דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רקע לפני הפיטורים - מסטארט-אפ לדמי אבטלה 

מאת    [ 14/07/2008 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 2872 פעמים ]

מצב תעשיית ההיי-טק בישראל (כמו גם ענפים אחרים), כידוע, סובל מנפילות ביקוש חדות מעת לעת. בשנים האחרונות ראינו כיצד חברות סטארט-אפ נעלמות שלעומת שצצו. עובדים רבים מוצאים עצמם שוב ושוב נאלצים לתור אחר מי שישלם את שכרם ואת הפרשות המעביד. המנכ"ל, שהיה עד כה החבר הטוב ביותר שלהם, משיב בהתחמקות ומבטיח ש"יהיה בסדר", שהחוב ישולם ומבקש מהם להמשיך לעבוד "רק עוד חודש אחד" עד התשלום. בפרק זה נציג מספר נקודות למחשבה למפוטר או לעומד להיות מפוטר - רגע לפני שהחברה והמנהלים מתפוגגים להם.

חברות הסטארט-אפ מתאיידות בשל המיתון והיעדר השקעות. העתיד אף הוא אינו מבשר טובות. מפוטרי ההיי-טק, הרגילים לעבודה בסביבה של אמון הדדי ויחסי חברות, אינם מזדרזים לפנות להליכים משפטיים מתוך תקווה כי מעבידיהם לא ינטשו אותם. החדשות הטובות הן כי במקרים רבים מסכימים המעבידים להמליץ בחום על עובדיהם לחברות אחרות. החדשות הרעות הן כי במקרים רבים תהא ההמלצה החמה הנכס היחיד שיוותר בידי המובטל הטרי לאחר פיטוריו.

רבים הסיכויים שעם ה"המלצה" או בלעדיה, ימתין המפוטר הטרי זמן רב בטרם תאותר עבודה מתאימה עבורו, וגם אם ימצא כזו - תנאי העובדה, השכר וההטבות הנלוות לא יהיו מה שהיו.

מהאמור לעיל עולה כי העובד המפוטר נאלץ לבסוף לבחור באחת משתי דרכים: ויתור על החוב והתנאים להם היה זכאי (לעיתים מתוך פחד שלא להוציא לעצמו "שם רע" בענף ההיי-טק) או לחילופין פנייה לערכאות. אם הוא בחר בדרך האחרונה - הוא עשוי לגלות כי עשה כן באיחור וכי אין עוד ממי ומהיכן לגבות את סכומי החוב העשויים לעיתים להגיע למאות אלפי שקלים.

חשוב לדעת כי המפוטר הטרי או זה העומד להיות מפוטר אינו חסר אונים לחלוטין. בדרך-כלל ייטב המצב ככל שיקדים העובד להתחיל ולהיערך לפיטורין הקרבים ולקראת ההליכים המשפטיים הצפויים. אמונה נאיבית כי לא יידרש לפנות לערכאות או כי השכר שלא שולם עד כה יחל להשתלם לפתע תתבדה במרבית המקרים. כדאי יהיה לקבל ייעוץ משפטי בהקדם האפשרי כדי לדעת מהן זכויותיכם וחובותיכם, כיצד עליו לנהוג ואיך עליכם להיערך לקראת התקופה הלא קלה הצפויה לכם.

אם הפיטורין שהתרחשו - או הצפויים להתרחש - נובעים מקשיים כלכליים של החברה, מעניק הדין מספר כלים לעובד כדי להתחיל במימוש זכויותיו וכדי לוודא שלא יעמוד בסופו של הליך בפני "שוקת שבורה".

במידה שהמעביד החל להימנע מתשלום שכרכם במלואו או שיש בידיכם מידע מבוסס כי הדבר עומד להתרחש, עומדת לכם עקרונית האפשרות לפתוח בהליכים כנגד המעביד. זאת בשל הלנת שכר, הפרת חוזה או אף הפרה צפויה (קיומו של בסיס להנחה כי המעביד לא יוכל להוסיף ולקיים את תנאי ההסכם שביניכם).

כאשר יש בסיס לחשש כי החברה לא תשלם או לא תוכל לשלם את חובותיה לעובד, גם אם יינתן פסק-דין המורה לה לעשות כן, ייתכן ותהיו מעונינים לשקול הטלת עיקולים זמניים. צעד כזה - דהיינו הטלת עיקול זמני על נכסי החברה וזכויותיה - עשוי למנוע מכירתם והעברתם לצדדים שלישיים על חשבונכם. לרוב מתבצע העיקול שלא בידיעת החברה ועוד בטרם מודעת היא להגשת תביעה כנגדה. זאת כדי למנוע ממנה הברחת נכסיה.
בכל מקרה, מומלץ לעובד החושש כי הוא עלול להקלע לאחד המתרחישים הנ"ל, לתעד בדקדקנות את שיחותיו ומגעיו עם מנהלי החברה ונציגיה (תוך ציון שעה, תאריך, נוכחים וכו'). בהקשר זה חשוב לתקן טעות רווחת: הקלטת שיחה או ישיבה, בה נוכח העובד או בהסכמת מי מבעלי השיחה, בלא ידיעת יתר הנוכחים - אינה הקלטת סתר והיא מותרת על-פי דין.

הדבר עשוי לסייע לכם רבות במהלך ההליכים המשפטיים הצפויים וההיערכות להם, ולחסוך זמן ומשאבים רבים בהמשך. כמו-כן טוב תעשו אם תשכילו לערוך לעצמכם מבעוד מועד, רישום, מדויק ככל הניתן, של נכסי החברה (כגון נדל"ן, ציוד משרדי, חומרה ותוכנה, חשבונות בנק וכו').
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב