דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיזוק מעצב 

מאת    [ 22/07/2008 ]

מילים במאמר: 2057   [ נצפה 13436 פעמים ]

מהי גישת עיצוב ההתנהגות
עיצוב התנהגות הוא אחת הגישות היעילות והנפוצות ביותר לטיפול בבעיות התנהגות. היא מבוססת על עבודתו של ב"פ סקינר, פסיכולוג אמריקני (1990 - 1904) שהקדיש את חייו למחקר על למידה של בעלי-חיים ובני-אדם. תוצאות הניסויים שערך במעבדה ורעיונותיו, שאותם פרסם בשלושה ספרים (סקינר, 1973; (Skinner, 1948, 1953 ועשרות מאמרים, עוררו התעניינות והשפעה רבה. לדוגמה, הוא טען שישנם תנאים אופטימליים, כמו-מדעיים שבהם יש לגדל תינוקות. סקינר הציע לגדל תינוקות בעריסות זכוכית, שבהן יקבל התינוק את כל צרכיו. כך הוא גידל גם את בתו. המצאה אחרת - כדי להגיע ללמידה אופטימלית הוא פיתח מכשיר שבו מוצג החומר באופן מדורג, ועל כל תשובה נכונה ניתן לתלמיד חיזוק (כדוגמת לומדות המחשב בימינו). מכונות הלמידה שיפרו את התרגול בתחומי לימוד שונים ועוררו התלהבות רבה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה החלו אנשים להאמין שהנה נמצא תחליף למורה האנושי. אבל מכונת הלמידה, כמו הטלוויזיה שבאה אחריה והמחשב בימינו לא מימשו את התקוות שתלו בהם.

בראשית המאה ה - 20 פרח ענף בפסיכולוגיה - ביהוויוריזם. חסידי גישה זו ביקשו לבדוק, בעקבות מחקריו של פאבלוב, איזו השפעה יש לגירוי כלשהו על ההתנהגות. האם לדוגמה, ניתן בעזרת סדרת גירויים לנבא כיצד יגיב בעל-חיים, האם ניתן להתנות את החיה להתנהג כרצונו של הנסיין? תוצאות הניסויים שערכו חוקרי תאוריית גירוי---> תגובה, לא היו מרשימות. סקינר ביקש לבדוק את תהליכי הלמידה מזווית אחרת: איזו השפעה יש לגירוי, שניתן לאחר שבעל-החיים ביצע התנהגות. הוא חיכה עד שהיונה או החולדה בכלוב יבצעו התנהגות כלשהי, ואז נתן להן גירוי (למשל, פיסת מזון) ובדק אם הגירוי הפחית את הסיכויים, שהתנהגות זו תתרחש בשנית או, כפי שקרה לעתים קרובות, יגביר אותה. את הגירוי שמגביר את שכיחות התגובות הוא כינה "גירוי מחזק" (reinforcing stimuli) או "חיזוק". סקינר כינה למידה זו "התניה תגובתית" (אופרנטית), ובעזרת מערכת מורכבת של חיזוקים הצליח ללמד את החיות במעבדה לבצע סדרות מורכבות מאוד של התנהגויות, בדומה לאילוף חיות בקרקס. החיזוק עצמו יכול להיות חיובי או שלילי. לדוגמה, כאשר המחנכת משבחת את התלמידים על התנהגותם הטובה ונותנת להם מדבקות וחייכנים, זהו חיזוק חיובי. באשר לחיזוק השלילי, קיימת אי-הבנה ומורים רבים סבורים שמדובר בענישה, שמפסיקה התנהגות מפריעה (Tauber, 1982). האמת הפוכה - חיזוק שלילי מגביר את הסיכויים שהתנהגות תתרחש, בדיוק כמו חיזוק חיובי. המשמעות "שלילי" פירושה לסלק גירוי שאינו נעים לתלמיד (במקום לתת פרס או מחמאה שהם נעימים לו). היישום של החיזוק השלילי בכיתה מוגבל למדיי, לדוגמה: "מי שיגיש את כל עבודות הבית . . . אמחק לו את הציון הנמוך ביותר".
תכנית החיזוקים, כגורם מרכזי בעיצוב ההתנהגות, נקבעת על-ידי המורה. הוא יכול להחליט על "חיזוק קבוע", הניתן בעקביות בכל פעם שהתלמיד מתנהג כהלכה. מתכון כזה מתאים במיוחד, כשנחוץ להקנות חומר או הרגל חדש. לדוגמה, בכל פעם שהתלמידים נכנסים בשקט לכיתה, מתיישבים ופותחים מחברות, המורה מעניקה לקבוצה שלהם ציון מצטבר, שיוביל לקראת פרס בעתיד. אולם המחנך יכול לבחור גם ב"חיזוק חלקי" הניתן מדי פעם. מתכונת זו עדיפה, כאשר נרכשו כבר הרגלים, והמורה מבקש לשמר אותם.
מושג מרכזי נוסף הוא "הכחדה" - התנהגות נעלמת בהדרגה, כאשר אין מחזקים אותה. התעלמות המורה מהתנהגות מפריעה של תלמיד ודרישה מחבריו להתעלם גם כן היא דוגמה טובה לכך. כדאי לציין שסקינר לא גיבש מעולם מודל למשמעת בכיתה על-פי תאוריית התגובה (אופרנט)---< גירוי שפיתח. עם זאת עקרונות ההתניה האופרנטית ועיצוב ההתנהגות "תורגמו" ע"י חוקרים אחרים לכללים ברורים של עבודה חינוכית (Burke, 1992; McIntyre, 1989; Ullmann & Krasner, 1965).

יישום עיצוב התנהגות
עיצוב התנהגות הוא מודל ייחודי ורב-עוצמה לשליטה בהתנהגות אחרים. יש לו יישומים רבים ומגוונים בכיתה, הן בהגברת הלמידה והן בשיפור ההתנהגות. לכל ההתערבויות ישנו מבנה זהה: 1. המורה צופה בהתנהגות מסוימת של תלמיד יחיד או בקבוצת ילדים. 2. הוא נותן להם חיזוק כלשהו. 3. התלמידים שניתן להם חיזוק ממשיכים להתנהג באותה דרך או משפרים את התנהגותם.
במחקריו מצא סקינר שבעלי-חיים למדו מהר והתאמצו, כאשר ביצעו את ההתנהגות הנכונה וזכו עבורה בחיזוק, יותר מאשר כששגו וקיבלו עונש. בהמשך התברר לו, למעט יוצאים מהכלל, שגם בני-אדם מגיבים טוב יותר על פרסים מאשר על עונשים. לכן נבנתה שיטת עיצוב ההתנהגות, כך שהמורה עובד עם תלמידיו במתכונת חמה, תומכת ומחזקת במקום לכעוס עליהם ולהעניש אותם. את הענישה מצרפים רק במקרים נדירים של תלמידים קשי-חינוך, עפ"י רוב במוסדות שיקום לעבריינים ובבתי-ספר לחינוך מיוחד. בבתי-ספר רגילים מעודדים את המורים להשתמש רק בחיזוקים חיוביים ולהעניש רק כשנכשלו כל האמצעים האחרים. אין להבין מכך שהמורה לעולם מתנהג ברכות. עליו לכעוס עליהם ולהזהיר אותם כשנחוץ, אבל מטרת התוכחה לעזור להם להשתפר בלי לפגוע בהם ולהשפיל אותם.

סוגי חיזוקים
כל גירוי שמגביר התנהגות רצויה עשוי להיחשב חיזוק, החל מעניין פעוט כמו רשות שהמורה נותן לתלמיד לצאת החוצה במהלך שיעור כדי להתאוורר ועד תעודת הצטיינות, שמעניק המנהל בטקס סיום מרגש בנוכחות כל תלמידי בית-הספר והוריהם. גם אם משכורתם של המורים דלה ואינה מאפשרת להם לרכוש פרסים חומריים, עומדים לרשותם חיזוקים חברתיים, גרפיים, מתן חפצים קטנים וסמליים וגם שיתוף תלמידים בפעילויות שונות.

חיזוקים חברתיים - דברי שבח ("עבודה מעולה"), עידוד ("אני משוכנעת שתוכל להתגבר על הקושי), מחוות לא מילוליות (חיוך, ליטוף, לחיצת יד, הבעות פנים וכו'), כל אלה עשויים לדרבן תלמידים רבים.

חיזוקים חזותיים - ציונים מספריים ואחרים, ציור של פרצופים מחייכים וסמלים אחרים (מתאים לכיתות הנמוכות), טבלת הצטיינות התלויה על הקיר, הענקת מדבקות צבעוניות מסוגים שונים וכו'.

שיתוף בפעילויות - ישנם עיסוקים ופעולות בבית-הספר, שתלמידים אוהבים מאוד לבצע. לדוגמה, סיוע לשרת ביה"ס, קישוט הכיתה, חברות במועצת התלמידים וכו'. ניתן להשתמש בכל אלה כחיזוקים.

פרסים חומריים - חפצים, ממתקים ומכשירי כתיבה מהווים חיזוקים משמעותיים, במיוחד לתלמידים צעירים. המורה יכול להסתייע בהורים כדי לרכוש עפרונות צבעוניים, מחקים, מחברות צבעוניות ושאר חפצים שילדים אוהבים. כאשר מדובר בתכנית שאפתנית יותר לעיצוב בהתנהגות, מתייקרים הפרסים בהתאם - אופניים, טיול או מחשב שההורים רוכשים.
יישום תכנית שיטתית לעיצוב התנהגות באמצעות חיזוקים מחייב גישה שיטתית ועקבית, למרות שגם הפעלה חלקית עשויה להניב פירות. בעצם, מורים משתמשים בשבחים ובעידוד כבר שנים רבות, אבל רק החל משנות השישים החלו להשתמש בתכנית חיזוקים לשינוי התנהגות. כשמציעים למורים לנקוט קו זה, חלק מהם מגיבים: "אבל תמיד אני עושה את זה". ואכן, רבים מעודדים את תלמידיהם על בסיס של ניסוי וטעייה. ישנם מורים שסגנונם, כמו רץ למרחקים קצרים, כרוך בתגובות מהירות ומעבר חפוז מנושא לנושא. גישה כזו לא תצלח בביצוע תכנית מובנית המחייבת נחישות. הטרחה הכרוכה בעריכת רישומים, בהקפדה על קיום פגישות עם התלמיד, בשמירה על קשר עם ההורים ובמימוש התכנית גם כאשר מתרחשות תקלות, עלולה לייאש מורים שאינם די עקביים, והתכנית כולה תתפורר.

ישנן מספר גרסאות לעריכת עיצוב התנהגות, אחדות מהוות חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים (ראה: משולש האמצעים - היבטים דידקטיים), ואחרות משמשות תגובה מתקנת להתנהגות בעייתית (משולש האמצעים - התערבות).

שימור התנהגות נאותה
בגישה זו המורה משבח את התלמידים, שמתנהגים כהלכה, ומאותת בכך לאחרים כיצד עליהם לנהוג. לדוגמה, מחנכת כיתה ב' פונה לכיתה: "אני מבקשת שתוציאו מחברות וספרי חשבון". אחדים מצייתים להוראה, בעוד אחרים מפטפטים ומתמהמהים. "אני רואה ששרון, גבי ואורלי כבר מוכנים. . מי עוד. . . כן, גם ישראל וצחי הוציאו ספרים ומחברות . . יפה מאוד". שאר התלמידים עוקבים אחר ההערות ומזדרזים למלא את הוראותיה. בשיטה זו זוכים התלמידים החרוצים לשבח תוך הכוונת אלה שטרם נענו לדרישת המורה. שיטה זו מתאימה לחזק חוקים ספציפיים (לדוגמה: "אני שמחה שאת מצביעה. כן בבקשה, מהי התשובה?") כמו גם לעידוד התנהגות נאותה בדרך-כלל. אסטרטגיה זו יעילה בכיתות הנמוכות של ביה"ס היסודי, בערך עד כיתה ד'. בגיל ההתבגרות מתייחסים התלמידים בציניות, כאשר המורה בוחר לציין בפומבי מישהו מחבריהם. עם זאת שבח הנמסר ביחידות או לקבוצה כולה עשוי להתקבל ברצון.

שמירת חוקים - פרס ועונש
המשבצת הראשונה בשיטה זו היא קביעת קוד להתנהגות הולמת. לדוגמה, מספר כללים שגיבשו מחנכת כיתה ג' ותלמידיה:
א. נתנהג יפה כלפי חברינו.
ב. לא נפגע באחרים או ברכושם.
ג. נמלא את כל המשימות.
ד. אנו עובדים בלי להפריע לאחרים.

הכללים בהירים וברורים לכל התלמידים. הם נכתבו על-גבי בריסטול התלוי במקום בולט בכיתה. המורה משבחת את אלה שמתנהגים היטב, מבהירה שהיא מצפה לציות ומסבירה אילו סנקציות צפויות למי שיפר את הכללים. התלמידים מבינים שההחלטה אם להפר את הכללים בידיהם, ואם פעלו שלא כשורה, צמודה "תווית מחיר" להתנהגותם. כשלימור אינה מפסיקה לפטפט עם שירן במקום לפתור תרגילים, מעבירה אותה תמר לשולחן קדמי יותר, שבו תשב לבדה עד תום השיעור. היא מסבירה שאין זה עונש, אלא תגובה להחלטתה של התלמידה להתעלם מהפעילות בכיתה. התלמידה יודעת שבמעשיה היא מביאה את תגובתה האוטומטית של המורה. מערכת כזו יעילה והוגנת לתלמידים בכל הגילים, משום שהיא מציגה בבהירות את ציפיות המורה, הפרסים והעונשים שהוא משתמש בהם. בכוחם ובמעשיהם התלמידים יכולים לזכות בשבח או בעונש.

כלכלת אסימונים
שיטה זו בעיצוב התנהגות היא הרחבה לטכניקות הקודמות. היא משמשת בעיקר בבתי-ספר לחינוך מיוחד ובמוסדות לשיקום עבריינים. גם כאן מוגדרים מראש הכללים, וכאשר התלמידים מתנהגים לפיהם (מצביעים לפי רשות, יושבים בכיסאותיהם ואינם מסתובבים וכו'), הם זוכים בציון מצטבר הנרשם על הלוח או ב"אסימונים" (דסקיות פלסטיק). כאשר מצטבר הניקוד לכלל ערך מוסכם מראש, זוכה התלמיד בפרס (כגון צעצוע, ספר). אולם אם הוא הפר כללים, המורה עשוי להתעלם או להפחית לו ניקוד. שיטה זו יעילה למדיי בתנאי שהמורה נוהג בשיטתיות ובעקביות ברישום הניקוד ומקדיש זמן מעת לעת להעניק את הפרסים. את הפרסים ניתן להשיג מתוך תקציב בתי-הספר, מתרומות ממפעלים וחנויות וגם מההורים.
עם תלמידים, שמתקשים למלא הוראות, ניתן לנסח חוזה ובו לפרט (רצוי בשפה פורמלית, כמו-משפטית) את סוג ההתנהגות המבוקשת ואת הסנקציות הצפויות על הפרתה. תהליך הניסוח, המתנהל למעשה כמשא-ומתן בין התלמיד למורה מאפשר להם להתמקח ולבסוף להגדיר כל ניואנס בהתנהגות התלמיד והתגובה הנדרשת. עם תום ניסוח החוזה על-ידי המורה והתלמיד כדאי להדפיסו ולערוך טקס חתימה רשמי, רצוי בנוכחות המנהל וההורים. עריכת חוזה מתאימה במיוחד בעבודה עם תלמידים בני 10 - 14.

שינוי התנהגות
המורה יכול להפעיל תכנית לטיפול התנהגותי בתהליך בן ארבעה שלבים (בנש"ק, 1994): א. הגדרת הבעיה ב. מדידה וקביעת התכנית ג. הפעלת ההתערבות ד. הערכת התוצאות ושינוי התכנית.

א. הגדרת הבעיה
הצעד הראשון הוא בהחלטת המורה איזו התנהגות ברצונו לשנות. מוטב לבחור התנהגות אחת נראית לעין ובת מדידה, למשל פטפוט בכיתה, תגרות בחצר, אי הכנת שיעורי-בית וכיו"ב. בחירה קפדנית עשויה לעתים "לתפוס כמה ציפורים במכה אחת", למשל, כאשר מטפלים באיחורים ומצליחים להפחית גם תופעות של שוטטות והסתבכות בתגרות בחצר. עם זאת מוטב שלא לבחור בו-זמנית בכמה דפוסי התנהגות. הרצון להשיג שינוי כולל ומהיר עלול להוליד אכזבה, בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת". גם הגדרות המשקפות דפוס אישיות ("עצלנות") או טווח רחב ומעורפל של מעשים ("התחצפות"), עלולות להכשיל את המהלך. לאחר שאפיין את ההתנהגות ("הילד מסתובב בכיתה"), על המורה להגדיר את ההתנהגות שהוא מבקש להקנות ("עליו לשבת בכיסאו 90% מזמן השיעור").

ב. מדידה וקביעת התכנית
על המורה להכין את טבלת השעות והימים, להניחה על שולחנו ולרשום במהלך השיעור כל אימת שהתלמיד מבצע את ההתנהגות שנבחרה. כדי שהרישום יהיה אמין, רצוי שיימשך לפחות שבוע ימים ויכסה מגוון רחב של שעות הלימוד והמקצועות הנלמדים. בתום איסוף הנתונים יש לנתח אותם. כדאי לבדוק אם יש יותר הפרעות בשעות מסוימות, למשל בסוף יום הלימודים, ואם התרחשו פחות הפרעות אצל מורים מסוימים או בנושאים, שהתלמיד אוהב ללמוד. הניתוח עוזר לאתר את הגורמים המחזקים את ההתנהגות המפריעה. התוצאה שמתקבלת והניתוח הם קו-הבסיס שממנו יוצאים לדרך.
כדאי לציין שמורים מתקשים להתרכז בו-זמנית בניהול השיעור וגם במעקב וברישום של התנהגות תלמיד יחיד. ייתכן שעקב כך מורים ממעטים להשתמש בעיצוב התנהגות. כדי להקל עליהם מוטב לגייס, אם ניתן, צופה מיומן.

קביעת התכנית. בשיחה מקדימה עם ההורים מבהיר המורה את כוונותיו ומזמן פגישה עמם ועם בנם או בתם. ייתכן שיזדקק לעזרתם ברכישת הפרס וגם במעורבות ובעידוד שלהם.
"בתקופה האחרונה אתה מסתובב המון בשיעור. זה מאוד מפריע. הרבה פעמים הערתי לך, העברתי אותך לשולחן קדמי, שום דבר לא עזר. בשבוע שעבר רשמתי את כל המקרים בהם קמת ללא רשות מהכיסא במהלך השיעור (מראה את הגרף). בממוצע קמת מהכיסא שבע פעמים. הייתי רוצה לערוך אתך תכנית אחרת. אני ארשום בכל פעם שאתה מסתובב ללא רשות, ובסוף היום ניפגש כדי לראות כמה מקרים כאלה היו. אם היו בכל שיעור עד חמישה מקרים של הסתובבות אני אסמן עיגול ירוק בטבלה הזו (מראה דוגמה שהכין). אם יהיו יותר מחמישה לא אסמן כלום. אם במשך השבוע יצטברו בסך-הכול 15 עיגולים ירוקים או יותר תקבל פרס (המורה והתלמיד מנהלים משא-ומתן על מהות הפרס, ולבסוף מסכמים בכתב את התכנית וחותמים עליה).

לאחר שהמורה הגדיר קריטריון להתנהגות שתביא לידי חיזוק, איתר ביחד עם הילד את הפרס או את העונש וקבע באילו נסיבות יימסרו התוצאות והחיזוקים, מגיע שלב הביצוע.

ג. הפעלת ההתערבות
המורה ממשיך לערוך תצפית ובמקביל נותן לתלמיד את החיזוקים בהתאם לסיכום ביניהם. יישום תכנית לשינוי התנהגות נמשך לרוב שבועות ספורים, ואת השינוי קל לראות כמעט מיד. חשוב שהמורה ישבח את התלמיד בנוסף לחיזוק שהוא מעניק לו.

ד. הערכה
מקובל לערוך בתום תקופת ההתערבות הפסקה בת שבוע-שבועיים כדי לבחון את יציבות השפעת התכנית. אם ההתנהגות נשארת יציבה, מסיימים את התכנית. אם חלה נסיגה, חוזרים אל החיזוקים. זוהי מתכונת פעולה של א-ב-א.
אם התכנית אינה משנה את התנהגות התלמיד, ייתכן (א) שהחיזוק שנבחר או העונש אינם אפקטיביים, למשל כשהם מתחרים במסרים סותרים שהתלמיד שומע מהוריו. (ב) המשימה קשה והילד אינו מסוגל לעמוד בקריטריון שנבחר. במקרה כזה כדאי לבחור בצעד התחלתי קל יותר. (ג) הפעלת התכנית אינה עקבית.



ד"ר אליעזר יריב, מרצה במכללת גורדון לחינוך, הוא פסיכולוג חינוכי מומחה המתמחה בתחום ניהול המשמעת בבית ספר ובשיפור אקלים הכיתה. ד"ר יריב חיבר את הספרים "שיחת משמעת" ו"שקט בכיתה בבקשה" ועשרות מאמרים. מאז 1990 העביר ד"ר יריב מאות סדנאות והרצאות בתחום.

ד"ר יריב הוא מייסד וחוקר בכיר במכון 'מעל>הממוצע' העוסק בדירוג אוניברסיטאות ומכללות, ערך את הספר ' http://campus-il.info/guide">המדריך להשכלה גבוהה' (בשיתוף עם גיא יריב, מנכ"ל המכון ומרצה לדיבור מול קהל.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב