דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איסטנבול- מקומות שחייבים לראות 

מאת    [ 22/07/2008 ]

מילים במאמר: 1433   [ נצפה 8891 פעמים ]

בשנת 667 לפני הספירה, עוד לפני שבכלל חלמו על טיסות, יצא ביזאס היווני ממגארה והפליג על פני הים האגאי, עבר את מצרי הדרדנלים והגיע אל ים השיש (ימת מרמרה). לפני צאתו שאל את האוראקל מדלפי היכן להקים את המושבה החדשה, וזה ענה לו באופן מעורפל כהרגלו: "הקם אותה אל מול פני העיוורים".ביזאס חצה את ים השיש, התקרב אל פתח מיצר הבוספורוס וראה על החוף האסיאתי את המושבה היוונית כלכדון, מולה הזדקר חצי אי המוגן באופן טבעי על ידי ים השיש וקרן הזהב. כאשר ראה ביזאס כי בני כלכדון בחרו למושבתם את החוף החשוף, מול חצי האי המושלם, אמר לעצמו: "אנשים אלא ודאי עיוורים המה". ביזאס ראה בזאת את התגשמות נבואת האוראקל, והקים במקום את מושבתו אשר ניקראה ביזנטיון, על שמו.

מיקום שהופך עיר למטרופולין

העיוורים שבאגדה לא יכלו לראות את היתרונות העצומים אשר בצד האירופי, המוגן משלושה כיוונים על ידי המים וניתן להגנה בקלות על ידי חומה ממערב באזור המוגבה של האקרופוליס, וכן את יתרונות השליטה על הבוספורוס ועל הכניסה לים השחור.

ואכן, מיקומה של ביזנטיון במפות הוא במעבר ראשי בין אסיה לאירופה, במקום הנהנה מקווי הגנה טבעיים ושולט על הכניסה לבוספורוס, תרם באופן מכריע להפיכתה למטרופולין ולבירתה של אימפריה. כיתר המושבות היווניות במרחבי הים התיכון, נקלעה ביזנטיון למאבקים בין היוונים לפרסים ועברה מיד ליד, עד שהפכה בשנת 133 לפני הספירה לחלק מן האימפריה הרומית.


במאה הרביעית החל הקיסר הרומי קונסטנטין הגדול במבצע אשר לימים השפיע על אירופה ועל העולם כולו. הוא החליט להעתיק את בירת האימפריה מרומא לביזנטיון ואימץ את הנצרות, למרות שבימיו נחשבו הנוצרים עדיין למיעוט באימפריה. העיר נחנכה במאי 330 בחגיגה גדולה בהיפודרום. בשפה העממית נקראה העיר קונסטנטינופול על שמו של הקיסר.

מיוסטיניאנוס ועד מסעי הצלב

במאה השישית הייתה קונסטנטינופול נוצרית לחלוטין. הקיסר יוסטיניאנוס דיכא התקוממות שפרצה נגדו בשנת 532 ומיהר לשקם את העיר ההרוסה. לאחר חמש שנים של בנייה מאומצת הייתה קונסטנטינופול לעיר הגדולה בתבל ומושא לאגדות.

בשנת 1071 הושמד הצבא הביזנטי על ידי הצבא הסלג'וקי שהתקדם לעבר העיר. עליית כוחם של הסלג'וקים הביאה לתחילתם של מסעות צלב נגד המוסלמים. בשנת 1204 שמו הצלבנים את פעמיהם לעבר קונסטנטינופול וכבשוה תוך כדי בזיזתה. בשנת 1261 שבה העיר לידיים ביזנטיות, לאחר שנות כיבוש קשות מאד.

עלייתה ונפילתה של האימפריה העותומנית

במאה ה-14 צמח במזרח כוח חדש - העוסמנים (לימים - העותומאנים). עוסמאן גאזי עמד בראש שבט נוודים תורכי וקטן וב-1326 נכבשה בורסה בידי בנו, אורחאן שהפך לסולטן הראשון. במאי 1453 הצליח הסולטן מחמט השני להכניע את ביזנטיון. מיד לאחר כיבושה של קונסטנטינופול אשר הפכה לסטמבול, בירת האימפריה העומנית, החל מחמט השני בשיקומה והעביר אליה את ממשלתו.

במאות השנים הבאות עד לחיסולה הסופי של האימפריה בתום מלחמת העולם הראשונה, חלה שקיעה הדרגתית בתפקודה. ב-1918 נכבשה איסטנבול על ידי בריטניה, צרפת ואיטליה. במאי 1919 הנהיג הגנרל מוצטפה כמאל אתאטורק את שאריות צבאו למלחמה בצבא היווני שנחת באיזמיר. בסדרה של תמרונים פוליטיים מבריקים, הצליח לקבל את הכרת בנות הברית בשטחים שנכבשו על ידי האומה התורכית המתחדשת.

ב- 1923 הוקמה הרפובליקה בתורכיה ומוצטפה כמאל אתאטורק הוכרז כנשיאה. הוא פעל במהירות להפרדת הדת מהמדינה, החליף את כתיב השפה התורכית מאותיות ערביות ללטיניות, קבע את יום ראשון כיום המנוחה, העביר את הבירה מאיסטנבול לאנקרה והעניק לתורכיה את פניה העכשוויים.

אתרי חובה באיסטנבול

את הסיור באיסטנבול (להכין מפה מראש, בבקשה) כדאי להתחיל בהיפודרום. ההיפודרום המקורי הוקם בשנת 200 לערך, על ידי ספטימוס סוורוס, והורחב על ידי קונסטנטין הגדול. שרידים של המושבים המקוריים ניתן לראות מדרום לזירה. התחנה הראשונה אליה נגיע היא המזרקה הגרמנית, אשר הוענקה בשנת 1901 על ידי הקיסר הגרמני, וילהלם השלישי, לסולטן עבדול חמיד. נמשיך אל האובליסק המצרי, מתנת הקיסר תאודוסיוס בשנת 390 לספירה, כסמל השליטה במצרים. על בסיס הפסל מתוארות סצנות מהווי התחרויות בהיפודרום ומהלך הצבת האובליסק באתרו.

סמוך לאובליסק ניצב עמוד הנחשים - שלושה נחשים ממתכת כרוכים זה בזה. העמוד הוצב במקור בחזית מקדש אפולו בדלפי, והבאתו למקום, בשנת 330, על ידי קונסטנטין הגדול, סימלה את השליטה ביוון ובתרבותה. מעט קדימה על אותו מסלול נמצא אובליסק האבן של קונסטנטין השביעי.

כנסיית האגיה סופיה וארמון טופקאפי - במשך מאות שנים נחשבה האגיה סופיה (בטורקית - Aya Sofya) לכנסייה הגדולה והמפוארת בעולם. הכנסייה, שהפכה עם השנים לאתר תיירות, שופצה מספר פעמים מאז הקמתה, ובעת כיבוש איסטנבול בשנת 1453 נוספו לה מינרט (צריח) וגומחת תפילה.

בכניסה למבנה ניתן לראות על הקירות שרידים מציפוי פסיפס מוזהב מן המאות העשירית ואילך. מעל פתח המבואה מונצח רגע הקדשת הכנסייה לישו על ידי יוסטיניאנוס. הכניסה אל החלל הפנימי מעוררת השתאות והערצה. גובה הכיפה בתקופה העוסמנית כוסו עבודות הפסיפס המקוריות בלוחות שיש מסוגנן. מומלץ לעלות לגלריה בקומה השנייה (בתשלום נוסף) ממנה ניתן לראות מלמעלה את החלל העצום של הכנסייה וכן להתרשם מעבודות פסיפס מקוריות מימי הביניים. הכנסייה, שבתקופה העוסמנית הפכה למסגד, משמשת כיום כמוזיאון שהוא בגדר אתר תיירות חובה למטייל המצוי באיסטנבול.

מול כנסיית האגיה סופיה ניצב המסגד הכחול בעל ששת הצריחים שנבנה ב- 1617. המסגד, ידוע בגודלו העצום של החלל הפנימי ובגובהה של הכיפה המרכזית המתנשאת לגובה של 43 מטרים מעל פני הקרקע. שמו בא לו מן החלונות המעוטרים בוויטראז' כחול, ומשפע הקרמיקה הכחולה על קירותיו.

ממזרח לכנסיית האגיה סופיה משתרע מתחם גדול ומוקף חומה של גנים וארמונות. ממחצית המאה ה-15 ועד מחצית המאה ה-19, התגוררו הסולטנים במתחם.
טיול במקום מאפשר הצצה נדירה אל אורחת חייהם של הסולטנים ואל האוצרות הרבים שנצברו במרתפיהם כמתנות או כשלל ביזה. הביקור ארוך ומפרך. יש להקדיש מספר שעות ולהתכונן לתור ארוך מול המוצגים. בסיום הביקור ניתן להמשיך אל החצר הרביעית במתחם שהיא גן גדול ומטופח. בית הקפה בקצה הגן מספק מראה נפלא של הבוספורוס וקרן הזהב, ומאפשר מרגוע לרגליים העיפות.

הסרקופג של אלכסנדר מוקדון - סמוך להאגיה סופיה נמצא ארמון טופקאפי (Topkapi), ובקצהו המערבי שוכן אתר תיירות מרכזי נוסף: המוזיאון הארכיאולוגי של איסטנבול. המוצג המרהיב ביותר הוא ללא ספק "הסרקופג של אלכסנדר מוקדון" אשר נחפר בשנת 1887 בצידון. במתחם המוזיאון נמצא גם המוזיאון לתרבות המזרח הקדום אשר שופץ ונפתח מחדש לאחרונה, שם מוצגים ממצאים מבבל, שומר, אכד, והממלכות החיתיות והניאו-חתיות. ראויים לציון לוח החרס עליו העתק של "שלום הכסף" אשר נחתם בין החיתים מצרים, וכן אוסף של תבליטי אריות מבבל.

המאגר המוסיקלי - ברחבה הגדולה בין המסגד הכחול להאגיה סופיה ניתן למצוא את בית המרחץ של הסקי חורום שנבנה על ידי סינאן בימיו של סולימאן. זוהי דוגמא נפלאה לחמאם כפול לגברים ולנשים. היום נמצאת במקום חנות ממשלתית לשטיחים. הכניסה למטייל היא חופשית. צמוד לבית המרחץ ממזרח נמצא מבנה קטן דמוי חאן, המכיל מספר חנויות וסדנאות אמן אשר יעודן להנציח את האומנות העממית של טורקיה Turkey.

ממערב לרחבת החנייה נמצא מאגר המים המשוחזר ירה-בטאן סראיי. אשר שימש את השליטים הביזנטיים בתורכיה הקדומה. ההפתעה המתגלית למטייל היא עשרות עמודים שנלקחו מרחובות וממבני ציבור שנהרסו כדי לתמוך בכיפת הבריכה, המים הרדודים והמוסיקה המתנגנת עם התאורה המתחלפת.

מסגד הסולמנייה הוא המסגד השני בגודלו באיסטנבול, אך בעיני רבים היפה ביותר מכל יצירות הארכיטקטורה העוסמנית. הוא נמצא במרכזה של חצר מוקפת חומה עם סורגים ומוקף בפורטיקו של עמודים עשויים גרניט פורפיר ושיש. בארבע פינות החצר מזדקרים ארבעה צריחים ועשר מרפסות המעטרות אותם. הכניסה על החלל המרכזי מעוררת רושם עז ויראת כבוד.

העיר החדשה (פרה ולגטה) - הגדה הצפונית של קרן הזהב הייתה המרכז המסחרי, השוק והנמל של קונסטנטינופול.
במרכז השטח מתנשא מגדל גלטה, עם כיפה דמוית חוד של עיפרון בקצהו. במקור היה זה מגדל שמירה ותצפית נגד שריפות אשר פרצו תדיר ואיימו על בתי העץ של השכונה. ממרפסתו מתגלית תצפית מדהימה אל איסטנבול העתיקה ואל מפרץ הבוספורוס, ים השיש וקרן הזהב. ניתן לנוח ולשתות תה במסעדה בנמצאת בקומה העליונה, כשבמקביל ניתן להמשיך וליהנות מהנוף המרהיב של טורקיה.

בקרבת המגדל נמצא בית הכנסת נווה שלום. המעוניינים לבקר בו חייבים לתאם מראש ולהפקיד דרכונים בכניסה בשל נהלי ביטחון קפדניים.
מגלטה ניתן להמשיך צפונה ולהגיע לרחוב איסתיקלל (עצמאות) על שלל חנויותיו. כדאי לבקר במבנה המשוחזר של שוק הפרחים, וללכת לאורכו של הרחוב עד לכיכר טקסים, המרכז המודרני של איסטנבול, סביבו בתי מלון מפוארים ורחובות רחבים.

מקומות שאסור להחמיץ

ארמון טופקאפי - אתר תיירות יפהפה ששום טיול באיסטנבול אינו שלם בלעדיו. ארמון מרהיב, אשר שימש למגורי הסולטאנים בין המאות 15 - 19, וכולו טובל באבני חן, יהלומים וקישוטי זהב. בתוככי הארמון מצוי ההרמון, בו שוכנו נשות ופילגשי הסולטאנים. הארמון פתוח מידי יום והכניסה אליו כרוכה בתשלום. סיור בהרמון כרוך בתשלום נוסף.

המסגד הכחול - המסגד יפהפה מצופה כולו באריחים כחולים, עם שישה צריחים נפרדים. לאורך קירות המסגד פזורים 260 חלונות מעוטרים אבנים צבעוניות בשוליהם. המסגד פתוח בימי ג' ושבת בין השעות 9:00-16:00.

מגדל גאלאטה - המגדל מתפקד כנקודת התצפית הטובה ביותר באזור גאלאטה ושוכן באזור נפרד יחסית של איסטנבול שהיה ידוע בעבר בעיקר כאזור של פשע, סמים וזנות. בשנים האחרונות חל שינוי מהותי באופי המקום, וכיום הוא נחשב לאחד ממרכזי הבילויים וחיי הלילה השוקקים של איסטנבולIstanbul . המעלית פועלת כל יום בין השעות 10:00-18:00.

ארמון דולמה - באחצ'ה - ארמון מרהיב המשתרע על פני 14,595 מ"ר, הכוללים בין היתר 285 חדרים, 43 אולמות, 6 חדרי אמבטיה, ו- 6 מרפסות. כיום משמש הארמון כמוזיאון ובמתחם שלו פועלים שלושה מוזיאונים מעניינים למדי - המוזיאון הארכיאולגי, מוזיאון המזרח העתיק ובית אריחים. המתחם פתוח מדי יום, בין השעות 9:00-17:00
אריה אלאלוף וצוות דיסקברי
חופשה בחו"ל | נופש באיסטנבול



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב