דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עסקאות נוגדות במקרקעין 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 2432 פעמים ]

ע"א 9617/04, ג'מילה עומר ואח' נ' ד"ר אחמד קאסם סוולים ז"ל ואח'

כבוד הנשיא א' ברק, כבוד השופט ס' ג'ובראן, כבוד השופטת א' חיות

עו"ד אמנון חכימי, עו"ד יצחק אלדר ועו"ד הראל אברהם למערערים; עו"ד מאג'ד ג'נאים ועו"ד מועין חורי למשיב 2

04.06.2006

העובדות:
1. הנכס שבענייננו הינו נכס מקרקעין בשכונת שועפאט במזרח ירושלים (להלן: הנכס), הרשום בלוח התביעות של פקיד ההסדר על שם מוחמד אחמד סוילם (להלן: מוחמד). המשיב 1 טוען, כי רכש נכס מקרקעין שטרם עבר הליכי הסדר מאדם בשם מוחמד אחמד סוילם. העסקה לא נסתיימה ברישום והמשיב 1 אף לא רשם הערת אזהרה לטובתו. סובחי עומר טען אף הוא, כי רכש את אותו נכס מקרקעין ממוחמד. עסקה זו לא נסתיימה אף היא ברישום וסובחי עומר לא רשם הערת אזהרה לטובתו. המשיב 1 טוען, כי שב וחתם על הסכם מכר נוסף עם המשיב 2, לפיו הוא מוכר את המקרקעין למשיב 2. עתה, הן סובחי עומר והן המשיב 1 טוענים, כי זכותם עדיפה להירשם כבעלי הזכויות בנכס המקרקעין. לטענתם, חל על המקרה סעיף 9 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969.

הערעור התקבל.

החלטה:
1. לכאורה, עולה מטענות הצדדים כי מוחמד נטל על עצמו התחייבות להעביר בעלות בנכס הן למשיב 1 והן למנוח. ברם, בית-המשפט המחוזי לא בחן כלל את קיומן של העסקאות. בנסיבות אלה, לא ניתן לפסוק בשאלה העובדתית הנוגעת לקיומן של העסקאות הנטענות על-ידי הצדדים.
2. בהנחה כי שתי העסקאות אכן התבצעו, הרי שעניין לנו בעסקאות נוגדות. נקודת המוצא להכרעה בין עסקאות נוגדות מצויה בסעיף 9 לחוק המקרקעין, הקובע את עדיפותו של הראשון בזמן, אלא אם כן "השני פעל בתום-לב ובתמורה והעסקה לטובתו נרשמה בעודו בתום-לב". אין חולק כי במקרה דנן, העסקה עם המנוח לא נסתיימה ברישום ומכאן שיש לתת, לכאורה, עדיפות לראשון בזמן, הוא המשיב 1. ואולם, סעיף 9 לחוק המקרקעין אינו עומד לבדו. לצידו חלים עקרונות משפט כלליים ובראשם עקרון תום-הלב.
3. משמעותה של דרישת תום-הלב הינה, כי בעל הזכות יפעיל את זכותו ביושר ובהגינות. הנחת תום-הלב היא, כי בעל הזכות יבטיח את זכותו, אולם ימנע הפעלת הזכות מתוך התעלמות מקיומו של הצד האחר. אשר להחלת עקרון תום-הלב בקשר לעסקאות נוגדות, הן הזכות של בעל העסקה הראשונה והן הזכות של בעל העסקה השנייה כפופות לעיקרון הכללי של תום-הלב. עקרון תום-הלב דורש, כי בעל העסקה הראשונה יפעל בהגינות, תוך התחשבות בציפייה הסבירה של בעל העסקה השנייה. על-כן נגזר מעקרון תום-הלב, כי בעל העסקה הראשונה יעשה ככל יכולתו לתת פומבי לעסקה בדרך של רישום הערת אזהרה ובכך ימנע את כניסתם של מתקשרים פוטנציאליים להתקשרות עם המוכר.
4. על רקע זה, ברי כי הכרעה בשאלת הזכויות בנכס מחייבת, לבד מבירור עצם קיומן של העסקאות, גם בירור השאלה האם בנסיבות העניין יש לסייג את זכותו של בעל העסקה הראשונה בזמן מפני השני בזמן, משום שעמידתו על זכויותיו בנכס אינה עולה בקנה אחד עם עקרון תום הלב.
5. בחינת קיומן של העסקאות בין הרוכשים לבין מוחמד; בחינת רישום המקרקעין בפנקסי המקרקעין באותה העת; בחינת השאלה האם מי מהצדדים החזיק בנכס ובחינת תום-הלב של כל אחד מהרוכשים והאפשרות ליתן פומביות לעסקאות מפני רוכשים פוטנציאליים, טעונים בירור עובדתי ומשפטי. התיק יוחזר לביהמ"ש המחוזי.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב