דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדגשים בהכנת הסכם גירושין 

מאת    [ 23/07/2008 ]

מילים במאמר: 808   [ נצפה 8439 פעמים ]

הסכם גירושין

בני זוג המבקשים להימנע מהליכים משפטיים ארוכים ויקרים יכולים לנהל מו"מ בניסיון להגיע לידי הסכם גירושין.

במסגרת הסכם גירושין יש להסדיר את כל העניינים הכרוכים בגירושי בני הזוג . לפיכך, בהסכם הגירושין יש התייחסות ספציפית לסכום המזונות , לעניין המשמורת והסדרי הראיה, לשאלת חלוקת הרכוש וכו'.

אין הסכם גירושין סטנדרטי שכן הפתרונות למחלוקות בין בני הזוג אין סופיים. כך לדגמא באם לצדדים יש דירה משותפת אזי הם יכולים להגיע לידי הסכמה לפיה הדירה תמכר והתמורה ממכירת הדירה תחולק בין הצדדים ואולם מנגד בני הזוג יכולים להגיע גם לידי הסכם לפיו הדירה תמכר רק לאחר שבנם הקטין של הצדדים יגיע לגיל 18 שנים ורק אז תחולק התמורה ממכירת הדירה.

לפיכך , כאשר מבקשים לנסח הסכם גירושין חשוב לפנות לעו"ד המתמחה בתחום ומכיר את האפשרויות הרלוונטיות לגבי בני הזוג העומדים מולו .

את הסכם הגירושין יש לאשר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. בית המשפט או בית הדין הרבני יאשרו את הסכם הגירושין ויתנו לו תוקף של פסק דין .

הדגשים בעניין הסכמי גירושין :

סעיף שיפוי -

במסגרת הסכם גירושין מקובל במקרים רבים להכניס סעיף שקובע כי האשה מתחייבת לשפות את הבעל במקרה והיא תגיש בשם הילדים תביעת מזונות או תביעה להגשת מזונות ובמסגרתה יוגדל הסכום בו יחויב האב במזונות ילדיו. תפקידו של הסעיף האמור למנוע מצב בו האישה תסכים לסכום מזונות בהם יתחייב האב כלפי ילדי בני הזוג ואולם לאחר מכן תגיש תביעה נוספת שבמסגרתה תבקש להגדיל את סכום מזונות הילדים שבהם יחוייב האב. בפסיקה של בתי המשפט לענייני משפחה יש מגמה שלא לאשר סעיפי שיפוי כאמור וכן לא לקבל תביעות שיפוי שמוגשים בהסתמך על הסכמים שבהם יש סעיפי שיפוי כאמור. במקרים רבים בתי המשפט ראו בסעיף שיפוי כאמור בהסכם גירושין התחייבות שניתנה עקב לחץ פסול וסחטנות פסולה שבאים במקרה שהאשה מבקשת להתגרש והבעל מציב תנאים שרק בהתקיימם הוא יסכים לחתום על הסכם גירושין. אחד מהתנאים השחיכים בעניין זה הוא סעיף שיפוי כאמור שבו האשה מסכימה שלו להגיש תביעה להגדלת סכום המזונות הנמוך שנקבע בהסכם הגירושין. בית המשפט קבע כי התחייבות כזו של האשה הנה בטלה מטעמים של סחטנות וקביעת תנאים בלתי סבירים . בנוסף נקבע כי ניתן לראות בהתחייבות האשה לשיפוי בגדר התחייבות לתת מתנה ללא תמורה והיא יכולה לחזור בה מהתחייבותה זו ( עא 326/73 , כח (2) 612 , 616 , עא 17/81 , לו (3) 207 , 212-213 ).

אישור הסכם גירושין -

בקשה לאישור הסכם גירושין - בית המשפט לענייני משפחה מאשר הסכמי גירושין ונותן להם תוקף של פסק דין . חוק יחסי ממון קובע כי אישורו של בית המשפט לענייני משפחה לא ינתן אלא לאחר שנוכח בית המשפט שבני הזוג עשו את ההסכם " בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו " .

בקשה לביטול הוראות הסכם גירושין שאושר בבית המשפט -

במקרה מסוים שבמסגרתו אישר בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן הסכם הגירושין בין בני זוג , טען הבעל כשנה וחצי לאחר שבני הזוג חתמו על ההסכם כי הוא חתם על ההסכם לאחר שאשתו לשעבר הפעילה עליו אמצעים קשים של סחיטה רגשית ואישית , ניצלה את נפשו הרגישה והפגיעה במיוחד , והביאה לכך שהסכים לתנאים רכושיים מפליגים. לפיכך טען הבעל כי הסכמתו לתנאים שבהסכם לא היתה הסכמה חופשית אלא כתוצאה של כפייה וסחיטה שהפעילה עליו אשתו. הבעל טען עוד כי בית המשפט לענייני משפחה לא בחן בצורה מעמיקה את ההסכם עליו חתמו הצדדים ולפיכך לא עלה בידו להתרשם כי הבעל היה נתון לסחיטה. בהתאם לאמור טען הבעל כי בית המשפט לא קיים את התנאים המוקדמים לאישור הסכם כפי שמתחייב בחוק. במצב זה ביקש הבעל לחקור את שופטת בית המשפט לענייני משפחה בכדי להוכיח כי בית המשפט לא עמד במחויבותו לברר האם אכן ההסכם נחתם בהסכמה חופשית. בדיון שנערך בבית המשפט המחוזי נקבע כי לא ניתן להעיד את השופטת שאישרה את ההסכם.

ביטול הסכם גירושין עקב הפרת הוראותיו -
חוק החוזים קובע כי באם אחד הצדדים להסכם מפר את הוראותיו היסודיות של ההסכם כי אז
קיימת לצד השני הזכות להגיש בקשה להורות על בטלות ההסכם. בתמ"ש 414340/96 טענה
האישה כי היא מבקשת לבטל את הוראות הסכם הגירושין מאחר והבעל לא עמד בחובתו
בהתאם להסכם לשלם מזונות לילדי בני הזוג. בעניין זה קבע בית המשפט כי אי תשלום
המזונות אינו מהווה הפרה יסודית של ההסכם ולפיכך האישה אינה זכאית לבטל את ההסכם
ובכלל זה את מחויבותיה בהתאם להסכם שכן תנאי ההסכם שרירים וקיימים. בעניין זה ראוי
לציין כי האישה רשאית למקרה של אי תשלום מזונות עומדת לאישה הזכות לפתוח תיק הוצאה
לפועל כנגד הבעל על מנת לחייבו בתשלום המזונות.
בקשה למימוש הוראות הסכם גירושין -
במקרה וקיים הסכם גירושין ואחד מבני הזוג אינו מקיים את הוראותיו הממוניות , עומדת לבן הזוג השני האפשרות לפעול לביטול הוראות ההסכם ואולם הוא רשאי גם לפעול על מנת לחייב את בן הזוג לעמוד במחויבותו על פי ההסכם. במקרה והסכם הגירושין אושר בבית המשפט או בבית הדין הרבני וקיבל תוקף של פסק דין , רשאי בן הזוג למבקש לממש את זכויותיו בהתאם להסכם הגירושין לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל כנגד בן הזוג שמסרב לפעול בהתאם להוראות ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין ( הפניה ללשכת ההוצאה לפועל תתבצע בהתאם לסעיף 13 לחוק יחסי ממון וסעיף 1 לחוק ההוצאה לפועל .

עורך דין ויקטור אביב הנו הבעלים של משרד עורכי דין וגישור הממוקם בבית דקלי אולמפיה באזור התעשיה קריית אריה בפתח תקווה. המשרד נוסד בשנת 1998 והוא מתמחה בתחום דיני המשפחה ובכלל זה נותן שירותים בעריכת הסכמי ממון, עריכת הסכמי גירושין, הליכי גישור וייצוג בבתי משפט ובתי דין רבניים.

עו"ד אביב הינו מומחה לעריכת הסכמי ממון. לצורך ניסוח נכון ומקצועי של הסכמי ממון יש צורך בידע נרחב בתחום דיני המשפחה וכן יש צורך במיומנות בניהול הליכי גישור. עו"ד אביב מכיר היטב הן את תחום דיני המשפחה והן את טכניקות הגישור והוא פיתח שיטה יחודית לניסוח הסכמי ממון באופן מקצועי, רגיש ויעיל.
http://www.avivvictor.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב