דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניכוי דמי שכירות בגין דירת מגורים פטורה - כיצד 

מאת    [ 19/12/2005 ]

מילים במאמר: 406   [ נצפה 4911 פעמים ]

בעלי מקצועות חפשיים עובדים גם במקום מגוריהם. מס הכנסה מקבל מציאות זו ומתיר בניכוי חלק מההוצאות המעורבות הנ"ל כדוגמת: חלק יחסי של החשמל, מיסים עירוניים ודמי אחזקה. חלק ההוצאה העסקית הנו ד"כ 1/3 או 1/4. שר האוצר הגביל חלק מהוצאות הטלפון המשמש לעסק בדירת מגוריו של נישום. נראה כי גם תכלית החקיקה השואפת למסות רווחים כלכליים, עומדת לזכות הנישום (ראה פסקי דין מ.ל. השקעות ואינטרבילדינג). כיום קיימות מגבלות נוספות על התרת ניכויין של דמי שכירות בראי המשכיר. מכשול עיקרי להתרת ניכוי דמי השכירות הינה הצהרת השוכר כי הדירה משמשת למגורים ובמקרה שאין הדבר כך קיימת עליו חובת ניכוי המס במקור מדמי השכירות המשולמים. יש לחלק את אוכלוסית המשכירים (א) לאלה שאינם זכאים לפטור ממס בגין דמי השכירות מחמת שהכנסתם מדמי השכירות גבוהה מכפל סכום הפטור. (ב) משכירים על פי סעיף 122 (א) לפקודת מס הכנסה, החייבים לשלם מס בשיעור 10% מההכנסה, בניכוי פחת. (ג) משכירים פטורים: הרוצים לנצל את הפטור על הכנסת דמי השכירות על פי חוק מס הכנסה פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים (הוראת שעה) התש"ן-1990.
אוכלוסית המשכירים המשלמים מס על דמי השכירות (א' לעיל) תקבל אישור "פטור מניכוי מס במקור" או "ניכוי מוקטן" ממס הכנסה והשוכר לא יהיה חייב לנכות במקור (אך עליו לדאוג לדרוש אישור זה מהמשכיר, על מנת שההוצאה תותר לו). לגבי אוכלוסית המשכירים הפטורים ממס על הכנסתם מדמי השכירות ((ג) לעיל) קיימת בעיה היות וחלקם אינם מגישים דוחות שנתיים למס הכנסה (בדין... מכח צו פטור מהגשת דו"חות) לגבי אותם משכירים פטורים. נושא הפטור אינו מעשי ולכן סביר כי ההוצאה לא תותר בניכוי. יותר מכך, בהמשך נראה כי לצורך הפטור יהיה השוכר חייב לאשר למשכיר כי הדירה משמשת למגורים בלבד. הצהרה כזו יכולה לשלול מהשוכר את הזכות לנכות ההוצאה. נכון בהיבטי המיסוי של המשכיר.
האם השימוש העסקי בחלק מדירת המגורים עשוי לשלול את מתן הפטור למשכיר?
סעיף 3 לחוק פטור להשכרת דירות הנ"ל מציין "הפטור לפי סעיף 2 יחול רק אם בידי המשכיר מסמך בחתימת ידו של השוכר המאשר כי הדירה משמשת לו למגורים בלבד" .
הפסיקה מרבה לציין כי יש לפרש את פקודת מס הכנסה על פי כללי הפרשנות החלים על החקיקה הכללית ובתאם לתכלית החקיקה. בפסק דין בה"פ (ב"ש) 4011/98 קבע כב' הנשיא א. לרון, כי יש לפרש את המונח "מגורים" ככולל גם שימוש וניהול מקצוע חופשי אם הדבר נעשה ביחד עם המגורים בדירה וכחלק מהם. הנה כי - כן הצהרת השוכר כי הדירה משמשת לו למגורים בלבד אינה סותרת את המונח "למגורים בלבד" גם אם השוכר עושה שימוש בחלק ממנה למטרת עסקו או משלח ידו, כאמור לעי"ל.

אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
ורו"ח אלי אברהם
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב