דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנוני מס בפירוק איגוד מקרקעין - לפי החוק החדש (א') 

מאת    [ 19/12/2005 ]

מילים במאמר: 766   [ נצפה 4914 פעמים ]

בתיקון 50 מ-7.11.01 נוסף סעיף 71(ב) לחוק מיסוי מקרקעין, הקובע כי בפרוק איגוד שהפך לאיגוד מקרקעין אחרי 7.11.01 יחולו הוראות סעיף 93 לפקודה. הנציבות גילתה דעתה שהסעיף איננו חל על איגוד שמלכתחילה נוצר כאיגוד מקרקעין אלא רק על איגוד שהיה רגיל והפך לאיגוד מקרקעין אחרי 7.11.01. בהנחיה זו יש הקלה רבה לעומת הפרשנות המחמירה, והיא עדיין לא משאירה פתח ליצור איגודי מקרקעין גם אחרי 7.11.01 מבלי שתחולת סעיף 93 תחול לגביהן. בהמשך נראה כי תיקון זה יצר פתח לתכנוני מס.
ברפורמה, בתיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין ותיקון 130 לפקודת מס הכנסה (25.5.02) תוקן גם סעיף 93(ג) ונקבע בו כי ניתן להחיל בתקנות את סעיף 93 לפקודה על פירוק איגודי מקרקעין. גם תחולת סעיף זה מותירה תכנוני מס רבים.
ואכן, ב-18.1.04 חתם שר האוצר על תקנות בנושאים אלו. תקנות אלו אושרו לאחר מכן ע"י ועדת הכספים של הכנסת, ועל פיהם תחולנה ההוראות הנ"ל בפירוקי איגוד מקרקעין מ-1.1.03. התקנות טרם פורסמו ברשימות. בהקשר לתחולתן הרטרואקטיבית מ-1.1.03, הרי יש הטוענים כי תחולה זו מנוגדת לחוק.
על פי תקנות מס הכנסה (קביעת נכס), התשס"ד-2004, שתוקנו מכח סעיף 93(ג) הנ"ל נקבע כי הוראות סעיף 93 לפקודה תחולנה בעת פרוק איגודי מקרקעין על כל רכוש, לרבות מקרקעין, אך למעט על "זכות במקרקעין שמכירתה פטורה ממס". "זכות שמכירתה פטורה ממס" הוגדרה בתקנות הנ"ל כ"זכות במקרקעין או זכות באיגוד מקרקעין" הפטורים לפי סעיף 71(א) לחוק מיסוי מקרקעין. עוד נקבע בתקנות הללו כי בחישוב המס על מכירת המניות של בע"מ, בחבר בני אדם, שקיבל את זכות המקרקעין הפטורה, כאמור, יופחת ממכירן המקורי של המניות חלקה היחסי של העלות ביחס של שווי המקרקעין שהועברו בפטור לס"ה שווי החברה. הוראה זו מחלקת למעשה את הפירוק של איגודי מקרקעין לשני חלקים. האחת חלק המקרקעין, השניה החלק הניכסי הרגיל.
במקביל, באותו תאריך אושרו גם תקנות מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (החלת הוראות הפקודה בפרוק איגודי מקרקעין מסויימים), התשס"ד-2004, שנחקקו מכח סעיף 71 לחוק מיסוי מקרקעין. גם תחולתן מ-1.1.03 וגם לגביהן קיימת שאלה על התוקף החוקי של תחולתן הרטרואקטיבית. יאמר כי בוועדות כספים קודמות לא היו עוברות תקנות בתחולה רטרואקטיבית של מעל לשנת המס השוטפת. על פי תקנות אלו, בנוסף לאמור ב-71(ב) (תחולת סעיף 93 לפקודה על פירוק איגוד שהפך לאיגוד מקרקעין אחרי 7.11.01) יחולו הוראות סעיף 93 גם על איגוד שהפך לאיגוד מקרקעין אחרי 7.11.01 בשני מקרים אלו:
1. לא ניתן לזכות במקרקעין פטור לפי 71(א) בעת הפירוק (לדוגמא שההעברה היתה בתמורה למשכנתא שנרשמה ע"ש בע"מ);
2. במועד שבו הוחל הפירוק של איגוד המקרקעין או בסמוך לפניו היה לאיגוד נכס כלשהו שאינו זכות במקרקעין גם אם ניתן לקרקע פטור לפי 71(א).
בהרצאה בנושא שנשא כאמור צבי פרידמן בלשכת רו"ח, הוא מביא שני תכנוני מס שפתח המחוקק בתקנות. ראשית נקבע כי סעיף 93 לא יחול על העברת תמורת מזומן למכירת קרקע לצד ג' לאחר תחילת פרוק של איגוד מקרקעין, מאחר וסעיף 93 לא חל עליו מפורשות מכח התקנות! התוצאה: מס 36% על כסף ממכירת קרקע המועבר ליחיד (וחסכון מס של עד 50% על קרן עלות הנדל"ן המועברת ליחיד, שעלותה במניות היא אפס). תכנון שני שהביא רו"ח צבי פרידמן הוא רכישת נדל"ן בכל הרווחים הראויים לחלוקה. רווחים אלו, אילו נמשכו כדיבידנד או על פי סעיף 94 לפקודה, היו חייבי מס ב-25%. לפי פרידמן ירד המיסוי בפירוק ל-10%: רכישת נדל"ן (5% מס רכישה) ומכירתן אח"כ (ללא רווח) תחוייב ב-10% מס סה"כ (5% בפירוק + 5% מס ברכישה) ולא 25% מס, וזאת על פי התקנות החדשות.
שאלת פרשנות הוראות התקנות לתיקוני סעיפים 71 (תיקון 50) ו-93 (תיקון 130) מעוררות את הצורך לדון מחדש בכל נושאי דיני פירוק איגודי מקרקעין. עו"ד מיכל הנר דויטש, הממונה על הנושא במיסוי מקרקעין, שהרצאה אף היא באותו כנס, עדכנה כי על פי תחולת חוזר בנושא פירוקים, שייצא בקרוב ע"י נמ"ה, יקבעו גם את הוראות נוהל הטיפול השומתי שיחולו על סעיפי הפירוק החדשים בעקבות הרפורמה. לפי דברי מיכל דויטש בשומת מניות חייבת בפירוק איגודי מקרקעין (לדוגמא איגודים שיש בהם מזומן, או שמכירת הקרקע לבע"מ איננה פטורה) יטפלו רשויות מיסוי מקרקעין, ואילו בפרוק של איגוד רגיל, שבבעלותו מקרקעין, תטופל חבות במס על מניות האיגוד המתפרק במשרדי השומה ואילו שומת המקרקעין תטופל במשרדי מס שבח. הפיצול מוזר, נוגד את מטרת האחדת ופישוט הפרוצדורות שנוקט בו מר איתן רוב, נציב המיסים החדש, על פי מדיניותו לפישוט והאחדת המערכות.
כותב רשימה זו פונה מכאן לקברניטי הנציבות כי ינווטו ספינתם לאותו חוף, שם מחכה להם איתן רוב. תופעה: עובדים נאמנים מובילים את ספינת מס השבח לחוף אחר, שונה ומנוגד למדיניות איחוד האגפים, ששר האוצר התחייב לה כלפי הציבור.
תסמונת זו המזכירה את תסמונת "Yes Minister" בכל הדרה ראוי שתתעשת ותשנה כיוון, כך שהטיפול כולו בפירוקים יהיה רק במשרדי מס הכנסה. הנושא גם קל במיוחד לאור תחולת סעיף 93 על פירוקי איגוד מקרקעין, כך שאין כל מומחיות או יחודיות (סיבה הנטענת ד"כ ע"י משרדי מס שבח) בפירוק איגודי מקרקעין. בשבוע הבא נסקור את התקנות.
אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב