דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גנבת מהמעביד? אל תצפה לפיצויים בדרך החוצה! 

מאת    [ 14/07/2008 ]

מילים במאמר: 407   [ נצפה 2782 פעמים ]

החוצפה הישראלית היתה כבר לשם דבר, גם ביחסי עבודה. מעבידים רבים יעשו כל שניתן כדי לחמוק מתשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר ויעלילו עליו עלילות. אחת הנפוצות היא האשמת העובד בגניבה. עם זאת, אותה חוצפה פועלת לשני הכיוונים: לעיתים עובד שנתפס בקלקלתו בעודו גונב מהמעביד אוזר עוז לתבוע מהמעביד פיצויי פיטורין. במקרים כאלה, החריגים בחומרתם, רואה לעיתים אפילו בית-הדין לעבודה מקום לסרב לעובד.

באחד המקרים נעצר עובד מוסך על-ידי משטרת ישראל בחשד לגניבת ציוד מהמעביד בשווי מוערך של כ-100,000 שקל, ואף הוגש כנגדו כתב אישום בשל כך. הדבר לא מנע מהתובע הגשת תביעה כנגד המעביד לתשלום של, בין היתר, פיצויי פיטורין.

באותו מקרה קבע בית-הדין כי העובד לא פוטר בנסיבות רגילות. נקבע כי נטל ההוכחה שהעובד עבר עבירה המצדיקה שלילת פיצויי פיטורין מוטל על המעביד וכי מידת ההוכחה הנדרשת במצב כזה היא מוגברת.

מידה זו, הגם שהיא גבוהה יותר מאשר מאזן ההסתברויות (שהוא הנטל המונח על תובע במשפט אזרחי - להוכיח תביעתו בהסתברות של למעלה מ-50%), הינה פחותה ממידת ההוכחה הנדרשת בדין הפלילי (מידת הוכחה של למעלה מספק סביר).

בנסיבות אלה קבע בית-הדין, כי אף שמבחינת הדין הפלילי, התובע עודנו בגדר נאשם בלבד, הרי שעל סמך הראיות ולצורך ההליך האזרחי, יש לקבוע כי הוא אשם בגניבה מהנתבעת. זאת מאחר ונטל הראיה הדרוש לעניינינו הוא נמוך מזה הנדרש במשפט הפלילי.

החוק אומר, כי "לא יהיה עובד זכאי לפיצויים או יהיה זכאי לפיצויים חלקיים בלבד, הכל לפי הענין, אם פוטר בנסיבות המצדיקות פיטורים ללא-פיצויים או בפיצויים חלקיים בלבד"

בעניינינו עשה כמובן בית-הדין שימוש בהוראות ההסכם הקיבוצי החל על ענף המוסכים. בית-הדין הציב 3 מבחנים מצטברים שבהתקיימם ישללו פיצויי הפיטורין של עובד: ראשית, יש לבחון אם הוכח שהעובד עבר אחת מהעבירות המנויות בהסכם הקיבוצי. שנית, יש לבחון אם היתה חובה לנקוט את ההליכים המפורטים בהסכם הקיבוצי (במקרה זה תקנון העבודה הנספח להסכם הקיבוצי) כדי לפטר את העובד. שלישית, אם יתברר שהתשובה לשאלה הראשונה חיובית ולשאלה השניה - שלילית - יהיה צורך לבחון מה הסנקציה המתאימה מבין אלה.

הנטל להוכיח את הטענה שהעובד עבר עבירה מעין זו - מוטל על המעביד. לא העובד התובע צריך לשכנע שהוא לא עבר עבירה כזו. בית-הדין לעבודה עמד על כך זה מכבר בקובעו כי "מעביד הטוען כי בנסיבות פיטורים אין לשלם פיצויי פיטורים או שיש להפחיתם חייב להביא טענתו זאת במסגרת ד' אמות של סעיף 16 לחוק או לבקש את בית הדין להפעיל את סמכותו מכוח סעיף 17 לחוק וכאמור אין לדרוש מהעובד שהוא יוכיח כי לא התקיימו התנאים לשלילת זכותו"

משהשתכנע בית-הדין כי המעביד עמד בנטל להוכחת הגניבה נדחתה תביעתו של העובד לפיצויי פיטורין.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב