דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמוטטות מרפאת שורש ודרישת הכונס (בנק לאומי) לפדיון כספי הלקוחות 

מאת    [ 23/07/2008 ]

מילים במאמר: 807   [ נצפה 4672 פעמים ]

הקדמה:

מאמר זה, המופנה לציבור הרחב, ידון במקרה מעשי, אשר התרחש לאחרונה, עת מרפאת "שורש שירותי בריאות בע"מ" (להלן: "שורש") נכנסה להליך של כינוס נכסים ופירוק, עת חובותיה הרקיעו שחקים והגיעו לסכום מוערך של 70 מיליון ש"ח.


בעקבות כניסתה של שורש להליך של כינוס ופירוק, במסגרת תיק פש"ר 5132/08, מינה בית המשפט המחוזי בירושלים, כבוד השופט יוסף שפירא (להלן: "בית המשפט") את בנק לאומי לישראל בע"מ (להלן: "בנק לאומי") לכונס נכסים, ומשכך ולעניין כינוס הנכסים, בא בנק לאומי בנעליה של שורש (היינו, לעניין כינוס הנכסים, בנק לאומי רשאי לפעול בשם ובמקום שורש).
כמו כן, משרד עו"ד איתן ארז, מונה ע"י בית המשפט למפרק זמני.


עיקרו של מאמר זה, ידון בתפקידו של בנק לאומי ככונס נכסים, באספקט של גביית חובות של הלקוחות כלפי שורש, הן באם בוצא התשלום ע"י הלקוחות, באמצעות שיקים והן באם בוצע באמצעות כרטיסי אשראי בתשלומים.


כפי שפורסם לאחרונה בעיתונות המקומית, על אף שמרפאות שורש הפסיקו לפעול והשאירו את לקוחותיהם באמצע הטיפול, וכן חלק מהלקוחות, שטופלו במרפאות השיניים של שורש, אף "נתקעו עם ברזלים על השיניים", מתעקש בנק לאומי לגבות מלקוחות שורש את מלוא התשלום, בעבור הטיפול שהיה אמור להינתן להם ולא ניתן !! 


הבעיה:
במקרה בו כותב מאמר זה מייצג לקוחה לשעבר של שורש, הוציא בנק לאומי ללקוחה, מכתב דרישה, בו הוא דורש מהלקוחה את מלוא התשלום בעבור "שיפוץ" כללי של השיניים, כולל טיפולי שורש ושתלים, וזאת על אף שהלקוחה סה"כ קיבלה ארבעה או חמישה טיפולים, מתוך סידרה של קרוב לעשרים טיפולים מתוכננים. יתרה מכך, הוסיף הבנק ו"איים" על הלקוחה, כי באם לא תשלם לבנק את מלוא סכום השיקים אותם נתנה לשורש, בצירוף הוצאות המכתב ההתראה, ע"ס 220 ש"ח, יפעל הבנק כנגדה (באמצעות עורכי דינו, משרד עורכי דין י. בר הלל מירושלים) במסגרת ההוצאה לפועל.


הפיתרון:
חשוב לדעת שגם אם לקוח שילם למרפאת שורש, הן בשיקים מעותדים ו/או בכרטיסי אשראי בתשלומים, ניתן, כדאי ורצוי לבטל תשלומים אלו, ובמקביל להודיע לכונס ולמפרק על ביטול תשלומים אלו וסיבת ביטולם המפורטת, בצירוף תחשיב מתאים. ביטל תשלומים בנסיבות האמורות, נקרא "כישלון תמורה".


החוק והדין במקרים כגון אלו, דנים בשלושה סוגים של כישלון תמורה, כאשר אנו נתאים זאת למקרה של שורש:

כישלון תמורה מלא:
כישלון תמורה מלא הוא מקרה בו לקוח שילם את כספו לשורש, אך לא קיבל משורש שום טיפול כלל. במקרה זה, זכותו של הלקוח לבטל את אמצעי התשלום שנתן (שיקים ו/או כרטיס אשראי).  


כישלון תמורה חלקי:
כישלון תמורה חלקי הוא מקרה בו לקוח שילם את כספו לשורש ושורש נתנה לו טיפול כלשהו, אפילו טיפול אחד מתוך מאתיים טיפולים מוסכמים. מבחינה עקרונית, ללקוח אסור לבטל את התשלומים שנתן לשורש והוא חייב לשלם לשורש את מלוא הכסף. במקרה כזה, נוצר מצב אבסורדי לחלוטין, בו אדם סיכם עם שורש על סדרת טיפולים השווה, לצורך הדוגמא, 20,000 ש"ח, קיבל טיפול אחד השווה 1,000 ש"ח, לאחר מכן שורש נכנסה להליך של פירוק והטיפולים הופסקו ועדיין הלקוח חייב לשלם לשורש (קרי, לבנק לאומי) את 19,000 ש"ח הנותרים, בעבור כלום !!!
על מנת להתמודד עם מצב  אבסורדי זה, יצר הדין את הסוג השלישי של כישלון התמורה.  


כישלון תמורה חלקי קצוב:
כישלון תמורה חלקי קצוב, הוא המקרה בו רוב הלקוחות של שורש נמצאים: הם נתנו לשורש אמצעי תשלום (שיקים מעותדים או תשלומים בכרטיס אשראי), קיבלו חלק מהטיפולים שהובטחו להם ואז שורש נכנסה לפירוק ו"נעלמה". לאחר מכן החלו מגיעים מכתבי הדרישה מהבנק ואיתם ההתלבטות, האם להיכנע לבנק ולשלם את מלוא התשלומים או להתמודד למול עורכי הדין של הבנק, במסגרת ההוצאה לפועל.
כאמור, כישלון תמורה חלקי קצוב הוא מקרה בו לקוח נתן לשורש אמצעי תשלום על מלוא הטיפול, אך בפועל, לאחר קבלת חלק מהטיפול "נעלמה" שורש והטיפול הופסק.
במקרה כזה, יש לבדוק האם ניתן לכמת את הטיפול שניתן או לחילופין, לכמת את הטיפול שלא ניתן. הלקוח יצטרך לשלם לשורש (בנק לאומי) אך ורק בעבור הטיפול שניתן לו בפועל ואילו את יתרת השיקים ו/או התשלומים, יהא זכאי הלקוח לבטלם.
ואכן, במקרה בו מטפל כותב מאמר זה, בוצע כימות של הטיפול אותו קיבלה הלקוחה בפועל משורש, השיקים המעותדים הנותרים בוטלו באופן שהיה ראוי לבטלם, הוצא מכתב מתאים לעורכי הדין של בנק לאומי וכן בוצעו פעולות נוספות, בסופן ויתר בנק לאומי (הלכה למעשה) על דרישותיו מהלקוחה ונמנע מראש מלנקוט כנגדה בהליכי הוצאה לפועל, שכן הובהר לו על ידי כותב המאמר שבנסיבות הקיימות, סיכוייו של בנק לאומי לזכות במסגרת ההוצאה לפועל, נמוכים מאוד.


סיכום:
קיבלתם מכתב התראה מעורכי הדין של הבנק - אל תקפצו לשלם ואל תיכנסו לפאניקה מאיומי הבנק בנקיטת הליכי הוצאה לפועל. גופים כאלו נוהגים להפחיד באיומים משפטיים, שכן הם יודעים שניתן להפחיד את ההדיוטות בנקל. קראו היטב את המכתב מעורכי הדין של הבנק, בדקו איזה טיפול הובטח לכם ומה קיבלתם, בדקו האם ניתן לכמת את הטיפול שקיבלתם? אל תהססו לפנות אל בעלי מקצוע בתחום שיעזרו לכם לכמת את הטיפול שקיבלתם ו/או את יתרת הטיפול שהובטחה לכם. ניתן לכמת - אם התשובה היא "כן", יש לכם הגנה יפה במסגרת הליכי ההוצאה לפועל. לא ניתן לכמת - נסו לנהל מו"מ עם הבנק. תמיד הבנק יעדיף לקבל סכום נמוך יותר, אבל עכשיו וללא הליך משפטי, מאשר לקבל סכום גבוה יותר, אבל מאוחר יותר ואחרי הליך משפטי.

בהצלחה !!
מיכאל גנון ושות', עורכי דין

רח' בן גוריון 33, הרצליה

טל': 0773007488 ; פקס: 0773007489

Email: Advganon@gmail.com

http://www.ganonlaw.info



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב