מסבא ארך השנים לנכדתו: תמצית שבתמצית
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מסבא ארך השנים לנכדתו: תמצית שבתמצית 

מאת    [ 06/08/2008 ]
מילים במאמר: 999   [ נצפה 2466 פעמים ]

 
 
א. רגע לפני...

דרכם של צעירים וצעירות שטרם השלימו השכלה של בגרות ועול עזרה בעמל המשפחה, לראות במה עסוקים בני גילם ולהצטרף אליהם ואל מעשיהם דרך האינטרנט, הצ'טים, הטלוויזיה, הווידיאו; להימנות עם אוהדי הארי פוטר, סלבריטיס, להקות עכשוויות מסוגים שונים (וכאן כל אחד מוזמן להשלים את החסר:א...ב...ג...) וברגע של חסד יחסי מאד, גם לשהות בחברתם בחוף הים, סוף סוף תחת כיפת השמיים, אבל אויה... בלבוש מינימום...
קל להתפתות לגירויים המתחפשים להיות גירויים לא מזיקים ולא מיניים. קשה יותר לתת את הדעת על "בזבוז" אפשרי במסגרתם של עיסוקים אחרים, לימודיים ומקצועיים, המוחמצים אם אין יודעים גבולות לחופש רצוי במועדו ובמידתו.
מצד אחר, מבין צעירים אלה יימצאו לא מעטים שיהיו מוכנים להשליך נפשם מנגד להצלת עמם וארצם. כאשר בעלי משפחות,שהם בדרך כלל בכושר גופני ירוד יחסי ימלאו חובתם הלאומית לפי כישוריהם הצבאיים בשירותי המילואים. אז למה שלא ננסה להתאמץ רוחנית בימים של טרם גיוס כדי לשמוע דבריו של סבא ארך השנים שגם הוא שמע לסביו ארך השנים ששמע לסביו, ששמע לסביו וכן הלאה וכן הלאה עד לראשיתה של שרשרת הדורות בישראל? מבטיח אני לכם שאעשה מאמץ לדבר בתמצית שבתמצית כפי שאתם אוהבים.

ב. ראשוניות ושחזור

הנביא ישעי-הו המליץ "שאו-מרום עיניכם [ראשי תיבות:שמ"ע] וראו מי-ברא אלה"(ישעי-הו מ, כו). רוב בני האדם אינם שואלים את שאלות היסוד הקשורות בסוד:מאין באת?לאן אתה הולך? ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון? כהמלצת עקביא בן מהללאל (משנה אבות ג, א). מי ששואל שאלות אלה במסגרת משפחתו ומשיב כמו עקביא בן מהללאל, שבאנו מטיפה סרוחה{או מליחה סרוחה), בודאי ייתן דעתו על כך שכל תינוק מקבל טיפול מרבי אחראי ומסור מהוריו, אך איננו זוכר שנתיים ראשונות של חייו. לכשיגדל ויהיה בעצמו להורה וייתן גם הוא טיפול כזה לתינוקו, יוכל לשחזר שכפי הנראה גם הוא זכה לטיפול כזה מהוריו. לא כן המצב ביחס לשאלה המאקרו-קוסמית על בריאת העולם כיוון שאין לתופעה חד פעמית זאת שחזור. לא רק ההורים נותנים לתינוקם טיפול ראשוני בשנתיים הראשונות לחייו שאינו יכול לזכור, אלא גם הבורא יתברך שמו נתן טיפול צמוד לדורות ראשונים, וכמובן שגם הם אינם זוכרים ישירות מי גידל אותם כך. בבית הספר שהונצח על ידי הבורא בתורתו נאמר לנו:"זכר ימות עולם בינו שנות דר ודר שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך"(דברים לב,ז). באמצעות זקנים אלה נוכל לשחזר מצד השכל לפי תשובותיהם דורות ראשונים לבריאת העולם, והיתר יישאר לחקירת החוקרים המבקשים דעת. כאמור, לא ייתכן לשחזר שחזור צמוד שיש לכל משפחה, כיצד מגדלים תינוק בעולם המאקרו-קוסמי. מי שלא איכפת לו ממילא לא יתעמק בכך, ומי שאיכפת לו יחקור גם יחקור, אך השאלה היא האם יעשה זאת לפי המלצת הבורא.

ג. קידמה טכנולוגית ונסיגה רוחנית

חקירת האדם מונעת לפי צרכיו ולפי רצונותיו לספק מחסורו, וכאשר קיים אינטרס ישיר של סיפוק הצרכים כמובן שיש לו "יתרון" מכריע על הבעיות הרוחניות, שבהכרח נמצאות בנסיגה או לפחות בנחיתות לעומת הקידמה הטכנולוגית. דבר זה בקל וחומר אצל הצעירים השואפים לקידמה מקצועית וטכנולוגית והם, כמובן, זוכים ליתרון מדעי בתחומים הטכנולוגיים על הדורות הקודמים, אבל שיכרון מדעי-טכנולוגי זה מפתה את הצעירים לחשוב כאילו בכל התחומים המדע שלהם עדיף על נסיון הזקנים, ולא היא. בתחום המוסרי יש יתרון של ידע וביצוע לדורות הקודמים על הצעירים. לפיכך לא רבים מהצעירים פועלים לפי המלצת התורה:"שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך". אין פלא שכאשר העיסוק בתחום המוסרי נחות לגבי העיסוק בתחום הטכנולוגי רווחים אצל הצעירים ביטויים כמו "בא לי", כלומר העמדת הגחמה האישית מעל לכל. בדוגמות הבאות נראה שצעירות אינה זהה עם ראיית הנולד:
א. אמא רוסיה: בקיץ 1946, באולם קרן קיימת לישראל בתל אביב, הרצה ד"ר משה קליינבוים(לימים ד"ר משה סנה) על הצפוי לנו אם נזכה להחלטה חיובית בעצרת האומות המאוחדות(ההחלטה על הקמת מדינה יהודית נתקבלה שם בכ"ט בנובמבר 1947). כפרשן מדיני מהולל הוא המליץ על אורינטציה של התקרבות לברית המועצות מכיוון שלפי תחזיותיו ברית המועצות תשתלט על המזרח התיכון תוך פרק זמן קצר. כידוע כיום, ברית המועצות קרסה בתוך 74 שנים(1991-1917). מהו ניסיון קצר זה של 74 שנים לעומת ניסיון הדורות של "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה"(אבות א,א), ומהם לתנאים,לאמוראים,לסבוראים,לגאונים,לראשונים ולאחרונים, שרשרת הנמשכת זה מעל 3320 שנה? מי מאנשי השמאל נתן דעתו על משמעות 74 מול 3320 פלוס?
ב. נבואות החורבן על חוסר הגיון בהישרדותה של מדינה יהודית של פחות ממיליון לעומת עולם מוסלמי של מאות מיליונים שלהם: כבר בזמן ההחלטה בעצרת האומות היו למוסלמים צבאות מצוידים בנשק של מטוסים, טנקים, תותחים, מכונות ירייה בכמויות ואנשים. מי מחכמי ההוויה השמאלנים הסיק מסקנות מתוצאות מלחמת ששת הימים ומכל מה שאירע מאז ועד היום? חשוב לנו יותר לשאול: מי בתוכנו נתן דעתו על כך שמעבר לכל החכמים פועלת בהיסטוריה היד העדינה של השגחת הבורא, קורא הדורות מראש המגיד מראשית אחרית? דומה שמי שלא שאל את שאלתו של ישעי-הו "מי-ברא אלה?" גם לא נתן דעתו לשאלה מי פעל ופועל בהיסטוריה של עמנו.

ד. השבת לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם

בימים שהעולם עסוק בהפסקת מרוץ החימוש האירני באנרגיה גרעינית עובדה היא שנוצר פער עצום בין קידמה טכנולוגית לבין ערכים רוחניים ומוסריים. לעיל רמזנו על ההתעלמות השיטתית מיד ה' הפועלת בהיסטוריה והמכתיבה תהליכים כמו קריסת הקומוניזם בתוך 74 שנים, ועוד. לנו אין ספק כי את התשובה לסתימת הפער בין הטכנולוגיה לבין המוסר יש לבקש במקורותינו. המלצת התורה היא לקיים בעוצמה שווה שתי אהבות, אחת בצד רעותה:1."ואהבת את ה' א-להיך בכל-לבבך ובכל-נפשך ובכל-מאדך"(דברים ו,ה).
2. "ואהבת לרעך כמוך אני ה' "(ויקרא יט, יח)". בסוף הפרק האחרון, פרק ג, בנבואת מלאכי אנו קוראים:
"הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא. והשיב לב-אבות על-בנים ולב בנים על-אבותם פן-אבוא והכיתי את-הארץ חרם", ולפי סימן יתק"ק, מכיוון שאין לסיים ברע יש לחזור על הפסוק שלפני האחרון:" הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא".
ואפרופו סיומים. כדאי לשים לב לפסוק הפותח את התנ"ך ולפסוק החותם אותו: התנ"ך פותח בפסוק השגור בפיהן של תינוקות מישראל:"בראשית ברא א-להים את השמים ואת הארץ" ומסיים בהצהרת כורש, בפסוק האחרון של דברי הימים ב:" כה-אמר כורש מלך פרס כל-ממלכות הארץ נתן לי ה' א-להי השמים והוא-פקד עלי לבנות-לו בית בירושלם אשר ביהודה מי-בכם מכל-עמו ה' א-להיו עמו ויעל". האות הראשונה בתנ"ך היא ב', ואילו האות האחרונה- ל', ומשמאל לימין מתקבלת המילה:לב. התנ"ך מסופו לראשיתו עולה מבראשית אל "לב טהור ברא-לי א-להים ורוח נכון חדש בקרבי"(תהלים נא,יב) ובו טמון הסוד לגאולת העולם.

גדליהו רחמן -בוגר האוניברסיטה העברית במקצועות מתמטיקה ופילוסופיה. פירסם מאמרי הגות רבים וכן ערך בשנים תשכ"ח-תשל"א בטאון להגות יהודית בשם מ.ת.ת (מציון תצא תורה).
בשנת תשס"ה יצא לאור ספרו "פרוזדור הקליטה בעולם של חמישה ממדים" בהוצאת ספרים "מ.מזרחי".
ד"ר אליעזר רחמן בעל תואר PH.D בכימיה מטעם מכון וייצמן והאוניברסיטה העברית. עבד במכון וייצמן ובמכון הביולוגי בנס-ציונה, וכן השתתף כחבר מערכת בבטאון מ.ת.ת הנ"ל.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב