דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוח רכב במהלך פסילת רשיון 

מאת    [ 24/07/2008 ]

מילים במאמר: 675   [ נצפה 3424 פעמים ]

שמעון דהן פקד לעיתים קרובות את ספסל הנאשמים בבית המשפט לתעבורה.

במהלך משפטיו, נפסל רישיון הנהיגה של דהן שלוש פעמים.

בפעם הראשונה נפסל רישיונו לעשר שנים. בפעם השנייה לחמישה עשר חודש. בפעם השלישית לחמש שנים.

בעודו בתקופת הפסילה השלישית, נהג דהן ברכב וארעה תאונה. אחד מנוסעי הרכב נהרג. דהן עצמו נפצע.

דהן פתח במשפט פיצויים, עבור נזקי גופו שלו, נגד חברות הביטוח אליהו ואבנר.

במשפט לא הכחישו חברות הביטוח כי דהן היה מבוטח אצלן בפוליסת ביטוח חובה. אולם הפוליסה, לטענתן, לא היתה בתוקף בעת התאונה. דהן הרי נהג ברכב עם רישיון שנפסל.

בטרם הסתיים משפט הפיצויים, חלה התפתחות דרמטית. בית המשפט העליון, קיבל את ערעורו הפלילי של דהן על הפסילה השלישית וביטל אותה.
שופטי העליון גילו כי עונש הפסילה השלישינוגע לאירועים שעבורם כבר הוטל על דהן עונש הפסילה השני.

מצב כזה קרוי במשפט "סיכון כפול". על פי סדרי הדין הפלילי לא ניתן לדון אדם פעמיים על "מעשה ש...הורשע קודם לכן בשל עבירה שבו".

לאור התפתחות זו, קיבלה המחלוקת במשפט הפיצויים תפנית והצטמצמה לשאלה, אם ביטול עונש הפסילה בערעור, מכשיר רטרואקטיבית את הנהיגה בתקופת הפסילה.

הדיון בשאלה זו הגיע עד בית המשפט העליון והובא אל שולחנו של הנשיא, השופט אהרן ברק.

את התשובה לשאלה אם ביטול הפסילה פועל רטרואקטיבית, יש למצוא, לדעת הנשיא בשתי מסגרות.

הראשונה, מסגרת תכליות חוק הפיצויים. השנייה, מסגרת דיני הביטול של פסקי דין.

תכליתו העיקרית של חוק הפיצויים, מזכיר השופט, היא התכלית הסוציאלית: להעניק פיצוי לכל נפגע בתאונת דרכים. לכן הוטלה אחריות מוחלטת על כל נהג, ללא קשר לאשמתו של הפוגע, או של הנפגע.

תכלית אחרת בחוק הפיצויים, היא להרתיע אנשים מהתנהגות המסכנת בצורה ניכרת את ציבור המשתמשים בכבישים ובכלי רכב בכבישים.

לכן נשללו בסעיף ?7 לחוק, פיצויים ממי שנהג ברכב ללא רשיון; לשם ביצוע פשע; ללא ביטוח; גרם תאונה במתכוון, ועוד. המדובר במקרים חריגים, כאשר טיבה של ההתנהגות נוגד את תקנת הציבור.

מטעם זה קבע בית המשפט העליון, למשל, כי מי שברשיון הנהיגה שלו הופיעה מגבלה לפיה (בשל נכותו) חייב הוא לנהוג ברכב בו מותקן הגה כוח - והוא לא עשה כן ונפגע בתאונת דרכים - ישלל ממנו הפיצוי. זאת משום שמדובר בפגם מהותי המשליך על כושרו וכשירותו של הנהג.

מאידך, מקום בו היעדר הרשיון מקורו בפגם טכני או פרוצדוראלי, לא יחשב הנהג כחסר רשיון. כך, במקרים בהם פקע הרשיון בהיעדר תשלום אגרה. כך, באי חידוש רשיון נהיגה בשל אי תשלום קנסות.

ומה לגבי אדם שרישיונו נפסל, מקשה הנשיא. לרוב קשורה פסילת הרשיון, בהתנהגותו של הנהג בכביש ובסיכון נוכח עבירות תנועה שביצע. פסילת רשיון אינה אם כן עניין טכני, אלא עניין מהותי, היורד לשורש כשירותו של הנהג לנהוג ברכב. מי שלוקח את החוק לידיו (תרתי משמע) ונוהג למרות שהוא מצוי בפסילה, מוצדק וראוי לשלול ממנו את הפיצויים. דברים כדורבנות.

אולם, המקרה של דהן הוא מיוחד, לדעת השופט ברק. עונש הפסילה שהוטל על דהן היה שלא כדין שעה שהוא הורשע כבר באותה העבירה ונענש בגינה. "אין זה מוצדק לשלול פיצוי מאדם...ולא לפזר את הנזק כמקובל אך בשל נכונותו לנהוג שעה שהוא מצוי בפסילה - שאינה כדין".

מסקנת השופט הייתה אם כן כי במסגרת תכליותיו של חוק הפיצויים, יש לראות את דהן כמי שהיה בעל רשיון לנהוג ברכב בעת התאונה ולא לשלול ממנו את הפיצויים.

כעת עובר השופט לחפש את התשובה לשאלה במסגרת דיני הבטלות של פסקי הדין. האם פסק הדין המאוחר יותר, שביטל את ההרשעה הקודמת, חל אקטיבית או רטרואקטיבית.

מושג הבטלות אינו מושג מוחלט, לדעת השופט, אלא מושג יחסי "והכל תלוי בכך אם הסעד הנכון נדרש על-ידי האדם הנכון בהליכים הנכונים".

לפגמים שונים תוצאות שונות לפי שיקולי המדיניות הרלוונטים. לעיתים, אף לפגם מאותו סוג תהיינה תוצאות שונות בהתחשב בנסיבות המקרה, בצדדים הרלוונטיים ובסוג ההליך, אם פלילי או אזרחי.

הרשעתו של אדם תוך "סיכון כפול" הנה, לדעת השופט ברק, פגם חמור בפסק הדין. לפגם זה יכולות להיות תוצאות שונות בהליכים שונים. "במקרה שבפנינו אני סבור כי לצורך שאלת היות דהן בעל רשיון בעת התאונה- ומבלי להכריע בנפקות הפגם לגבי עניינים אחרים - יש לראות את הרשעת דהן כבטלה מעיקרא".

השופטים אליעזר ריבלין ויעקב טירקל, הסכימו לניתוח שעשה הנשיא ברק בכל הנוגע לדיני הבטלות.

יחד עם זאת, סירבו השניים לחוות דעה באשר לשאלה אם התוצאה הזו מתיישבת עם התכלית ההרתעתית שעומדת ביסוד הוראת סעיף ?7 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
מסמך 338
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב