דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקורת קונצרט-סטבאט מאטר-דבוז'ק-תז ס י-ם 

מאת    [ 16/07/2008 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 2520 פעמים ]

לאוהבי המוסיקה הקלאסית וביחוד לאלה האוהבים יצירות בהן פרק מקהלתי היתה השבוע "עבודה"רבה.
הושמעו שלושה קונצרטים כאלו עם תזמורות שונות ומקהלות שונות.
תחילה שמענו את הפילהרמונית עם הסימפוניה מס'3 של מהלר,לאחר מכן פולנג-גלוריה וס' מס'9 -בטהובן עם תז רשל'צ ואמש את סטבאט מאטר מאת דבוז'ק עם התזמורת הסימפונית ירושליים.

יצירה זו שנכתבה בעקבות אסונות שקרו במשפחתו של המלחין-פטירת בתו בת היומיים,בתו בת ה11 חודשים ובנו בן השלוש, אפשר לומר כי היא בעצם מוסיקה על כאבו האישי בהסתמך על תמליל המפורסם.

סטבאט מאטר הנה יצירה -קינת אם על מות בנה .מלחינים רבים חיברו מוסיקה עפ"י טקסט נוצרי ידוע שנכתב במאה ה14 אך דבוז'ק שינה שינויים לא משמעותיים את הטקסט.
בניגוד למלחינים אחרים שכתבו סטבאט מאטר דבוז'ק כתב את יצירתו עם מסר אופטימי.
היצירה שלו הנה יצירה עם רגש ומשתתפת בצערה של האם שאיבדה את בנה ומבכה אותו.
זאת יצירה מלאת פיוט וסבל אך יחד עם זאת לא מדכאה, עם רוח אופטימית וצליל של תקוה.החיים חייבים להמשך.

בביצוע הפעם השתתפו במסגרת הסידרה הליטורגית של האופרה הישראלית התז' הסימפונית ירושלים-מנצח ג'יימס
ג'אד,המקהלה הפילהרמונית ת"א והסולנים לריסה טטוייב,סבטלנה סנדלר,פליקס ליבשיץ ופיטר סטרומר.

יצירה זו מלאת הרגש כאמור היתה צריכה לרגש את המאזינים וכן את המנגנים אך זה לא קרה לפחות אצלי.
זאת יצירה שיש לה תוכן ,מתח פנימי רב שיאים מפוזרים לאורך כל היצירה וכל זאת לא כל כך הורגש בביצוע הפעם.
המנצח האורח מבריטניה לא הצליח להלהיב את התזמורת,לבנות את המתח הפנימי הרגשני שביצירה ולהבליט אותו ובהתאם לכך התזמורת ניגנה בסדר אך לא יותר מזה וכך יצאה ידי חובתה.

המקהלה נתנה את המקסימום שהיא יכולה ובהשואה למרכיבים האחרים של הקונצרט היה זה מספיק.השירה היתה אחידה וטובה.

לא כך היה עם הסולנים.
אתחיל מהסוף להתחלה.
הבס בריטון-סטרומר היה אפטי,קול חלש ו"נחבא אל הכלים" .
ליבשיץ-טנור וטטוייב-סופרן ששמענו לא מזמן ביבגני אונגין, ושם היו טובים מאוד, לא התאימו בקולותיהם ליצירה מסוג זה שנוגן.בניגוד לטטוייב, ליבשיץ שר שירה משוללת כל רגש וללא הבעת פנים המראה על רגש כל שהוא.
סנדלר-מצו סופרן בקטעי הסולו שלה היתה טובה מאוד.יש לה קול חזק ונעים ביותר.
לאורך כל היצירה וביחוד כאשר כל ארבעת הזמרים שרו ביחד, קולות הנשים עלו על קולות הגברים ולא פעם הם כוסו לגמרי ע"י הנשים כאשר הקול הדומיננתי היה של טטוייב.

לראות או לא לראות:למרות מה שכתבתי, הקהל הצמא כנראה ליצירות כנסייתיות ליטורגיות קיבל את הביצוע במחיאות כפיים ממושכות.
נכתב על ידי elybikoret , 16/7/2008 11:20
ELYBIKORET



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב