דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם החוסר במטען הוכח? על פסק דינו האחרון של המחוזי בת''א 

מאת    [ 03/08/2008 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 4605 פעמים ]



פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, בערעור על פסק דינו של בית משפט השלום, ממחיש את המתח המתמיד הקיים בין כללי הפרוצדורה ונטלי ההוכחה המקובלים בבית המשפט לבין השאיפה להגיע לתוצאה הנראית "צודקת" בעיני בית המשפט, ועל מרחב התמרון של בית המשפט בענין זה.



המדובר בתביעתה של צנציפר חברה ליבוא תבואות ומספוא בע"מ כנגד חברת הפניקס, לשלם לה תגמולי ביטוח על חסר במטענים שהיו מבוטחים אצל הפניקס בפוליסות לביטוח ימי.



צנציפר טענה כי הפוליסה נערכה על בסיס כל הסיכונים, והיא כוללת ביטוח ימי של משלוחי גרעינים תבואות ומזון לבעלי חיים מסוגים שונים, בתפזורת, מכל העולם, בתחולה של החל מיציאת המטענים ממחסני הספקים ועד למחסניה של צנציפר. צנציפר גם טענה כי בין השנים 2000-2004 אירעו מקרי חסר במטענים מעבר ל"פחת" שנקבע בהסכמת הצדדים בסך של 0.5% (ההשתתפות העצמית של צנציפר).



צנציפר הביאה לעדות בפני הערכאה הראשונה (בית משפט השלום) את מנהל השיווק שלה, וכן חוות דעת שמאי מטעמה. הפניקס לא הביאה ראיות מטעמה, שכן תצהיריה הוגשו באחור ניכר וביהמ"ש סרב לקבלם.



ובכל זאת, הערכאה הראשונה דחתה את תביעת צנציפר שכן לדעתה צנציפר נכשלה בהוכחת החוסרים במטען. זאת, משום שהשמאי שערך את חוות דעתו הסתמך על מסמכים כמו שטרי מטען ועודות שקילה ומסירה, מבלי שתוכן האמור בהם הוכח, וכן משום שצנציפר לא הציגה כראיה את המסמכים שעליהם התבסס השמאי ולא אפשרה למבטחת לעמוד על טיבם.



במלים אחרות, הערכאה הראשונה קבעה כי צנציפר - התובעת - לא עמדה בנטלי ההוכחה המוטלים עליה, ולא הוכיחה כראוי את תביעתה, ועל כן דחה בית המשפט את תביעתה, אף שלא הוצגה גירסה נגדית על ידי המבטחת.



עמדת הערכאה הראשונה נדחתה באופן גורף על ידי ערכאת הערעור (בית המשפט המחוזי בתל אביב).



אשר לאופן הוכחת החוסר ונטלי ההוכחה, קבעה ערכאת הערעור כי הימנעותה של המבטחת להביא ראיות מטעמה על מנת להראות כי אין מדובר בחוסר ממשי אלא רק בחוסר המצוי בניירת, פועלת לרעתה, ומחזקת את תוקפם של עדי התביעה. ערכאת הערעור עמדה על כך שעדי התביעה לא עומתו באופן חזיתי בחקירתם הנגדית מול כל אחד ואחד ממקרי החוסר ועדותם הכללית כי מדובר בחוסר של ממש לא נסתרה.



אשר לקביעת הערכאה הראשונה כי נבצר מהמבטחת לעשות שימוש במסמכים עליהם ביסס השמאי את חוות דעתו, קבעה ערכאת הערעור כי גם אם נצא מהנחה שהמסמכים לא הומצאו למבטחת לפני הגשת התובענה, הרי שהיא ידעה היטב על קיומם מכתב התביעה מחוות הדעת ומתצהיר גילוי המסמכים, ובנסיבות אלה, משבחרה במתכוון לא לעשות בהם שימוש המסקנה היחידה המתבקשת היא שהם - למצער - לא היו מועילים לה והיא לא הייתה מעוניינת לעשות בהם שימוש. לו ניתן היה להוכיח באמצעות המסמכים כי מדובר בחוסר וירטואלי היתה המבטחת עושה גם עושה שימוש במסמכים שעמדו לרשותה לכל הפחות מיום הגשת התובענה, קבעה ערכאת הערעור.



במלים אחרות, ערכאת הערעור לא הסכימה לבחון את עדויות התביעה וראיותיה כשלעצמם, ולקבוע האם טענת החוסר הוכחה, אלא ביצעה ריצה מצד לצד, בחנה מה כל צד הוכיח ומה כל צד היה יכול להוכיח, ובהתאם לכך קבעה כי התובעת עמדת בנטל ההוכחה.



לטעמנו, פסק הדין אינו חף מביקורת, שכן נעשתה בו סטיה מהכלל המשפטי שעל התובע להוכיח את תביעתו במלואה. נראה שדעתו של בית המשפט לא היתה נוחה מדחייתה של תביעה למרות שלא הוגשו כל ראיות מטעם ההגנה, ואולם, לעניות דעתנו, לא אמורה להיות לכך השפעה במישור העקרוני. (ע"א 3071/06, לצנציפר - עו"ד זוצקי, לפניקס - עו"ד אורלי, פס"ד מיום 26.6.08).

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב