דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדינת ישראל מפקירה את זירת האינטרנט בקרב ההסברה 

מאת    [ 05/08/2008 ]

מילים במאמר: 435   [ נצפה 2691 פעמים ]



המחדל בסוגית ההסברה זועק לשמיים ואין נראית כל תקווה בעתיד הנראה לעין. פרשת נעלין המחישה היטב ובמלוא החומרה עד כמה ישראל מאבדת עצמה לדעת במישור ההסברתי. סרטון הוידיאו המתעד חייל צה"ל יורה בסמוך לעציר פלשתיני כפות גרם נזק תדמיתי קשה ביותר לישראל. הגם שקיימות שאלות פתוחות לא מעטות בפרשה, עובדה אחת ברורה: ההחלטה לבצע ירי והירי עצמו הם בבחינת פעולות שדגל שחור מתנוסס בברור מעליהן. ההפגנות בנעלין ומקרי ירי נוספים, בהם נהרג ילד פלשתיני ונפצעו אחרים, רק הוסיפו לאתגר התקשורתי (מעבר להיבטים אחרים ובהם משפטיים, מבצעיים, פיקודיים ומוסריים) עימו מתמודדים צה"ל ומשרד החוץ.

פרשת נעלין ונספחיה חושפים את ערוותם של גופי ההסברה הישראליים הרשמיים. אמצעי התקשורת ציטטו בצורה חלקית ביותר את גרסת צה"ל ורוב הכתבות ביקרו את התנהגות צה"ל והפיקוד הבכיר. על רקע זה צורמת במיוחד הפקרת זירת האינטרנט מצד כל גורמי ההסברה. למרות המתקפה התקשורתית בישראל ובעולם, אתרי האינטרנט של דובר צה"ל, משרד החוץ ומשרד הביטחון התעלמו לחלוטין מהאירועים בנעלין כאילו לא היו דברים מעולם. אפילו הודעות רשמיות של דובר צה"ל, אשר נמסרו לתקשורת, לא זכו להיות מצוטטות באתרים הרשמיים.

לעומתם, המקורות הפלשתיניים שפעו במידע, בתיעוד מצולם ובאישים הנכונים להתראיין ולמסור את עדותם. זירת האינטרנט נכבשה באופן מוחלט ע"י הפלשתינים וארגוני זכויות האדם, הנוטים באופן חד צדדי ומגמתי לצידם של הפלשתינים. בהיעדר גרסה ישראלית מתועדת כדבעי, הרושם המתקבל בדעת הקהל הבינלאומית הוא שצה"ל פועל באלימות וללא הצדקה נגד מפגינים שלווים.

מדוע ישראל הרשמית מוותרת למעשה על האינטרנט כאמצעי מרכזי במערך ההסברה? שרת החוץ, ציפי לבני, סיפקה רמזים לכך בעדותה בועדת וינוגרד אשר התייחסה לתפיסתה האסטרטגית של נושא ההסברה:

"בנושא ההסברה של מדינת ישראל יש שאלה בין משרד החוץ לבין דובר צה"ל, כי לכל אחד יש מטרות אחרות. אין היום הבחנה בין פנים ובין חוץ. אנו חיים בעולם שבו מה שהתפרסם היום בשבועון כפר חב"ד יכול להיות כותרת ראשית מחר בניו יורק. זאת הנחת עבודה ראשונה. הדבר השני מבחינתנו - כלי ההסברה שלנו זה השגרירים שנמצאים כל אחד בארצות שלו, לא רק בפגישות מדיניות, אלא גם בראיונות בתקשורת המקומית. יש בעיה מובנית שעדיין לא נפתרה. היא לא נתגלתה לראשונה במלחמה הזאת, והיא עוסקת בשאלה מי מרכז, מה התפקיד של דובר צה"ל, מה התפקיד של משרד החוץ ומה התפקיד של משרד ראש הממשלה".

מדהימה העובדה כי השרה לבני, בהידרשה להתייחס לנושא ההסברה במלחמת לבנון השנייה, לא הזכירה כלל את זירת האינטרנט. יתרה מזאת, אפילו לאחר המלחמה, אין הגורם הבכיר בישראל המופקד על ההסברה יכול להסביר את חלוקת התפקידים בין משרד החוץ לצה"ל בתחום זה. הכתובת מתנוססת על הקיר באותיות קידוש לבנה: ממשלות ישראל לדורותיהן שותפות למחדל הסברה חמור הפוגע בנכסים מדיניים אסטרטגיים, שוחק את מעמדה של ישראל בדעת הקהל הבינלאומית ומסייע לאויביה של ישראל בקמפיין השיטתי שתכליתו לערער על עצם הלגיטימיות לקיומה כמדינה יהודית.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב