דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הערכת שווי קרקע להפקעה. 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 2495 פעמים ]

האם יש לכבול את הרשות להערכה קודמת, מוטעית, של שווי קרקע להפקעה.



ע"א 11583/04, מד"י נ' ברגר ואח'

כב' השופטים א. גרוניס, ע. ארבל, א. חיות

עו"ד ציון אילוז, שרון אבני למערערת; עו"ד ענר ברגר, גיורא לביא, מנחם חרוץ למשיבים

16.01.2006

העובדות:

1. בבעלות חברת הכשרת היישוב בע"מ רשומים 130 דונם בפנקס השטרות בלשכת רישום המקרקעין בירושלים. לבקשת הכשרת היישוב, הוכנה תוכנית חלוקה של המקרקעין לצורך הקמת שכונת מגורים. בשלב כלשהו רכשה חברת שיכון ומלאכה בע"מ (להלן: "החברה") את החלקה מהכשרת היישוב.
2. החברה התקשרה עם רוכשים, אשר ביניהם נמנים המשיבים, בחוזים בהם התחייבה למכור להם מגרש לבניה ולרשום את זכויותיהם בלשכת רישום המקרקעין בעת שיתחיל הרוכש בבניית ביתו על המגרש. הרוכשים התחייבו להשלים את סכום ההשתתפות בהוצאות הפיתוח, במקרה שאלו יעלו על הסכום ששולם על ידי הרוכשים במסגרת ההסכם.
3. בשלב כלשהו, סוכם בין החברה להכשרת היישוב כי החברה תרשום על שמה את זכות הבעלים במגרשים ותפטור את הכשרת היישוב מהתחייבותה לבצע פרצלציה של השטח. העברת הבעלות האמורה נרשמה, והמהלך דווח במכתב לרוכשים; עקב תביעות של מספר רוכשים אשר התנגדו למהלך נרשמו הערות אזהרה על המקרקעין, ובמקרה מסוים אף נרשם חלק מהמקרקעין על שמו של התובע.
4. בשנת 1991 פורסמה הודעה לפי סעיף 5 לפקודת הקרקעות בדבר הכוונה להפקיע קרקע הנמצאת בתחום השיפוט של ירושלים, על מנת להקים את שכונת "הר חומה". הקרקע המופקעת כוללת את החלקה המדוברת; הרוכשים הגישו תביעות נגד המדינה, מנהל מקרקעי ישראל והחברה, בהן דרשו לקבל לידיהם את פיצויי ההפקעה.
5. לאחר שהתקבלו שומות שונות לגבי הפיצוי בתביעות שונות, החליט בית המשפט המחוזי להפחית מסכום הפשרה בין המדינה לחברה. על פסק דין זה הוגש ערעור מטעם המדינה וכן ערעור שכנגד מטעם המשיבים; המערערת טוענת כי עליה לשלם את הסכום אשר ננקב בשומה מטעמה. לטענתה, ההפרש הגדול בין הסכום אותו חויבה לשלם לבין האומדן, פוגע באינטרס הציבורי; המשיבים טוענים מנגד כי מדובר במחלוקת עובדתית בה פעלה המדינה בחוסר תום לב.

הערעור התקבל.

העובדות:

1. על המדינה לשלם, בהתאם להוראת סעיף 9א' לחוק הרכישה, לכל משיב אשר התבררה זכותו על הקרקע, או שאינה שנויה במחלוקת. הסכום האמור בסעיף, אשר לדעת רוכש הזכויות זכאי לו בעל הזכויות, אינו סכום שרירותי, אלא צריך להתבסס על הערכתה הכנה ובתום לב של הרשות, תוך הסתייעות בשמאי מוסמך, בדבר הערך הריאלי של המקרקעין המופקעים.
2. העובדה שהמדינה שילמה במסגרת פשרה פיצויים הגבוהים מסכום הערכתו של השמאי, אינה מחייבת אותה לשלם אותו סכום לבעלי זכויות אחרים במקרקעין המופקעים, שכן לא ידוע על סמך מה שולם אותו סכום והאם הוא שיקף נכונה את שוויו של השטח המופקע.
3. בשקילת יכולתה של הרשות לחזור בה מטעותה יש לאזן בין שיקולים שונים העומדים על הפרק, וכל מקרה יבחן על-פי נסיבותיו. כך יש להבחין בין טעות שנגרמה באשמת הרשות לבין טעות שנגרמה באשמת האזרח. טעות שנגרמה באשמת הרשות ניתנת אף היא לתיקון, אך לשם כך נדרש אינטרס ציבורי מיוחד המצדיק זאת. כמו כן יש להבחין בין טעות הנופלת במסגרת הסמכות של הרשות לבין טעות הגורמת לתוצאה בלתי חוקית או מנוגדת לסמכותה של הרשות. וכן יש להבחין בין טעויות שבשיקול הדעת לבין טעויות טכניות.
4. בנוסף, יש לבחון את אינטרס הפרט בסופיות ההחלטה המנהלית, את מידת ההסתמכות שלו עליה, והאם שינה מצבו לרעה עקב ההחלטה או שנגרם או עלול להיגרם לו נזק בעקבות שינויה. מנגד יש לבחון את מהותו של האינטרס הציבורי אותו מבקשים לקדם.
5. במקרה דנן, היצמדות להחלטת הרשות המוטעית בשל טענת אפליה, תעניק לבעלי הזכויות במקרקעין המופקעים פיצויים מעבר למגיע להם ובכך יפגעו האינטרס הציבורי והקופה הציבורית. לפיכך, גם אם נוצרה אצל המשיבים ציפייה כלשהי בעקבות הסכם הפשרה, ולמרות שהטעות נעשתה באשמת הרשות ולא באשמת המשיבים, באיזון בין השיקולים השונים יש מקום לאפשר לרשות לתקן את טעותה ולא לחייבה לפצות את המשיבים בהתאם לשומה המוטעית.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב