הפטנט של עיריית ירושלים לשיפור השירות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הפטנט של עיריית ירושלים לשיפור השירות 

מאת    [ 14/07/2008 ]
מילים במאמר: 622   [ נצפה 3901 פעמים ]

 
 

שיפור איכות השירות העירוני לתושב, הוא מטרה ויעד בעדיפות עליונה בעיריית ירושלים. על קביעת הנושא כיעד אסטרטגי של העירייה הכריז  ראש העיר הנוכחי מר אורי לופוליאנסקי בשבועות הראשונים לאחר שנבחר לתפקיד. בנושא זה הוא זכה להסכמה ולתמיכה כללית הן מצד מינהל העירייה והן מצד גורמי ציבור מחוץ לעירייה.

לופוליאנסקי באמת מייחס חשיבות לנושא. הוא גם הנחה מספר פעולות בתוך העירייה שמטרתן לקדם את השירות העירוני לעבר היעד שהוצב לו. לא תמיד הכוונות הטובות מספיקות. גם לא די לקבוע סיסמא ולוגו "פשוט לתת שירות" על ניירות המכתבים של העירייה ובפרסומיה השונים . נכון שלתת שירות איכותי זה חשוב אבל זה בכלל לא פשוט. 

הימים האחרונים מספקים דוגמא לכך כיצד הפעלת שירות עירוני חיוני בירושלים עומדת בסתירה מוחלטת להצהרות בדבר שיפור השירות לתושבי העיר. מודעה שפרסמה העירייה בעיתונות המקומית נשאה את הכותרת הגדולה "לשיפור השירות..." וכללה את "הבשורה" הבאה : " המחלקות – רישוי הבנייה, מידע תכנוני , והיטל השבחה בתחום הרישוי יסגרו לקבלת קהל בין התאריכים 6-17.7.08. זאת על מנת לקדם את הטיפול בתיקים הקיימים. בשולי המודעה מופיע כמו בכל פרסומי העירייה הלוגו "פשוט לתת שירות".

 לא צריך לפרט עד כמה חיוני השירות של מתן היתרי בניה , ומידע בתחום , וכן קביעת הצורך בתשלום או פטור מהיטל השבחה, לצורך קבלת היתר בנייה או השלמת עסקת קניה/ מכירת דירה. מההודעה עולה כי הפיגור בטיפול העירייה בפניות הציבור בתחום זה נמשך  זמן רב מאוד. כל כך הרבה זמן עד שגם לעירייה ברור  שכך זה לא יכול להימשך.

מבלי להיכנס יתר על המידה לפרטים הרי ברור שאם יש פיגור משמעותי בטיפול, הרי מלבד ההתמרמרות של הנפגעים שהביורוקרטיה העירונית "מטרטרת" אותם, יש במצב גם עידוד לעבריינות בנייה והתחמקות מתשלום היטלי השבחה. וזה רק על קצה המזלג.  הפיתרון של עיריית ירושלים למצב עגום זה הוא פשוט. משביתים את השירות לחלוטין לתקופה מסוימת. יהיה בכך "רווח"  כפול נוסח עיריית ירושלים. לא יתקבלו לטיפול בתקופה זו פניות חדשות להוצאת היתרי בנייה ושומות היטל השבחה.כך לא ייווצר פיגור ואי אפשר יהיה להתלונן על סחבת בטיפול בפניות משום שאי אפשר יהיה להגיש אותן.

 למה הדבר דומה? להפסקת השירות במשרד הרישוי שהעובדים משביתים אותו בימים אלה.  אם אין שירות אין לחץ עבודה ואין גם תלונות על הפקידים. ההבדל הוא שבמשרד הרישוי ננקט הצעד במסגרת מאבק של העובדים בהנהלה. בעיריית ירושלים משביתים את השירות לציבור במסגרת "החתירה לשיפורו". אבל איך השירות יהיה איכותי יותר אם מבטלים אותו.

אגב במודעה על סגירת קבלת הקהל נאמר בכותרת "לשיפור השירות", אך בהמשך הוצבו שלש נקודות . אולי ביקשו לרמוז שלא מדובר באמת בשיפור? ומה תגובת עיריית ירושלים - אין תגובה. לפני השלמת עריכתה של הרשימה הפניתי מספר שאלות לדוברות עיריית ירושלים בתקווה לקבל הבהרות והסברים ענייניים להחלטה. אלה היו השאלות : 

כמה תיקי בקשה ממתינים לתשובה . כמה זמן בממוצע יש להמתין לתשובה כעת. בכמה יקוצר זמן ההמתנה לאחר מבצע "חיסול הפיגור". האם יסתיים הטיפול בכל התיקים הממתינים עתה ביחידה . האם הפסקת קבלת קהל וקליטת פניות חדשות - לא תפגע בציבור הנזקק לשירות. האם לא ניתן היה להיערך אחרת? מה הצפי לסיום טיפול בתיק בקשה בתום מבצע "חיסול הפיגור". אלו צעדים ננקטים על מנת שהתופעה לא תחזור על עצמה בעתיד. 

השאלות  נמסרו בראשית החודש. בהיעדר תשובה נשלחו תזכורות. חמש תזכורות בכתב ועוד שתיים בע"פ . בכל אחת מהשיחות שהתנהלו ברוח טובה נאמר: "היום תימסר תגובה..." אבל לא תגובה ולא נעליים. חיפשתי תשובה/ הסבר בפרסומי העירייה האחרים. באתר האינטרנט של העירייה ישנו משפט המבשר על הפסקת השירות וקבלת הקהל במסגרת "שיפור השירות."..לא יותר. שום הסבר.  

כדאי לציין שלא בטוח כלל שמדובר ב"מבצע חד פעמי לחיסול פיגורים" משום שבשנים האחרונות כבר סגרו את קבלת הקהל בגלל אותה סיבה. האם אי אפשר להיערך מבלי לסגור את קבלת הקהל ולפגוע בציבור הנזקק לשירות? אולי היה אפשר. אך העירייה בחרה אחרת.

 לא בשולי דברים אפשר לתמוה על היעדר תגובת דוברות העירייה. הסבר אפשרי? או שאינם יודעים מה להשיב, או שהם חושבים שלא צריך להשיב/ לא חשוב להשיב. סביר שגם זה וגם זה. וככה זה.

 גילוי נאות: הכותב עבד בעבר בעיריית ירושלים 

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב