דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכתב אישי לטומי לפיד 

מאת    [ 29/12/2005 ]

מילים במאמר: 1213   [ נצפה 6911 פעמים ]

מכתב אישי לטומי לפיד
מאת: אלכס לוין |

שלום לך טומי, מזמן רציתי לשוחח אתך אך נסיבות הזמן לא אפשרו לנו שיחה זאת, על כן אני מוצא לנכון לכתוב לך מכתב זה, אני תקווה כי תקבל מכתבי בהבנה יתירה.

ראה טומי, אם אתה מרשה לי לקרוא לך כך, שנים האזנתי לתוכניתך ברדיו. לא החסרתי אפילו תוכנית אחת, אהבתי לשמוע אותך, את פלפוליך בנושאים שונים שנגעת בהם, אהבתי את הביקורת אשר מתחת על נושאים אשר נראו לך חשובים יותר וחשובים פחות. השיא היה כאשר הקלטתי תוכניות אשר לא יכולתי לשמוע אותן בגלל סיבות אלו ואחרות, ושמעתי אותן בזמן אחר.

יש לציין את המוסיקה אשר שילבת בצורה מופלאה בין קטעי הדיבור - מאד נהנית מכך, התרשמתי מאוד מבקיאותך במוסיקה קלאסית, מהבנתך הקולינרית במזון. רכשתי מספר מדריכי טיולים שלך על אף שלא נהניתי מהם, הם לא סיפקו לי באופן אישי את צרכי בטיולים, מדריכים אחרים לפי טעמי סיפקו יותר חומר לצרכיי, בטיולי ברחבי העולם.

אתה יודע טומי, כאשר הקמת את תנועת שינוי חשבתי שהנה סוף סוף תקום מפלגה ליברלית חדשה במדינת ישראל. כזאת שתשים את ערכי הליברליזם הנאור נר לרגליה. לצערי, כל המפלגות הליברליות בארץ נגוזו ונעלמו. זכורה לי לטובה המפלגה הליברלית העצמאית בראשותם של רוזן ולאחר מכן משה קול וגדעון האוזנר, אך גם הם נעלמו וחבל. זכורה לי המפלגה הליברלית שהתמזגה עם חרות, גם היא נמוגה עם הזמן נעלמה בליכוד. זכורים לי כמה ניסיונות פתטיים של ד"ש, שינוי בראשותו של רובינשטיין והבדיחה הרעה של דן מרידור, אמנון ליפקין שחק ויצחק מרדכי מפלגת האוויר המתאדה של אנשי האני.

כפי שעלתה במהירות לחלל הפוליטיקה כך נמוגה מהר, יותר וטוב שכך נמוגו אותן דמויות חולפות בשמי הפוליטיקה בישראל. אך אתה, טומי, אני תליתי בך תקוות גדולות. כשמו של סיפרו של צ'רלס דיקנס, תקוות גדולות. אתה יודע טומי, כי סבי ואבותיי היו רבנים בגולה. כן, רבנים, חלקם ידועים יותר, חלקם פחות, חלקם היו סופרים וחלקם פוסקים, חלקם מלמדים, כן, מלמדים, מרביצים תורה בתלמידיהם.

בכנסת ישראל משרת חבר כנסת משכמו ומעלה שהיה תלמיד ב"תרבות" בווישניובה שבפולין; תלמיד אצל דודי שנרצח לאחר מכן בשואה על היותו יהודי, נרצח על-ידי הצורר הנאצי, שמו היה אלתר ותלמידו היה שמעון פרס, תשאל אותו הוא יספר לך על כך. אתה יודע כי מהעיירה הקטנה הזאת יצא נשיא ההסתדרות הציונית העולמית, נחום גולדמן. אתה יודע כי גם הוריו היו אנשים דתיים, אתה יודע כי גם ראש עיריית תל אביב ולאחר מכן שר האוצר בממשלת רבין הלפני האחרונה, זה ששיקם את כלכלת ישראל לאחר מלחמת יום הכיפורים, יהושוע רבינוביץ - יצא מאותה העיירה. כן, גם הוא קרוב משפחתי. גם משפחתו הייתה משפחה דתית.

אתה יודע טומי ידידי כי היהדות זה לא דבר פסול. זה לא רע בכלל שכל ילדי ישראל, ללא יוצא מן הכלל, ילמדו יהדות בבתי הספר כחובה מכיתת הגן ועד לסיום התיכון. לא יכול ילד יהודי ישראלי לסיים תיכון ולחשוב שההלכה זה גשר ההלכה וסידור זה לסדר מי שהוא, וש"ס זאת מפלגה ולא ש"ס שזאת התורה המשפטית שסבותינו, שלי ושלך, חיברו למען שאנו נדע את דרכינו, כיצד לנהוג בכל מצב ומצב שבו אנו נתקלים בו. אין לנו החובה לנהוג כך, אך הכלים ניתנו לנו.

ילדינו, שלא יודעים מה זאת הבדלה או שחרית האם זה טוב, האם לשם כך אלפי שנים אבותינו הקריבו את חייהם? אתה יודע, טומי ידידי, שבלעדי התורה לא היינו אני ואתה כאן, לא היה נשאר כל זכר ליהודים. לא היהדות, אולי היינו כגויים הלומדים על אותה דת עתיקה שנעלמה, על אותו עם קשה עורף שלא שרד. אני, טומי, יהודי חילוני, אך מאמין באלוהים, לא שומר מצוות.

אתה יודע, טומי ידידי, כל משפחתי בשואה הוכנסה לבית הכנסת באותה עיירה בשם ווישנובה, הגרמנים העלו את בית הכנסת באש עם כל אלה שהיו שם. מי שהצליח לברוח, הצורר הנאצי ירה בו בזמן מנוסתו. הכל בזכות היותם יהודונים עלובי נפש, תת אדם לפי תפיסת התרבות הגרמנית הנאורה של גטה ושילר והיינה הנריך (היהודי) שהגרמנים אימצו אותו כגרמני. אתה יודע שפסילת האחר כגוף שלם והכללות הם שורש כל רע, זה כמו לומר כל הרומנים גנבים והרוסיות זונות והסקוטים קמצנים וכל אנשי ש"ס מושחתים וגנבים. נכון שזה לא נשמע טוב?

להכליל כך את כל הציבור החרדי באותה סירה. אני לא יכול לשכוח לבן-גוריון, ראש ממשלתנו הראשון, את אמירתו בלי חרות ומקי. מי שאמר והצהיר הצהרות כאלו הוא המוגבל, הוא חסר התרבות, הוא לא אינטלקטואל, הוא פשוט איש קטן, איש של ריב ומדון. אתה שתגיד דברים כאלו, אדם של תרבות וספר, איש של פילוסופיה וחכמת חיים. אתה, שאתה ניצול שואה, אתה חוויתה על בשרך את אשר עושות דעות קדומות וסטיגמות, אתה מוציא ציבור שלם מחוץ לגדר. אתה יודע איזה סבל רב נגרם לציבור שלם עקב קריסת שרותי הדת בארץ? אני לא מדבר על כך שאלפי משפחות תמצאנה את עצמן ללא פרנסה, אך ללא שרותי קבורה לאלה הרוצים בשירותים דתיים והיכן שרותי הנישואים ושרותי הדת האחרים?

כמובן שאני מקבל את קביעתך כי אסור שתהיה כפייה דתית וכי יש צורך לספק את כל אותם השירותים לציבור אשר אינו רוצה את שרותי הרבנות הראשית, או את הקבורה הדתית, אך מרבית העם לפי דעתי, כ-60%, כן מעוניין בשירותים אלו, האם הוא לא זכאי להם?

אתה יודע אם רק 20% מהעם רוצה שרות זה יש לספקו. צא ולמד ממדינות אחרות, כמו מארה"ב או גרמניה, כן, אותה גרמניה שידעה להשמיד את האחר, מה הם עושות. הן ממנות את כל שרותי הדת לכל קבוצות הדתיות על-ידי העברת התקציבים בהתאם לגודל הקהילה. כך, הן דואגות לכל הצרכים הדתיים של כל הקהילות.

בוא תילחם על כך, תהיה ליברל אמיתי, תן תקציב זהה לכל הקהילות לכל צורכיהן בהתאם ליחסם היחסי באוכלוסייה. אני שמח שאתה מוכן לשבת סוף סוף עם אנשי אגודת ישראל באותה הקואליציה, אך למה לפסול את היהדות הספרדית כולה, או אולי אני שגיתי, אתה לא פוסל את יהדות ספרד אתה פוסל את ש"ס. תראה מה הם חושבים - שאתה שונא כל יהודי ממוצא ספרדי. ואני יודע שזה לא נכון, תוכיח להם שזה לא נכון. תסכים לצירופם לקואליציה. אצלנו נאמר כל הפוסל אחרים במומו הוא פוסל. נכון, יש בניהם אנשים מושחתים, מספר חברי כנסת מש"ס הורשעו בעבר וחלקם נחקר בזמן זה או אחר, על חלקם יש המלצות להגיש כתבי אישום, אך האם תורתך הליברלית לא קובעת כי כל אדם זכאי עד אשר לא הורשע בדין?

אני תקווה, טומי ידידי, כי אתה מסכים לצירופם של אנשי יהדות התורה לממשלה כי הבנת ששגית ולא רק כי קשה לך להיפרד ממנעמי השלטון והיותך שר בכיר בממשלה. אתה, כשר משפטים, כליברל מוצהר, כאיש תרבות, יודע מה פסילה של ציבור שלם יכולה להוביל בסופה, אתה הרי יודע לאן מובילה שריפת ספרים, פסילת האחר, נידוי האחר ועוד.

על כן אני קורא לך - כאדם נאור תשכח את אמרות הכנף שלך אשר נאמרו לפני הבחירות, ראה את טובת כלל הציבור, אתה אדם נאור, את כל חברי מפלגתך אשר גועים ומשמיעים קולות של מחאה תן להם לחלוף, כולם גם יחד לא יביאו למפלגת שינוי אפילו מנדט אחד, כולם יושבים בכנסת בזכותך, אולי ישנם עוד כמה שהם משכמם ומעלה, גם ממפלגתך יצא סרחון לא קטן בדמותו של פריצקי, גם הוא זכאי כל עוד לא הוכח אחרת, לא?

ידיד טומי, בכדי שלא יישאר ממך זיכרון היסטורי כגזען, תסיים את המלאכה שהתחלתה עם יהדות התורה - תתפייס גם עם ש"ס. הכל לטובת עם ישראל, אנו צריכים ממשלה יציבה, נמאס לנו מאוד מבחירות, בוא נחסוך את כספי הבחירות הללו, נשלם בהם את שכרם של עובדי המועצות הדתיות והרשויות המקומיות.

תודה לך, טומי ידידי, כי קראת את מכתבי. אולי אני שוגה, על כן אני מבקש את סליחתך מראש. אולי אתה הוא הצודק, אם אני לא שוגה וטובת העם באמת עומדת לנגד עיניך צרף את ש"ס ועל תשכח גם את שמעון פרס ומפלגתו המתפוררת בלעדיהם על תבנה קואליציה חדשה.

שלך, אלכס




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב