינים:
- השמנה באיזור הבטן. ניתן לבדוק זאת על ידי מדידת היקף המותניים והירכיים, ולחלק אותם זה בזה. אם היחס גדול מ- 1, כלומר היקף המותניים גדול מהיקף הירכיים, יתכן שמדובר בסינדרום המטבולי. השמנה מסוג זה , מכונה גם בלשון העם: "השמנת תפוח", "כרס".
- תנגודת לפעילות האינסולין (העמסת סוכר פתולוגית, רמות מוגברות של אינסולין בדם). רמת סוכר מעל 100 לדציליטר.
- הפרעות בחילוף החומרים של שומנים בדם (רמות מוגברות של טריגליצרידים) ורמות נמוכות של כולסטרול ה- HDL (הכולסטרול ה"טוב").
- יתר לחץ דם, גדול מ- 130/85.
- נטייה לקרישת יתר של הדם
- נטייה לדלקת בדופן העורק (אי יציבות של הרובד הטרשתי).
- רמה גבוהה של חומצת שתן הגורמת לדלקת פרקים.
- רמה גבוהה של ההורמון קורטיזול, רמה נמוכה של ההורמון DHEA.
- פגיעה עתידית בכליות (הפרשה מוגברת של חלבון בשתן).
- אצל גברים התסמונת מאיצה מחלות קרדיו וסקולריות ופוגעת בתפקוד המיני ועלולה להוביל לאימפוטנציה.
- אצל נשים- התסמונת מתבטאת בעודף אנדרוגנים (הורמוני מין גבריים-טסטוסטרון), ומלווה בשחלות
פוליציסטיות המתבטאות באי סדירות של המחזור, בעיות פוריות, השמנה ושיעור יתר.

הופעה של שניים ויותר מן התסמינים מצביעה על כך שהאדם סובל מן התסמונת.
כפי שצויין, אצל הלוקים בתסמונת, האינסולין אינו מווסת כהלכה את רמת הסוכר בדם, וכאשר רמת הסוכר בדם עולה , גובר הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2. הסיבה לכך הינה שכאשר הסובלים מן התסמונת צורכים סוכר, הלבלב שלהם מפריש כמות גדולה מדי של אינסולין. למרות זאת, האינסולין אינו מצליח להוריד את רמת הסוכר בדם ולכן הלבלב מקבל שוב סימן להפריש אינסולין נוסף, וכך במעין מעגל קסמים. זהו מצב המכונה"עמידות לאינסולין".
הוכח כי הורדה במשקל מסייעת להורדת מינון תרופתי לטיפול בסוכרת ובעודף שומנים בדם וירידה בערכי לחץ הדם.

מי שסובל מהתסמונת המטבולית, על פי הרפואה הסינית מאופיין כסובל מטחול חלש (SP QI DEFICIENCY).
חשוב לזכור כי הגורם העיקרי להשמנה נובע מאכילה לא נכונה. למרבית האנשים אין מושג אמיתי בתזונה נכונה ומאוזנת. רבים ניזונים מפרסומות או פיסות מידע אקראיות שנקרות בדרכם. לא מעטים מתייחסים אל גופם כאל אקורדיאון: בכל פעם מאמצים לעצמם דיאטה אופנתית זו או אחרת, מתמידים בה תקופה מסויימת, מרזים מספר מסוים של קילוגרמים ולאחר פרק זמן מסוים מעלים את הכל בריבית דריבית. הנזק בהתנהגות זו הוא גדול ביותר ומשבש לחלוטין את מערכת חילוף החומרים של הגוף.

הדגש בטיפול בבעיות השמנת יתר על פי הרפואה הסינית הינו על הטחול. על פי הרפואה הסינית, הטחול הינו האיבר המרכזי ביותר בתהליך העיכול, חילוף החומרים, מנגנון השובע והרעב, הכמיהה לפחמימות פשוטות וההשמנה. טחול "חזק" דואג לפעולה תקינה של מערכת העיכול. פעולה תקינה של מערכת העיכול מתבטאת בייצור צ'י מן המזון בכמות מספקת לפעולות הגוף. לעומת זאת, כאשר הטחול "חלש" -sp qi deficiency, הוא מייצר מן המזון לחות וליחה (damp- phlegm). הליחה פוגעת בטחול עצמו, אשר נחלש עוד יותר וכתוצאה מייצר עוד לחות-ליחה. כפי שניתן להבין נוצר כאן מעגל שלילי ההולך ומחמיר. טחול חלש (deficient spleen) גורם לצורך מוגבר במזון בכלל ובמזון מתוק בפרט, צורך לאכול במשך כל היום הלחות- הנוצרת מתבטאת גם ברקמת השומן. כי על פי הרפואה הסינית שומן מוגדרת כלחות. תופעות נוספות של חולשת טחול יתבטאו בדרכים נוספות : ביניהן ליחה (נזלת), הפרשות שונות בפתחי הגוף, פצעים על העור, קנדידה, רגישות של מערכת העיכול- גזים, נפיחות, עצירות ושלשול לסירוגין (מעי רגיז/רגיש), חולשה כללית, אנמיה, חוסר ריכוז ותחושה של חוסר מיקוד ובעיות ריכוז, טחורים, דליות ברגליים.

חשוב להדגיש ולציין כי כאשר מדברים על חולשת טחול הכוונה היא לחולשה אנרגטית, בדיקה מערבית של הטחול לא תניב בהכרח תוצאות פתולוגיות.

הדגש התזונתי יהיה על מזונות מחזקי טחול תוך כדי הוצאת מזונות מחלישי טחול מן התפריט. העקרונות החשובים בתזונה על פי הרפואה הסינית הם: תזונה המתבססת על מזונות מתאימים, אכילה נכונה ומסודרת בזמנים קבועים ונכונים. במקביל יעשה שימוש בנקודות דיקור מחזקות טחול המאזנות את מערכת העיכול.
טיפול אמיתי שנותן תוצאות לאורך זמן מחייב אימוץ דרך חיים מאוזנת של תזונה נכונה ומתאימה, אורח חיים נכון והכל תוך הקשבה לגוף שלנו.
הטיפול בבעיות בריאות על פי הרפואה הסינית הינו טיפול אישי הנתפר על פי מצבו של כל מטופל. המטופל עובר אבחון על פי בדיקת הדופק, הלשון, אבחנת גוף והתייחסות לסימפטומים עליהם הוא מדווח. לאחר שהמטפל מאבחן את הסינדרום הבריאותי של המטופל הוא קובע אסטרטגיה טיפולית ומתאים לו תכנית דיקור וצמחים , אצלי במרפאה אני משלבת גם טיפול בתכשירים הומוטוקסיקולוגיים שמייעלים את התהליך כמובן שניתן דגש רב על אורח חיים נכון שכולל פעילות גופנית.
מיכל שלזינגר

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה

www:healthyliving.co.il
michal@healthyliving.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב