דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב גינות - אלמנטים ועקרונות בסיסיים 

מאת    [ 03/08/2008 ]

מילים במאמר: 586   [ נצפה 6598 פעמים ]

מעבר לפן האומנותי ,מעצב גינה חייב להתחשב בתנאי השטח, גודל הגינה, האקלים והפונקציות אותן רוצים שתמלא הגינה. ניתן תמיד לפנות למעצב גינות או לאדריכל נוף מקצועי, אך אם ברצונכם להבין את תהליך החשיבה כדי לנסות לעצב בעצמכם, או לחלופין לקחת חלק בתהליך התיכנון בשיתוף עם בעל המקצוע, הנכם מוזמנים להכנס לרזי הסודות של אומנות עיצוב גינות.

חמשת האלמנטים החשובים בתכנון הגינה:

1. שורות – השורה היא האלמנט שיוצר כיוון ותנועה בגינה. העיין שלנו נמשכת באופן אוטומטי לקווים: אם זה שביל, ערוגה או שורת צמחים. תחילת תהליך עיצוב הגינה יהיה תכנון השורות בגינה וייעודן.

2. צורות – הצורות מתייחסות לאופן בו תראה כל שורה בראיה ראשונית מרחוק. לצמחים שונים יש צורות שונות: זקופים, מתפצלים, מעוגלים וכו'. יש צורות דומיננטיות וכאלה שפחות. צורות הצמחים שנבחר לכל שורה ישפיעו על המראה הכללי שלה.

 3. מרקמים – משמעות המרקם הוא האופן החזותי של הדברים. בבחינת מרקם יש לקחת בחשבון את צורות העלים, הענפים, הגזע, אור וצל, עונתיות ולנסות להבין איך כל אלה יתקבלו כמכלול.

 4. צבעים – אחד האלמנטים החשובים ביותר בעיצוב גינות. בחירת הצבעים שישלטו בגינה תלויה בגודל הגינה, מיקומה (אור וצל) וסוג ההרגשה שרוצים להעביר. מחקרים הוכיחו שצבעים חמים, כמו אדום, כתום, צהוב, יוצרים תחושות של ריגוש, בעוד צבעים קרים: כחול, ורוד, סגול משדרים רוגע ושלווה. בתכנון שורות הגינה, ניתן לעצב אזורי התרגעות בצבעים קרים ואזורים אחרים בצבעים חמים. מומלץ לא לערבב בין משפחות צבעים בסמיכות. ניתן לגשר בחיבורים עם צבע נטרלי כמו לבן או צמחיה ירוקה.

5. ניחוחות – אלמנט שרוב הפעמים אינו נלקח בחשבון. אנו מתרשמים מעיצוב ואומנות באמצעות החושים שלנו ומכאן שגם ריחות וניחוחות משפיעים על התחושה המתקבלת בגינה. מומלץ למקם צמחי ניחוח בסמוך ליציאה לגינה ובאיזורים המתוכננים לישיבה ורגיעה.

אז איך משתמשים באותם אלמנטים עיצוביים בבואנו לעצב את הגינה?

 ישנם שישה עקרונות בסיסיים לשילוב האלמנטים השונים בעיצוב גינה:

1. חזרות – . חזרות על אלמנטים מסויימים בגינה נעימות לעין ועוזרות להעביר את המסרים והתחושות אליהן כיוונו בעיצוב השטח. מוטיב החזרות בעיצוב גינות מתייחס לכל סוגי האלמנטים: חזרה על שורה, צורה, מרקם, סוג צמחים או צבעים. יש להזהר מחזרות מוגזמות של אלמנטים שעלולים להפוך את הגינה למונוטונית ומשעממת.

 2. גיוון – הגיוון מכניס את החיים לגינה. הוא ההיפוך של החזרות אך אינו עומד עמם בסתירה. אם יצרנו שורה ארוכה של שיחי ורדים אדומים, יצרנו חזרה נעימה לעין אך ללא כל גיוון ומעוף. אם נשלב אחרי כל שני שיחי ורדים עץ תפוזונים ונגוון בין צמדי ורדים אדומים וצהובים – יצרנו חזרה נעימה ומגוונת. גם בגיוון אין להגזים, שכן עודף גיוון יעמיס ויטשטש את ייחודם של האלמנטים השונים.

 3. איזון – איזון בעיצוב גינה מתייחס לשילוב מאוזן בין כלל האלמנטים בגינה: שורות, צורות, מרקמים וצבעים. בעיצוב הגינה, מומלץ לערוך תכנון הכולל את ארבעת האלמנטים באופן מאוזן. רבים נוטים לעצב גינות ע"פ צבעים בלבד ואין הדבר מספיק כדי להפוך את הגינה ליצירת אומנות.

 4. הדגשה – הכוונה בהדגשה היא בחירת מספר אלמנטים בגינה אותם נרצה להדגיש. אם בחרנו במשתלה דקל ננסי יפה ואנו שותלים משני צידיו שיחים במרקם דומה ובאותו הגובה, אזי איבדנו את ההדגשה. לעומת זאת, אם נשתול משני צידיו פרחים נמוכים, רצוי מאותו סוג וצבע, השגנו את הדגשה שרצינו.

 5. רצף – רצף הוא התנועה או הזרימה של הגינה. משמעות הרצף מתבטאת כאשר שורה, צורה, מרקם או צבע משתנים באופן עקבי כדי לכוון למקומות אליהם מעוניינים למשוך את הפוקוס.

 6. יחסיות – זוהי בעצם ההרמוניה בין האובייקטים השונים בגינה. היחסיות מסתכלת על אובייקט מסויים ביחס לאובייקטים העומדים לצידו. אנחנו יכולים לבחור פרח דומיננתי וססגוני אך כשנשתול אותו בין פרחים שאף הם ססגוניים, הוא יאבד מייחודו. היחסיות גורמת לנו להסתכל על אובייקט לא באופן יחידני אלא באופן בו יראה בין שכניו לגינה.

יישום נכון של האלמנטים והעקרונות הבסיסיים בעיצוב גינות, יהפוך כל גינה לעבודת אומנות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב