דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתרים והיסטוריה באמסטרדם 

מאת    [ 22/07/2008 ]

מילים במאמר: 1213   [ נצפה 2643 פעמים ]


הספינה הגדולה התנודדה מעדנות, כשפניה אל הנמל. על סיפונה עמדו 190 גברים, שהביטו בכמיהה אל העיר וחיכו בקוצר רוח לעגינתה במפרץ. זה שנתיים וחצי שלא ראו את אמסטרדם, והבתים הצרים, שנראו היטב מעל גבי הסיפון, מלאו את ליבם באושר רב. על הדגל שהתנופף מעל גבי הסיפון היו טבועות שלוש אותיות, מוכרות היטב בכל רחבי אירופה: VOC, ראשי תיבות של Veringde Ost Indish Company "החברה ההולנדית לאיי מזרח הודו". כאשר עזבו את מולדתם, נשיהם וילדיהם, שירתו על הסיפון 300 אנשים. מאז מתו אחדים ממחלות טרופיות והשאר העדיפו להישאר על אחד האיים הטרופיים עם אישה חדשה וחיים חדשים.

הפלא האירופאי
בתחילת המאה ה-17 היו מראות של ספינות מעין אלו, השבות מאיי מזרח הודו (אינדונזיה של היום) חזיון יום יומי. במהלך המאה שיפרה מאוד הולנד את הצי הימי שלה, והפכה להיות למעצמה החזקה בעולם. ביד דורסנית החלה לנגוס בעוצמה הימית ובקולוניות שהיו ברשות פורטוגל וספרד וכמו כן שלחה משלחות לכיוונים שונים בעולם כדי "לגלות" מקומות ולהביא אליהם את התרבות הנאורה של הולנד.
תקופה זו היא תור הזהב של אמסטרדם, אז הונחה התשתית למערכת העירונית המסובכת של העיר. בנוסף להתפתחות העיר נחשבה אמסטרדם לעיר חופשית ואוטונומית שחרתה על עצמה עיקרון חשוב לפיו יש להפריד בין הדת למדינה. במשך למעלה מ- 400 שנה לא קיבל אף מוסד דתי בהולנד ולו פרוטה אחת מן הממשלה. השמירה על חופש הדת והמצפון, היושר הפוליטי והניהול הנבון של העיר האוטונומית משך אליו עד מהרה משקיעים מכל רחבי אירופה, שהעדיפו לשמור את כספם במקום שנראה מבטיח הרבה יותר מאשר המונרכיות העתיקות של אירופה.
ההולנדים הפכו להיות עם של סוחרים מוצלחים שיצא אל העולם, הפיץ את שמעה של העיר ומשך בעקבות הקשרים משקיעים וכסף נוסף שזרם לעיר.


עיר על המים
אמסטרדם היא עיר הבנויה על המים. כבר במאה ה-12 החלו יושבי האזור לנסות ולתעל את הביצות לתעלות מסודרות באמצעות שימוש בסכרים ובתחנות רוח. הבעיה העיקרית הייתה כמויות המים האדירות, שהביא אתו נהר האמסטל. תיעול הנהר לסדרה של תעלות אלפיסיות הנראות יפה במפת מרכז העיר היה הפרויקט החשוב ביותר בתכנונה של העיר והוא שנתן את שמו לעיר: הסכר (דאם) שעל נהר האמסטל הפך לאמסטל דאם, ולבסוף לאמסטרדם. הסכר הוא למעשה לב ליבה של העיר - כיכר הדאם עליו נמצא גם המונומנט הלאומי, ארמון המלוכה (כיום בית העירייה ומוזיאון), הכנסייה החדשה (Nieuwe kerk) ומוזיאון מאדאם טוסו.
מעל 100 ק"מ של תעלות חוצות את אמסטרדם ולאורכן מעקה קטן בגובה של כ- 15 ס"מ שעלה לעיריית אמסטרדם כ- 50 דולר למטר. הסיבה להשקעה הגדולה היתה מספר גדול של מכוניות, שנפלו אל תוך התעלות. מאז הנחת המעקה פחת מאוד המספר והוא עומד כיום על ממוצע של מכונית לשבוע.
בעיר נקבעה שיטה לחישוב מיוחד של הארנונה - על פי רוחב החזית של הבית. פקידי שומה היו מגיעים אל הבית לאחר בנייתו ומודדים את הגמלון (המשולש המעוטר הנמצא בראש הבניין), לכן השתדלו כולם לבנות בתים עם חזיתות צרות. על מנת להכניס רהיטים גדולים כמו פסנתר, ארון וכו' היו מעלים את הרהיט דרך וו גדול הקבוע במרכז הגמלון היישר אל החלון העליון שהיה רחב יותר מן הדלת. וו כזה מצוי בכל הבתים העתיקים שנבנו באמסטרדם, וגם כיום מוסף וו כזה לרבים מן הבניינים החדשים הנבנים בעיר לא רק כאלמנט קישוטי, אלא לצרכים אמיתיים. הגמלון, גם העיד על מעמדה הכלכלי של המשפחה: ככל שהמשפחה הייתה עשירה יותר כך היה הגמלון מעוטר ומקושט יותר.

פרחים יקרים מפז
פרחי הטוליפ - הצבעונים, שהגיעו במקור מפרס ומערבות אנטוליה הפכו ליקרי המציאות והרצון להשיגם התפשט אצל כל עשירי אירופה. בהולנד הפך העניין לשיגעון של ממש. באחד המסמכים משנת 1636 המתועד בארכיון העיר נכתב "תמורת בצל צבעוני מזן המשנה למלך ישולמו שני אסמי חיטה, אסם שעורה אחד, ארבעה שוורים מפוטמים, שמונה חזירים שמנים, שנים עשר כבשים, שנים עשר נאדות יין משובח, שתי חביות חמאה, חצי טון חריצי גבינה, מיטה ומצעים, חליפת בגדים וגביע כסף - סך הכל סכום השווה ל- 2,500 גילדן הולנדי".
פרחים באמסטרדם תוכלו לראות בשוק הפרחים הסמוך לכיכר מונט פליין (mont plein), שם גם אפשרו לקנות זרעי מריחואנה. מקום מפורסם נוסף הקשור לפרחים הוא בורסת הפרחים הנמצאת קרוב מאוד לשדה התעופה סחיפהול. מערכת גשרים עוברת מעל אולמות הענק ובהם עשרות טונות של פרחים המגיעים מכל רחבי העולם ומובילה אל אולמות המכירה. זו מתבצעת בעזרת מכשור מודרני ומסכים אלקטרוניים, המציגים את סוג הפרח, מדינת המוצא, שם המגדל ועוד פרטים מקצועיים.
המבקרים בהולנד בחודשים מרץ - אפריל יוכלו ליהנות מאתר שהוא חובה: קוקנהוף ((Keukenhof כ- 45 דקות מדרום לאמסטרדם, הוא המקום בו מצולמים הפוסטרים ההולנדים של שדות הצבעונים הנרחבים.
אתרים שכדאי לבקר בהם

התעלות של אמסטרדם (Canals) - התעלות מהוות את אחת האטרקציות המרכזיות באמסטרדם. ניתן לשוט בהן ולטייל לאורכן לאורך כל שעות היום, אך קסמן בולט במיוחד בשעות הערב והלילה, אז רבים מבתי הסירה והגשרים מוארים. ארבעת התעלות המרכזיות הן הפרינסנכראכט, הרנכראכט, קייזרסכראכט וסינגל. תעלות נוספות נעימות אך קטנות יותר הן בראוארסכראכט, בלומכראכט וליילכראכט.

כיכר הדאם - הכיכר המרכזית בעיר. בכיכר עצמה נמצא הארמון (koninklijk) העתיק שנבנה לפני 350 שנה ומעת לעת עורכת בו מלכת הולנד ביאטריס, קבלות פנים. הארמון פתוח לציבור הרחב וניתן לסייר בו ולהתרשם מהעיצוב היפהפה. עוד בכיכר תוכלו למצוא מסעדות ובתי קפה, ומדי פעם מתקיימים כאן גם ירידים.

רובע החלונות האדומים - הרובע המפורסם קנה לו תהילת עולם הודות ל'נערות העובדות' הנמצאות בו בכל שעה משעות היממה. לבד מבתי בושת וחדרים עם 'חלונות ראווה' מוארים באורות ניאון אדומים, בהם מציגות הנערות את מרכולתן בפני הזרים, מדובר ברובע תוסס עם בנינים מרשימים וחיי לילה סוערים. למרות שהשיטוט ברובע בטוח מומלץ להימנע מלצלם את היצאניות, או לפנות לסוחרי הסמים המשוטטים באזור.

כיכר ווטרלו (Waterlooplein) - הכיכר הזו היתה בעבר הלב הפועם של הרובע היהודי בעיר ובה נמצא בית הכנסת הפורטוגזי הגדול והעתיק שנבנה בין 1671 - 1675. המקום שמור להפליא ויש בו אפילו ספרייה עם כתבי קודש.

רחוב דאמארק ((Damrak - זהו אזור הנמל לשעבר שהפך כיום לאחד הרחובות התוססים באמסטרדם. יש ברחוב חנויות של מזכרות, בתי קפה ושפע של בתי מלון מצועצעים. למי שמחפש גימיקים וריגושים מומלץ לבקר במוזיאון הסקס (פירוט במדור מוזיאונים) הנקרא גם מקדש ונוס והוא מהווה ביטוי נוסף לפתיחות ההולנדית הידועה בכל מה שקשור לסקס.

הבית הכי צר בעיר - בעבר נקבע גובה המיסוי על בית המגורים (הארנונה של פעם) על פי רוחב הבית. זו הסיבה שתושבי אמסטרדם השתדלו לבנות בתים בעלי חזות צרה. הבית ברחוב Oude Hoogstraat מס' 22, נחשב לבית הצר בעיר. רוחבה אינו עולה על 2.02 מ' וארוכו שישה מ' בלבד. השטח הכולל של הבית הנו 12 מ"ר רבועים בלבד, מה שהופך אותו ככל הנראה, לבית המגורים שתופס את השטח הקטן ביותר באירופה כולה. הבית מהווה ציון דרך לכל מדריך תיירים בעיר וחובב היסטוריה.

כיכר סאפו (Spui) - כיכר אמסטרדמית חיננית שמהווה מקום מפגש לאינטלקטואלים ואנשי רוח. בסביבתה בתי קפה נעימים, פאבים וחנויות ספרים בהתאם לרוח המקום. בכל יום שישי מתקיים במקום שוק ספרים.

רובע יורדאן (Jordaan) - רובע עתיק, ירוק ויפהפה. חלק מהבתים מהווים פנינה ארכיטקטונית וסביב רבים מהם גינות מקסימות ומעוצבות. היורדאן הוא אזור פופולארי ביותר, שתושביו מגוונים: סטודנטים, אנשי עסקים, אמנים ועוד. תוכלו למצוא כאן שפע של ברים, בתי קפה, מסעדות וחנויות קטנות.

כיכר רמברנדט (Rembrandtplein) - אחת הכיכרות הציוריות והיפות בעיר, שבמרכזה ניצב פסלו של רמברנדט, הצייר ההולנדי הגאון. סביב הכיכר בתי קפה, פאבים ומסעדות אליהם נוהרים מידי ערב רבים מצעיריה של העיר לבילוי סוער ופרוע.

כיכר ליידספליין (Leidseplein) - כאן תוכלו למצוא שפע של בתי קפה, רשתות מזון מהיר, מסעדות, קופישופס, בתי קולנוע ומועדונים. הכיכר נחשבת לאחד המקומות התוססים באמסטרדם בשעות הלילה. לכיכר מגיעים לוליינים, נגנים, ליצנים ולהטוטנים שמנעימים את זמנם של העוברים ושבים.
-
פרחי הטוליפ - הצבעונים, שהגיעו במקור מפרס ומערבות אנטוליה הפכו ליקרי המציאות והרצון להשיגם התפשט אצל כל עשירי אירופה. בהולנד הפך העניין לשיגעון של ממש.
מערכת אתר דיסקברי
חופשות בחול | נופש באמסטרדם



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב