דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניצחון החזבאללה: מחירן המתמשך של עסקאות חילופי השבויים 

מאת    [ 15/07/2008 ]

מילים במאמר: 501   [ נצפה 3322 פעמים ]

ב- 29 ביוני, 2008, הקבינט הביטחוני אישר עסקת חילופי שבויים עם ארגון הטרור השיעי, חזבאללה. העסקה תכלול, ככל הנראה, את החזרת גופותיהם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שני חיילי המילואים שנחטפו ערב מלחמת לבנון השנייה.

העסקה תספק למשפחות גולדווסר ורגב את סגירת המעגל הנדרשת לאחר שנתיים של המתנה מורטת עצבים, במהלכה סירב החזבאללה, בניגוד לחוק הבינלאומי, לספק כל מידע אודות מצבם הבריאותי של החיילים. אלא שבעוד העסקה תסב מעט הקלה רגשית למשפחות, המחיר הגבוה שנדרשת ישראל לשלם עבורה עלול לסכן את יעדיה האסטרטגיים.

חילופי אסירים אינם תופעה חדשה. הם מונהגים בין מדינות יריבות כבר מאות שנים. בעת המודרנית, עסקאות כאלה מוכוונות על ידי החוק ההומניטארי הבינלאומי המעוגן באמנת ז'נבה מ- 1949. הגישה כלפי חילופי אסירים במסגרת זו היא ברורה מאד: בתום סכסוך, המדינות היריבות מסדירות ביניהן עסקה לחילוף חיילים שבויים וכל צד מחזיר את החיילים שבידיו. לפני כן, החיילים שנתפסו זכאים למעמד של שבויי מלחמה וכל מדינה חייבת לספק להם מתקנים וטיפול ראויים, כמו גם קשר עם העולם החיצון.

בעשורים הראשונים לקיומה, ישראל ביצעה עסקאות חילופין בתום מלחמותיה נגד מדינות ערב על פי המודל שנקבע באמנת ז'נבה. מאז, עם זאת, השתנו חוקי המשחק. אויביה של ישראל עברו משימוש בצבאות סדירים כמודוס אופרנדי העיקרי שלהם לשימוש בארגוני גרילה כמו החזבאללה. ארגוני הטרור האלה פועלים מחוץ למסגרת המשפטית של חוקי המלחמה ומבצעים באופן שיטתי פשעי מלחמה, כגון תקיפת מטרות אזרחיות.

כתוצאה מניהול חילופי אסירים עם אותם ארגוני טרור, כאילו היו מדינות שומרות חוק, ישראל עלולה להיתפס כמי שמשדרגת את מעמדם הבלתי חוקי של הטרוריסטים ופושעי המלחמה. בו בזמן, ישראל ממעיטה מערכם של החיילים הישראלים כאשר היא מתעלמת ממניעתן השיטתית של זכויותיהם בשבי ארגוני הטרור. הנזק שדפוס פעולה זה גורם הן לחוק הבינלאומי והן למערכת הצדק הפלילית הבינלאומית הוא אדיר.

כשישראל חותמת על עסקאות בלתי שוויוניות, כמו עסקת ג'יבריל, טננבאום או גולדווסר ורגב, זהו אך טבעי שאויביה יסיקו שחטיפת חיילים ואזרחים ישראלים, ורמיסת זכויותיהם החוקיות בשבי, הן פעולות רווחיות ביותר. עסקאות אלה מציגות את ישראל כמי שמוכנה לוותר על כל זכויותיה החוקיות ולהיענות לכל דרישותיהם של ארגוני הטרור. יתרה מזאת, העסקאות מסייעות לארגוני הטרור להתחזק פוליטית בעולם המוסלמי והערבי ולהגדיל את התמיכה הציבורית בהם. כך, למשל, במסגרת העסקה הנוכחית, עלה בידי החזבאללה לשחרר מחבל ידוע (סמיר קונטאר), לחלץ מידע אודות ארבעה דיפלומטים איראניים נעדרים ולהבטיח את שחרורם של אסירים פלסטיניים.

עסקת גולדווסר רגב - כפי שניכר מסטיותיה ממודל אמנת ז'נבה - איננה מצייתת לחוק ההומניטארי הבינלאומי, פוגעת בהרתעה הישראלית, מעודדת חטיפות נוספות בעתיד ומסכנת את חייהם של אלו שעלולים ליפול בשבי החזבאללה או כל ארגון טרור אחר. הערך שישראל מעניקה לחייו של אדם אחד ראוי לשבח, אך תרגומו למדיניות של כניעה לדרישותיהם של מחבלים מעצים עוד יותר את המחיר המנופח ממילא של חילופי האסירים.

מדיניותן המתמשכת של ממשלות ישראל להיכנע למחירי הכופר הגבוהים של שחרור חיילים ישראלים חטופים (או גופותיהם) ובתמורה לשחרר מאות מחבלים עומדת בסתירה לזכויות והמחויבויות של ישראל מתוקף החוק הבינלאומי. בתגובה לביקורת הציבורית שהתעוררה בנושא, הקימה לאחרונה ממשלת ישראל ועדה לניסוח קווים קשוחים יותר למו"מ עתידי. קווים אלה צריכים לשדר מסר לאויביה של ישראל כי מעתה והלאה, חילופי השבויים יהיו מאוזנים יותר ורגישים יותר לחוק הבינלאומי ולשיקוליה האסטרטגיים של ישראל.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב