דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כנגד ארבעה P דיברה תורה... 

מאת    [ 14/07/2008 ]

מילים במאמר: 342   [ נצפה 5248 פעמים ]

 

בתחילת שנות ה- 60 טבע פרופסור ניל בורדן ( Neil Borden ) מביה"ס למנהל עסקים בהרווארד את המושג "תמהיל השיווק" שהתייחס אל סך הפעולות של חברה העשויות להשפיע על התנהגות הצרכנים ,עמיתו ג'רום מקרטי (Jerome McCarty) גם הוא מהרווארד הוסיף  את האבחנה שתמהיל השיווק מורכב מארבעה P's

Product,Price,Place,Promotion

על מודל זה היו ביקורות לא מעטות במהלך השנים,עיקר הביקורת נסב על התמקדות המודל בצד היצרן יותר מאשר זה של הצרכן.ואכן צצו עוד כמה מודלים שניסו לתת תמונה שלמה יותר (לטעמם) של תמהיל השיווק,כמו זה של שבעת ה-    P's מבית היוצר של Booms & Bitner  שלארבעת ה-P הקיימים הוסיפו גם People, Process, Physical Evidence.או מודל ארבעת ה- C של פרופסור Bob Lauterborn מאוניברסיטת צפון קרוליינה שבוחן את תמהיל השיווק מנקודת מבטו של הצרכן : Customer needs (=place),Cost (=price),Convenience (=place),Communication (=promotion)  אבל מודל  4 ה- P נשאר המוכר מכולם.

אבל, מה קרה לארבעת ה-P  במהלך השנים?

Product היסטורית המחשבה הייתה די פשוטה, תייצר מוצר טוב והוא כבר ימכור את עצמו, אבל מה שקורה היום הוא שאין ממש מוצרים גרועים, המוצרים די דומים באיכותם. שאלת המוצר היום מתייחסת יותר לפונקציונאליות ולהתאמה לקהל המטרה, לאריזה, למיתוג,לשירות לאחריות ולתמיכה.

Price רוב תיאוריות התמחור, נראה שהונחו בצד זה מכבר. כולם מנסים פשוט למכור  את מוצריהם פשוט יותר בזול. הדעה הרווחת היא "תמכור יותר בזול תמכור יותר".

Place פעם זה היה מאוד פשוט, אמרת מקום התכוונת לערוצי ההפצה של המוצר וזה בד"כ היה בחנות. נושא זה של "המקום" עבר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים -האינטרנט והסלולר הביאו למהפכה של ממש בנושא וחלה "זליגה" בתפקיד ערוצי ההפצה כתורמים לבידול ולמיתוג המוצרים.היום ניתן לרכוש מכונית באינטרנט,ביטוח בסלולר,מחשבים ברשתות מזון ותכשירי קוסמטיקה יוקרתית ברשתות דיסקאונט.

Promotion גם תחום זה עבר מהפכה משמעותית - ונראה שהוא הפך להיות חשוב מתמיד,המדיה השתנתה, היא עמוסה יותר, צפופה יותר ואילו הצרכן מתוחכם יותר, ציני יותר ואטום הרבה יותר לפרסום הקונבנציונאלי. החשיבות היום היא יותר על יצירת תקשורת שתהיה יצירתית ובעיקר רלבנטית יותר לצרכן.

האתגר של היום הוא ראייה נכונה של תמהיל השיווק ,הבנת התהפוכות הטכנולוגיות וניצולן בצורה נכונה ,ובעיקר שמירה על הרלבנטיות לצרכן  רלבנטיות במוצר,במחיר ,בהפצה ובפרסום . היום יותר מתמיד הבנת הצרכן היא המפתח של תמהיל השיווק.

דן בר-דוב
יועץ שיווק ומיתוג
bardov1@netvision.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב