דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סולם הצרכים של מאסלו והמעבר משכיר לעצמאי 

מאת    [ 14/07/2008 ]

מילים במאמר: 968   [ נצפה 3208 פעמים ]

מאת פנינה מילוא - מאמנת לחיים מלאים

מידי חודש מסיימים בוגרים רבים את בתי הספר לאימון, בוגרים הבאים עם רקע שונה, ניסיון שונה, בשלבים שונים של חייהם . מתאהבים באימון, בעוצמה שבו, באפשריות שהוא פותח ומחליטים להיות מאמנים. חלק נוטש את מקום עבודתו כשהוא מלא בטחון ביכולתו לעשות את המעבר, חלק אחר מתחיל לאמן לאחר שעות עבודתו ע"מ לפתח את התחום כדי לעבור לעסוק בו לאחר שהוא יצליח לפתח לו קהל לקוחות, . אז יוכל להיות מאמן במשרה מלאה.

לא אחת נתקעים מאמנים בשלב זה, הם מתחילים לבנות את עצמם כמאמנים יוצרים קהל לקוחות אך מלכתחילה זמנם מוגבל ויכולת ההשקעה בתחום מועטה מאחר והם עובדים במשרה מלאה בעבודה אחרת ויש פער גדול בין הכנסתם כמאמנים לבין הכנסתם בעבודה בה הם עוסקים הם רוצים לפרוש מעבודתם בה הגיעו להישגים, מעמד, הכנסה גבוהה, הכרה מקצועית, אך חוששים לעזוב את עבודתם המספקת להם את הביטחון הכלכלי. במיוחד לאור המציאות בשטח שבה פחות מעשרה אחוז מהמאמנים מצליחים להתקיים מאימון.

בתופעה זו נתקלתי גם בקרב יזמים בתחומים אחרים המבקשים לעבור את המעבר משכיר לעצמאי,המעבר מביטחון כלכלי משכורת בטוחה,למצב של עמימות של חוסר בהירות ובטחון כלכלי,קשה לרבים מהמעוניינים להיות יזמים. על מנת לעבור תהליך זה בצורה המתאימה ליזם על היזם להיעזר במאמן עסקי ,בנוסף ללמידה הקשורה בפיתוח התחום אותו הוא מפתח,ההחלטה להיות יזם אינה פשוטה ,היא אינה מסתיימת בהחלטה, לאורך כל הדרך יש קשיים ורצוי שמאמן היכול ללוות את היזם לסייע בחשיבה ,התלבטות תמיכה יהיה ברקע,להיות איתו במקום של הבדידות המקצועית להמשיך ללכת למרות החששות הפנימיים והקולות החיצוניים שלא אחת מערערים את הביטחון.

האימון מתחיל בשאלה מיהו האדם,מזהה את המקום בו הוא נמצא לאן הוא רוצה להגיע וכיצד ידביק את הפער ביניהם.הפסוק "דע מאין באת ולאן אתה הולך" במשמעותו המילולית מאין אתה יוצא,על מנת לדעת מאיזה מקום אני יוצא, אני מציעה להיעזר בסולם הצרכים של מסלאו,שלמרות היותו בן שישים שנה מסייע בהבהרת נושא הצרכים והמקום של האדם בסולם הצרכים כבסיס להתנהלות מחד וכבסיס לצמיחה והתפתחות ועליה בשלבי הסולם מאידך.

נושא הצרכים הינו אחד הנושאים החשובים באימון, באיזו מידה הצרכים מנהלים אותנו או הופכים לערך ומובילים אותנו[שרה ארבל] אני מציעה את השימוש בסולם הצרכים של מאסלו כלי הבא מהתחום הפסיכולוגיה על מנת להבהיר למתאמן את המקום ממנו הוא יוצא על מנת לבנות צעד אחר צעד את המקום אליו הוא רוצה ללכת. ..

הכרת והבנת סולם הצרכים יסייע ליזם למקם את עצמו ולהבין את המשמעות של השלב של הצורך בו הוא נמצא והדרך אותה יעבור ע"מ להגיע למימוש מטרתו ועל ידי כך יוכל להקטין את הפער בין הרצוי למצוי..

סולם הצרכים של מאסלו

מימוש עצמי
הכרה והערכה
שייכות ואהבה
ביטחון
צרכים פיזיים

כאמור הסולם בנוי מחמישה שלבים כאשר כל שלב בנוי על בסיס השלב הקודם עליה בשלבי הסולם כרוכה במילוי הצורך הקודם, השלב הראשון הוא שלב הצרכים הפיזיים

יזם הנמצא בשלב הצרכים הפיזיים , הינו אדם שעסוק בהישרדות ובמילוי צרכים בסיסיים על מנת להתקיים , והוא למד אימון על מנת להשלים את הכנסתו כדי שיוכל להתקיים ברווחה גדולה יותר.

היזם הנמצא בשלב השני - שלב הביטחון - זקוק לביטחון ע"מ שיוכל לבצע את המעבר מהתפקיד בו הוא נמצא לקריירה של מאמן , לאלו הנמצאים בשלב הביטחון המעבר קשה במיוחד ככל שהם בעלי תפקיד בכיר, הכנסה גבוהה, תנאי עבודה טובים אינם סובלים בעבודתם, אך מרגישים שמיצו את עצמם ומעוניינים באתגר חדש. על מנת לעזוב את אזור הנוחות, התנאים והמעמד ולעבור לטריטוריה פחות מוכרת ובטוחה כלכלית הם צריכים לקחת סיכון ,לקחת סיכון פירושו לא לתת לצורך בביטחון.לנהל אותי.

אנשים הנמצאים במצב של ביטחון מתחילים את קריירת האימון לאחר שעות העבודה שלהם ומבקשים ליצור לעצמם קהל לקוחות שיפרנס אותם. הקושי שכל עוד רוב זמנם מושקע בעבר בעבודה שהם רוצים לעזוב הם אינם מתפנים לפתח את הקריירה הבאה שלהם .

יש יזמים הנמצאים בשלב הביטחון העובדים במשרה חלקית ובשאר הזמן פועלים כיזמים אך רשת הביטחון שפרסו להם בעבודתם החלקית מונעת מהם להשקיע את כל כולם באימון, כי אינם נואשים מספיק ולא יצרו את הוואקום שיאפשר את פיתוח היזמות

הצורך בביטחון מקשה מאוד על היזם לעזוב את המצוי ולהגיע לרצוי, מפני שפעמים רבות המצוי אינו רע, הוא נוח, מתגמל גם אם אין בו את האתגר שיש בקריירת האימון .

היזם הרוצה בקריירת מאמן ונמצא בשלב הביטחון צריך לשקול ולתכנן את המעבר, מאחר ולהיות יזם עצמאי הוא מצב של אי וודאות מתמדת . זה אינו מסתיים בקבלת החלטה אלא מלווה את היזם לאורך כל הדרך . והוא צריך לבדוק אם הוא מוכן לשלם את המחיר .היזם יכול ללמוד בהדרגה להתמודד עם חוסר היציבות העמימות והאתגר בלהיות יזם,הבהרת הדברים אינה באה לומר שאין הדבר אפשרי ולחסל חלומות,אלא להבין את המשמעויות ולהיערך להם,צעד אחר צעד בקצב של מקבל ההחלטה ולהמשיך להתקדם ולעלות בשלבי הסולם.

יזם הנמצא בשלב השלישי של הסולם הוא שלב השייכות זקוק לשייכות כלומר רצוי שלא יעבוד לבד הוא יכול למלא צורך זה ע"י ההתחברות לבן זוג או קבוצה ע"מ שיהיה שייך לצוות ואכן אנו פוגשים מאמנים הפועלים כשותפים,וממשים את הרצון לאמן ואת הצורך בשייכות. כשהשותפות בין היזמים מפרה, מאפשרת לכל אחד מהם לבטא את ייחודיותו והערך המוסף שלו זה איננו צורך שמנהל אלא הופך לערך שמוביל.על יזמים שלאחר זמן פורשים מהשותפות ופועלים לבד, ניתן לומר שיזמים אלה מילאו את הצורך בשייכות ועברו לשלב הבא..

יזם הנמצא בשלב של הערכה בסולם - תלוי מאוד בהערכה של הסביבה על מנת לממש את עצמו , מאמנים הנמצאים בשלב הזה מתקשים מאוד בקבלת ביקורת,על מנת לא לקבל ביקורת שלילית יעשו כל מה שהם יכולים על מנת לזכות בהערכה של המתאמנים שלהם, הביקורת פשוט גורמת להם לנסיגה ולאובדן הביטחון והערכה העצמית.אם יוכלו לקבל את הביקורת,ילמדו ויצמחו מתוכה יגיעו לשלב החמישי שהוא השלב הגבוה ביותר שלב המימוש העצמי.

השאיפה שכל היזמים יגיעו להגשמה אישית, מאחר ומאמן הנמצא במקום הזה פועל בהלימה עם צרכיו וערכיו, מביא ערך למתאמנים שלו , אינו תלוי בהם ע"מ להרגיש תורם, ויכול להתמודד עם אי וודאות כלכלית .

הבנת סולם הצרכים יכולה לסייע לכל מאמן לראות ולהבין את המקום בסולם בו הוא נמצא לתכנן מה הוא צריך לעשות על מנת להמשיך ולעלות בסולם .רצוי שתהליך הפיכת מאמן ליזם עסקי במשרה מלאה הוא תהליך שיעשה עם מאמן עסקי, ע"מ לבנות את התהליך ופריצת הדרך בצורה שתתאים לכל למתאמן למקום בו הוא נמצא,לצרכיו,ערכיו וחזונו.

פנינה מילוא מאמנת אישית קבוצתית,בעלת נסיון רב מאמנת קבוצות במסגרת המטי של יזמים בשלבים שונים של העסק.המאמנת שתריץ אותך להצלחה בקריירה בעסקים ובחיים. www.lifecoacher.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב