דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיכול צוואה 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 377   [ נצפה 2244 פעמים ]

תמ"ש 92990/98 , ס"ג נ' מ"א

השופט י' גרניט

עו"ד צ' גולן לתובעת; עו"ד ג' כהן לנתבעת.

31.03.2004

העובדות:
המנוח עשה צוואה לפיה הוא מוריש את חלקתו במשק שער חפר, שהוא משק חקלאי במרכז הארץ, לבתו האחת (התובעת) על מנת שתמשיך את מורשת החקלאות, כאשר עליה לשלם את מחצית משוויו לבתו האחרת (הנתבעת) שאיננה מתגוררת במשק. הוא קבע כי על הערכת השווי של המשק להיעשות לפי הערך החקלאי של הקרקע ולא ערכה בשוק הנדל"ן וכי האגודה השיתופית תעריך את ערך הקרקע. לטענת הנתבעת היות שהתובעת אינה מקיימת את מורשת אביה, אינה עוסקת בחקלאות כלל וכלל והיות ואין ערך חקלאי לקרקע כיום הצוואה סוכלה ועל התובעת לשלם לה את הערך הנדל"ני של הקרקע.

החלטה:
א. המטרה העיקרית של צוואת המנוח הייתה להבטיח שהתובעת, המקבלת את המשק, תמשיך את המשק ואת מפעל חייו. לשם כך קבע, שהפיצוי שהתובעת תשלם לנתבעת יהיה כזה שהתובעת תוכל לעמוד בו, מבלי שתאלץ לשם כך למכור את המשק.
ב. מכאן שההוראות שקבע בדבר קביעת "שווי הערך החקלאי של המשק" הן רק האמצעי ולא המטרה, שבאמצעותו רצה המנוח להבטיח את המטרה, שעמדה לנגד עיניו והיא שהתובעת, המקבלת את המשק, תמשיך את המשק ואת מפעל חייו של המנוח.
ג. אלא שהמטרה העיקרית הזאת אינה מתקיימת יותר בפועל וגם לא תתקיים משום שכיום המשק אינו מתפקד כמשק חקלאי והתובעת וגם המנוח לא עסקו בחקלאות, לפיכך אין כל סיבה שהוא יוערך לפי שוויו החקלאי.
ד. התובעת יושבת ומתגוררת באחוזה כפרית, נהנית מרמת מגורים מהגבוהות בישראל, בעוד שהיא רוצה לשלם לאחותה הנתבעת את מחצית שוויה של הנחלה, לפי ערך חקלאי, הנמוך מערכה בשוק החופשי. זהו חוסר הגינות, יושר וצדק.
ה. מטרתו העיקרית של המנוח בקביעת ההוראה, סוכלה למעשה ואין לה כל קיום היום ולאור כך מתחייב גם שינוי האמצעי שנועד להבטיח את קיום המטרה המסוכלת. זהו מצב שהמצווה לא חשב עליו ולא גיבש בעניינו אומד דעת ריאלי. לפיכך יש להסתפק באומד דעת היפותטי כדי לקבוע את ההסדר החדש. במקרה זה אין להניח כי המנוח רצה להעשיר את בתו התובעת על חשבונה של בתו הנתבעת.
ו. בנוסף נמצא כי לפי המצב העובדתי כיום מצבו של המשק השתנה ואין לו עוד ערך חקלאי כלל, אלא ערך נדל"ני בלבד. כך שסוכלה ההוראה לקבוע את שוויו החקלאי גם כן. לפיכך יש לקבוע את מחיר הקרקע לפי מחיר השוק, דהיינו לפי ערכו ממוכר מרצון לקונה מרצון, כאשר המשק פנוי מכל אדם וחפץ.

התביעה נדחתה.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב