דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהלת שכונה 

מאת    [ 14/07/2008 ]

מילים במאמר: 603   [ נצפה 4710 פעמים ]

להקמת מינהלת שכונה יתרונות רבים: הוזלת עלויות, קידום אינטרס השכונה ורווחת הדיירים מול העירייה ורשויות השלטון וכן קבלת תנאים והטבות מיוחדות לדיירי השכונה.
כולם יודעים מה זה ועד בית, אבל הרבה לא יודעים מהי מינהלת שכונה, ולמה צריך את זה בכלל. בדרך-כלל מתאגדת מינהלת כעמותה (תאגיד הפועל שלא למטרות רווח) ומנוהלת על-ידי נציגי הדיירים הנבחרים על-ידם אחת לפרק זמן קבוע (בדומה לוועד בית). המינהלת, כאישיות משפטית עצמאית, רשאית להתקשר עם קבלנים בחוזים, להעסיק עובדים ולפעול בשם דיירי השכונה בפני הרשויות והגורמים השונים.

על היתרונות הרבים שבהקמת מינהלת ניתן למנות, בין היתר את היתרונות שלהלן:
הוזלת עלויות - בין היתר בשל העסקת עובדים קבועים על-ידי המנהלת עצמה והתקשרות ריכוזית עם קבלנים וגורמים חיצוניים;

קידום אינטרס השכונה ורווחת הדיירים - טיפול בענייני הדיירים אל מול העירייה ורשויות השלטון. לעניין זה ערך מוסך גדול יותר ביחס ישיר לכמות הדיירים המיוצגת על-ידי המנהלת;

שיפור תנאים וקבלת הטבות מיוחדות - קבלת הצעות אטרקטיביות עבור דיירי השכונה, איתור פרויקטים והשקעות מיוחדות לטובת הדיירים.

מהאמור לעיל עולה כי ככל שיהיו במינהלת נציגויות של בתים רבים יותר כך תגדל האפקטיביות והכדאיות שבהקמתה וניהולה. כך למשל, במקום העסקת עובדי ניקיון וגננים, לכל בית בנפרד, עשויה המינהלת להעסיק עובדים קבועים שיוזילו את העלויות (אף למחצית) מאלה המשולמות ללא מנהלת על-ידי הדיירים. המנהלת עשויה לפעול אף לשיפור הניקיון ומראה השכונה והשירותים השונים המסופקים לדיירים על-ידי הפעלת לחץ על הרשויות או התקשרות עם קבלנים פרטיים. מנהלת אף עשויה לתרום לשינויי ייעוד קרקע בתחומה, להיתרי שימוש חורג והטבות בנייה ולזכות בהטבות רבות נוספות מהרשות המקומית (במיוחד בתקופת בחירות...).

קיימות מנהלות שחסכו סכומים מספיקים לרכישת דירות בשכונתן ולהשכרתן או לשיכון עובדיהן הקבועים בהן. השקעות מעין אלה ואחרות, מאפשרות הכנסות נוספות למנהלת והפחתת הוצאותיה כך שבסופו של דבר ניתן יהיה להפחית אף את הוצאות הדיירים ו/או להגדיל את התשומות לרווחתם.

בניגוד לוועדי בתים משותפים, עשויה מינהלת לשלם משכורות סמליות לנציגיה הבכירים, כגון יו"ר וסגנים, הן כדי לעודדם להשקיע חלק ניכר יותר מזמנם בענייני המנהלת, והן כדי לעודד את המתאימים והמוכשרים ביותר לנדב עצמם לטיפול שוטף בענייני השכונה.

בדרך-כלל נעזרות מנהלות בשירותיהם של רו"ח ועו"ד המפקחים על פעילותן והמאפשרים עמידה על זכויות הדיירים והמינהלת, בין היתר, מול הרשויות השונות, עובדי המינהלת, קבלנים וגורמים חיצוניים. כך לדוגמא, חיוב חריג מצד הרשויות (בארנונה למשל) או ביצוע עבודה רשלנית על-ידי קבלן, עשויים להביא לפעולה משפטית של המנהלת כנגדם לשם פיצוי הדיירים.

לשם המחשת הכדאיות שבקיום מנהלת נבחן את הדוגמא שהובאה מקודם: עובדי ניקיון. עלות ממוצעת של עוזרת בית לדייר היא כ-30 ש"ח לשעה ומשך עבודתה הוא בממוצע כשלוש שעות לדירה בשבוע ובסה"כ 360 ש"ח לחודש. עם תוספת של כ-10 ש"ח המשולמת לנסיעות בכל שבוע מגיע הסכום ל-400 ש"ח לחודש.

בהנחה שהעסקת עוזרת בית על-ידי המנהלת עשויה לעלות למשל כ-4,500 ש"ח (כולל מסים,
ביטוחים ותנאים סוציאליים). הרי במידה שאותה עוזרת תעניק את אותו השירות שקיבלו הדיירים בעבר (3 שעות אחת לשבוע) תוכל היא לשרת 15 דיירים בשבוע. כתוצאה מכך תוזל העלות לדייר מ-400 ש"ח לכ-300 ש"ח, קרי: חסכון מיידי של כ-25%. כאמור לעיל, קיימות דוגמאות רבות בהן עשוי החיסכון להיות ניכר אף יותר (למשל כאשר משווים בין העסקת גנן באמצעות חברה קבלנית להעסקתו על-ידי המנהלת תוך חסכון עלות ה"תיווך" של הקבלן).

עם הקמת מנהלת נשאר בדרך-כלל הסכום המשולם על-ידי הדיירים (לוועד הבית) ללא שינוי, אך התועלת המופקת ממנו, תוך שיתוף פעולה זה של הדיירים, היא רבה יותר. במידה ומעוניינים הדיירים בשירותים נוספים שלא היו קיימים קודם לכן (כגון עוזרות בית המועסקות על-ידי המנהלת) עשוי הסכום הקבוע לעלות במידה זו או אחרת על חשבון חסכון סכומים גבוהים יותר המשולמים על-ידי הדיירים באופן עצמאי.

לשכונות גדולות ובמיוחד לכאלה הכוללות בניינים רבי-דירות או כאלה המתוחזקות ברמה גבוהה יחסית כדאי יהיה לשקול ברצינות הקמת מנהלת שכונה. לשם כך כדאי יהיה לפנות לעורך-דין העוסק בתחום כדי לברר את השלכות העניין, אופן הקמת המנהלת, תפעולה השוטף ותחומי אחריותה
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב